Januar333 Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 De har en avtale som heter Stressfritt Kjøp Avtalen, kan dette være lovlig i norge? En har da vel krav på stressfritt kjøp uten å betale ekstra for det? Jeg glemte å trykke ut den avtalen og sendte mail til dem om at den skulle strykes. Vanskelig nok å finne mailen, og knappen står jo på automatisk så en må slå den av for å slippe unna dette Stressfritt Kjøp Avtalen tullet. Slike ting får du pakka på deg på elkjop, lefsdal, osv ogsa da. så tviler på det er ulovelig, der kalles det utvidet garanti men er forsåvidt det samme som "stressfritt kjøp" Lenke til kommentar
kreidar Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Leveringa er det vel ofte greit med. Bare be til hva enn du tror på at anlegget ikke havarerer og du må kjøre retur. En ting er at det er knotete å sende ting tilbake ved retur, men siden Pixmania er EU-butikk så gjelder ikke Norske lover og regler mht forbrukerrettigheter og reklamasjon. En viktig ting å huske på hvis man kjøper ting av en viss verdi.. Har ikke lest lovene, men pixmania utgir seg for å være ifra norge med tanke på norsk tekst, kundeservice osv. så jeg syntes det er rart at de kan drive sånn hvis de ikke er inneforstått med norske forbruker rettigheter. Hvis de ikke er registrert i Norge så bør jo hardwware.no opplyse om det. Men jeg regner med at de er registrerte og da gjelder norsk lov om angrefrist, garanti, osv... Lenke til kommentar
Bruno Mars Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 På den gamle prisguiden ser man greit at det er en fransk nettbutikk. Men jeg kan ikke se det på den nye. Men fant dette fra den gamle (dette er generelt og ikke bare Pixmania): Med EU-modeller får du normalt ikke bruksanvisning på et skandinavisk språk. Du kan heller ikke regne med å få dem reparert hos norsk sørvisverksted. Her er det store variasjoner, så sjekk hos forhandleren før du kjøper. EU-modeller er varer som er tatt utenom norsk/nordisk importør. Det har i utgangspunktet en del følger dersom du trenger sørvis på produktet. Praksisen varierer fra produsent til produsent, men i utgangspunktet har norsk importør/sørvisverksted ikke plikt til å ta sørvis på slike varer, og dermed må forhandleren du har kjøpt varen hos sende varen til utlandet for reparasjon, dersom de ikke er interessert i å betale for reparasjonen selv. Noen norske importører vi har snakket med sier at de også tar EU-modeller, men at de ikke havner først i køen. Det er heller ikke lagt ved bruksanvisning på noe skandinavisk språk, med mindre det finnes elektronisk på en vedlagt CD. Disse momentene kan skape problemer for deg på ulike måter, hvis du har en reklamasjonssak. Det er stor forskjell på hvordan ulike forhandlere forholder seg til EU-modeller. Fra de minst seriøse der du vil ha store problemer med å få sørvis på en vare hvis noe skulle gå galt, til de som betaler norsk sørvisverksted for å utføre reparasjonen eller til og med bytter varen umiddelbart så du slipper hele ventingen. I verste fall må varen sendes til verksted i utlandet for reparasjon, noe som fort kan ta tid. Selv om du fortsatt er beskyttet av norsk kjøpslov, og dermed har krav på et låneprodukt dersom reparasjonstiden er forventet å være lenger enn en uke, har du ikke krav på å få låne et identisk produkt. Seriøse forhandlere vil vanligvis betale reparasjonen selv, og det bør du i så fall finne informasjon om på nettsidene deres. Kjøpsloven sier at dersom forhandleren din skulle forsvinne, vil importøren stå ansvarlig for produkter som er tatt gjennom dem. Når du kjøper en EU-modell, er du fortsatt beskyttet av kjøpsloven, men importøren har ikke noe ansvar, så hvis forhandleren skulle forsvinne, er du ikke lenger beskyttet av kjøpsloven. Det er så mange ulike praksiser og momenter her, som gjøre det umulig for denne teksten å gi en komplett oversikt. Hvis du ønsker å kjøpe en EU-modell, anbefaler vi deg derfor å ta kontakt med forhandleren for å høre hva som gjelder for det produktet fra den forhandleren, og vurder eventuelle ulemper og fordeler opp mot en norsk/nordisk modell. Seriøse forhandlere vil ha informasjon om dette på sine nettsider, slik at du kan finne mer spesifikk informasjon der. Lenke til kommentar
