Gå til innhold

Kun innebygd decoder for luft og ikke kabel?

Anbefalte innlegg

Hmmm skjønner ikke helt dette med innebygd decoder i TV.

Min mor har kjøpt en samsung le40b535 som har innebygd decoder. Denne skal vel være klargjort for canaldigital slik jeg har forstått det, så da skjønner jeg ingenting av det.

Hun har kun coax kabel og i følge betjening kan man IKKE bruke den tilkoblingen hvis man har kabeltv - man kunne overhodet ikke bruke den til kabelTV. (for digital decoder innebygd) Så hun må kjøpe en decoder utenom i følge dem.

Noen som kan opplyse meg på hvordan dette egentlig fungerer, for syns dette høres rart ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som spesifikasjonen sier

"Modellen har en innebygd digital-tv-mottaker som er testet og godkjent for Riks TV. For å se de digitale betalkanalene trenger du en CA-modul og et programkort (kjøpes separat)"

Så ser man på dinside og de helt nyeste TV'ene, så har de både luft, kabel og parabol.(ikke i btikk ennå) Da slipper også de med parabol en 'ekstra' boks. Som det står

"Fram til nå har det kun vært kunder med det digitale bakkenettet og kabelanlegg (f.eks fra Canal Digital) som har sluppet å bruke innholdsleverandørens eksterne TV-tuner på digitale sendinger."

Noen som kan bekrefte/avkrefte om samsungen le40b535 kan bruke innebygde dekoder via CA-modul og et programkort? (med canal digital)

Edit: da har jeg fått avklart spørsmålet. Canal digital leverer ikke dette ennå, men de jobber med saken. 1 november blir det sagt de skal kunne levere kort beregnet for dette. Tiden vil vise om de klarer denne fristen.

Endret av kandasa
Lenke til kommentar
Hvis TV har innebygget tuner for Riks-TV så vil den ikke kunne brukes på kabel-TV med Canal Digital.

Dette har ikke med CA modul å gjøre, men med selve tuneren. Riks-TV er DVB-T, kabel-TV er DVB-C.

Nå spurte jeg jo canal digital og de bekreftet(nevnte modell) at når de fikk på plass løsning (ca 1 november, den tiden de kutter analoge signaler) så kunne man bruke innebygd dekoder. Mulig de da gir løsning for DVB-C? For man må jo ha kort fra de til hver tv(dekoder) og modulen er vel eneste måten et kort kan settes inn og brukes på.

Lenke til kommentar

40B535 skal visst uten problemer dekode Canal Digitals kabel-tv med riktig CAM-leser. Men jeg skjønner ikke helt dette med kontakten. Hun har en coax-kabel sier du? Strengt talt skal det bare være å endre selve pluggen fra coax til vanlig antennekontakt. Overgang fås kjøpt på Clas Ohlson, tipper jeg. Har laget endel av de opp gjennom....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...