Gå til innhold

[Løst] Problem med stavekontroll i Word 2007

archet1337

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har kommet over ett problem som jeg ikke klarer å finne ut av, hverken på google, her, office hjelp eller prøve/feile metoden.

Først kan jeg si at jeg kjører Microsoft Word 2007 SP2 (engelsk, med norsk språkpakke) fra Office 2007 Ultimate.

Det som er problemet er at stavekontrollen går automatisk tilbake fra norsk til engelsk, samme hvor mange ganger jeg setter norsk som standard.

"Ikke kontroller staving eller grammatikk" og "Identifiser språk automatisk" er ikke krysset av.

Under "Alternativer for Word" > "Korrektur" er det krysset av for "Fortløpende Stavekontroll" men det blir jo da på engelsk og rød strek samme hva jeg skriver.

Så, er det noen som vet hvordan jeg kan få Word til å holde seg til norsk stavekontroll?

mvh,

olav

Endret av archet1337
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg tenkte også på det, men jeg testet ut det meste av forskjellige instillinger i nettopp normal.dotm for å se om det ville hjelpe :)

MEN, nå har jeg altså funnet ut av det her på egenhånd, etter nesten 4 timer med testing, klikking og ikke minst bannning. Jeg kan forklare her hva jeg gjorde om noen kommer opp i samme situasjon.

Siden jeg da har Office 2007 på engelsk, og med norsk språkpakke så er det ingen innhold i den norske stavekontrollen. Jeg var nødt til å laste ned "Office Proofing Tools 2007" og kjøre den norske installasjonsfilen.

Det gjorde at det hvertfall var innhold i den norske stavekontrollen, men fikset ikke at den gikk tilbake til engelsk uansett hvor mye jeg klikket norsk som standard språk.

Så rett før jeg var klar for å ringe Gates, Ballmer and friends og fortelle dem hvor skapet skal stå, kom jeg på en ting som jeg helt hadde oversett; Språkinstillinger i kontrollpanel. Jeg har engelsk windows 7 med norsk språkpakke og selv om "Standard inndataspråk" sto som norsk, var engelsk fremdeles listet som "Installerte tjenester".

Når jeg fjernet engelsk fra listen og åpnet word igjen så fungerte alt som det skulle.

ENDELIG! :new_woot:

Helt utrolig at noe så enkelt som lager så mye krøll, ikke står i en eneste windows manual, microsoft forum eller noen annet sted jeg kunne finne på google.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...