kreidar Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Dett står henvisning til tollvesenet på pixmanias sider, men tydeligvis har de ikke lest så mye der selv. I hvertfall ikke om utførsel og tilbakebetaling av mva. som de sier de ikke kan, eller vil, betale tilbake.(Mail til meg idag) Her kan pixmania lese litt mer: http://www.toll.no/templates_TAD/Article.a...;parentid=66248 Kanskje de kan lære noe av andre nettbutikker i så måte? De sender ferdig utfylt skjema hver gang jeg spør om det. Lenke til kommentar
Bruno Mars Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Kan bestillingen leveres hos en annen person / til et annet land? Ja, men du må bestille på det gjeldende lands webside og du må av sikkerhetsmessige årsaker kunne fremskaffe bevis for din tilknytning til leveringsadressen. Lenke til kommentar
kreidar Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Kan bestillingen leveres hos en annen person / til et annet land? Ja, men du må bestille på det gjeldende lands webside og du må av sikkerhetsmessige årsaker kunne fremskaffe bevis for din tilknytning til leveringsadressen. Tja, jeg bor på Filippinene, men er i Norge 3 mndr i året. Uansett, norske lover slår ihjel alt annet webbutikker måtte finne på av egne regler. Har jeg rett på å få igjen mva så kan ikke pixmania finne på egne regler som sier at de ikke betaler tilbake mva. Lenke til kommentar
TeisL Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Jeg henger meg på disse erfaringene om Pixmania. Bestilte en vare fra disse for et år siden og det tok flere uker før jeg så den varen hjemme hos meg. Da var det UPS som skulle levere og på trackingen så jeg at når den endelig ble sendt, kom den raskt til Norge, men da ble den stående LEENGE (1 uke) i Oslo med meldingen "Levering forsøkt, men finner ikke levringsadressen". Da hadde de prøvd å levere en pakke som skulle til Grimstad (som selvfølgelig sto på pakken) i Oslo... Kundeservicen til både UPS i Norge og Pixmania er så begredelig, at jeg ble en kasteball, før en tilslutt klarte å få den ned til meg. Lenke til kommentar
kreidar Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Jeg henger meg på disse erfaringene om Pixmania. Bestilte en vare fra disse for et år siden og det tok flere uker før jeg så den varen hjemme hos meg. Da var det UPS som skulle levere og på trackingen så jeg at når den endelig ble sendt, kom den raskt til Norge, men da ble den stående LEENGE (1 uke) i Oslo med meldingen "Levering forsøkt, men finner ikke levringsadressen". Da hadde de prøvd å levere en pakke som skulle til Grimstad (som selvfølgelig sto på pakken) i Oslo... Kundeservicen til både UPS i Norge og Pixmania er så begredelig, at jeg ble en kasteball, før en tilslutt klarte å få den ned til meg. Huff! Vi er vel så godt vant til de vanlige sjappene som komplett, psdata, fotovideo, netshop, m.fl. at vi regner med at alle er like bra? Fikk en positiv overraskelse med net on net, de leverte ganske kvikt. Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 (endret) Dere som har problemer kan jo bare sende mail til Anna så ordner hun opp..!? Nei, huff, seriøs og Pixmania er to ord som ikke hører sammen. Endret 20. november 2009 av Ninjahamster Lenke til kommentar
kreidar Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 På dustinhome.no tok det 15 minutter før jeg fikk svar om at tollskjemaet lå i posten, inkludert fakturakopi. Slå den! Stort sett alle de andre vet om dette skjemaet og sender det uten noe dilldall. Men Pixmania vil nok helst slippe unna bryderi med kunder etter at de har handlet. Spørs vel om det lønner seg i lengden. Lenke til kommentar
kreidar Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Bare se hva Pixmania svarer ang. tollskjema for utførsel: Hei ****** Takk for din e-post. Du mener refundering av mva er et krav vi ikke kan fravike. Jeg har sjekket linken du refererer til, og kan ikke se referanser til paragrafer i lov verket. Hvis du kan henvise til en paragraf at vi er forpliktet å refundere mva, kan jeg sende forespørselen din videre til vårt hovedkontor i Frankrike. De kan da se på kravet og eventuelt endre våre rutiner ang refundering av mva. Skulle du ha flere spørsmål eller refleksjoner, er du velkommen til å kontakte oss på 22 22 22 10. Med vennlig hilsen (helt uten navn) Linken jeg viser til er fra tollvesenet, nemlig denne: http://www.toll.no/templates_TAD/Article.a...;parentid=66248 Hva bør en gjøre? Alle andre nettbutikker sender skjemaet uten noen form for krangling og bryderi, men nå altså Pixmania som hever seg over tollvesenet. Saken er at jeg reiser den 1. desember og regner med at Pixmania ikke gidder å ordne denne saken innen den tid. Det ender vel med at jeg skriver ut skjemaet selv og tar med meg faktura, får stempel hos politiet på gardermoen, og sender advokat/forbrukerrådet på Pixmania senere. Noen som noen har bedre forslag? Lenke til kommentar
PixmaniaNO Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Idet vi selger til 26 forskellige land, har vi derfor en oversettelses avdeling med tolker som oversetter tekniske beskrivelser, salgsbetingelser, oppdateringer på siden osv. Jeg håper å høre fra deg... Med vennlig hilsen Anna Pixmania Hei Anna. Du er tydeligvis et menneske. Da kan du kanskje ta deg et par minutter og lese igjennom PMs "norske" side. Finner en mengde merkelige uttrykk. Kan ta noen eksempler. I title: "Pixmania Norge - High Tech Butikken Online". Salgstekst for et kamera "Gå for sikkerhet for ditt superbe kompakte digitalkamera med det vanntette huset" Kamerabag: "Bring med deg, trygt bevart, ditt digitalkamera, refleks eller kompakt, under alle omstendigheter" Generell julereklame: "Mens vi venter spendt på vinterutsalget 2010, kan du bruke tiden fornuftig og se våre julegave ideer. " Kundekonto-info: "Pixmania Pro er e-commerce nettsiden til profesjonelle behov og tilbyr et stort utvalg av produkter og tjenester. Kundekonto rådgiver vil hjelpe deg når du handler og finne tilpassende løsninger til dine behov." Har noen av dere virkelig lest gjennom dette, og godkjent det? Hvor mange jobber på deres "oversettelses avdeling"? Kan noen av de ordentlig norsk? Det bærer preg av å være maskinoversettelser, hele veien. Sikkert ikke så mange andre som er så opptatt av språk, men dere lever jo av nettsiden deres. Og den bør være mye, mye bedre synes jeg. SD Hei SD Tak for din kommentar. Jeg vil sørge for at vores oversættelses afdeling læser dine kommentar igennem og tager dem i betragtning. Skulle du have yderligere ris eller ros til vores hjemme side er du altid meget velkommen til at kontakte mig via e-mail-adresse er: [email protected] Jeg håper å høre fra deg... Med vennlig hilsen Lenke til kommentar
L.. Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Dårlig dag på jobben i dag Anna? Tak for din kommentar. Jeg vil sørge for at vores oversættelses afdeling læser dine kommentar igennem og tager dem i betragtning. Lettere Ironi av dårlig Norsk oversettelse. Spør du meg. Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Dere har mye å sørge for ser det ut som, og svarene på alle spørsmålene her uteblir. Useriøst. Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Bare se hva Pixmania svarer ang. tollskjema for utførsel:Hei ****** Takk for din e-post. Du mener refundering av mva er et krav vi ikke kan fravike. Jeg har sjekket linken du refererer til, og kan ikke se referanser til paragrafer i lov verket. Hvis du kan henvise til en paragraf at vi er forpliktet å refundere mva, kan jeg sende forespørselen din videre til vårt hovedkontor i Frankrike. De kan da se på kravet og eventuelt endre våre rutiner ang refundering av mva. Skulle du ha flere spørsmål eller refleksjoner, er du velkommen til å kontakte oss på 22 22 22 10. Med vennlig hilsen (helt uten navn) Linken jeg viser til er fra tollvesenet, nemlig denne: http://www.toll.no/templates_TAD/Article.a...;parentid=66248 Hva bør en gjøre? Alle andre nettbutikker sender skjemaet uten noen form for krangling og bryderi, men nå altså Pixmania som hever seg over tollvesenet. Saken er at jeg reiser den 1. desember og regner med at Pixmania ikke gidder å ordne denne saken innen den tid. Det ender vel med at jeg skriver ut skjemaet selv og tar med meg faktura, får stempel hos politiet på gardermoen, og sender advokat/forbrukerrådet på Pixmania senere. Noen som noen har bedre forslag? http://www.lovdata.no/for/sf/fd/xd-19700223-0001.html#map003 Loven bruker "kan", så jeg tror ikke du har noe krav ... men det dreier seg jo om service. I dette tilfellet (som alltid med Pixmania) eksister den ikke. Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Pixmania: Skurk eller engel? http://www.dinside.no/832962/pixmania-skurk-eller-engel Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Kundeservicen lyser igjennom når de blir spurt om angreretten og hvorfor de ikke følger lovverket. Og det er lett å love mye når en journalist ringer... Lenke til kommentar
Cundou Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 (endret) Så de slikker føtter og lover heder og ære når de snakker med journalister, men hva er realiteten? Det virker som om de som kjøper varen, får den i rimelig tid, og ikke opplever noen feil på den, er veldig fornøyde, mens alle som opplever å måtte returnere varen av en eller annen grunn, ikke er det. Er det NOEN som noengang har hatt en reklamasjonssak med Pixmania som gikk for seg smertefritt? Edit: Imponerende gramatikk og... Fornøyd eller pengene tilbake i 14 dager Fordeler : Pixmania gir deg muligheten til å sende tilbake et produkt du ikke er fornøyd med innen 14 arbeidsdager. Innen denne fristen kan du returnere produktet, med faktura og ferdig utfylt returkupong. Porto dekker du selv. Vi vil deretter gjøre en fullstendig tilbakebetaling av ditt produkt. Hvodran bruke den : Før du returnerer produktet ditt fyller du ut kupongen som er ment til dette. Etter at vi har mottatt produktet ditt vil vi gjøre en tilbakebetaling. Ethvert produkt må returneres i den tilstanden den ble mottatt, med alt tilbehør og bruksanvisninger. Enhver skade, oppskraping eller lignende vil føre til at produktet ikke vil bli tatt tilbake. .. og hvorfor er det bilde av et par termostater? O_o Pixmania's fornøyd eller pengene tilbake Endret 18. januar 2010 av Cundou Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Vel, før journalisten tok kontakt med kontaktpersonen i Pixmania så var det ikke mulig å komme i kontakt med de på telefon. Etter samtalen tok de den plutselig... Lenke til kommentar
Cundou Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 (endret) Jeg stusser også over at de presenterer sin "fornøyd eller pengene tilbake" som noe ekstra flotte greier. Er ikke det bare vanlig angrerett? Edit: Haha, ble nysgjerrig jeg nå, dette kan man jo lage en humorpost ut av Sjekket ut HD radeon 5770 på pixmania, som jeg akkurat har kjøpt (IKKE derfra så klart). Beskrivelsen er blant annet: Skjermkortet HD 5770 fra Pixmania inneholder ATI Eyefinity teknologien som gir deg muligheten til å bruke helt til 3 skjermer samtidig så du dykker i aksjonen. Hva behager? xD Endret 18. januar 2010 av Cundou Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå