Haganeset Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Har endel av dette på bilen, og lurer på hva jeg kan gjøre får å bli kvitt disse?? En god polering elns? kom med tips til nybegynner pakker jeg kan bruke for å få bort mesteparten av dette Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Du bør så absolutt investere i en roterende polermaskin. Midler som egner seg til fjerning av swirls er Scholl S03 og Scholl S30. Du bør bruke hard og medium pute på maskinen. Disse er de orange og blå fra Scholl. Lenke til kommentar
kazzper Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Hva som funker best, avhenger av hardheten i lakken din, og hvor alvorlige swirls du har. Jeg anbefaler å kjøpe en "komplett" pakke først som sist, så kan du jobbe riktig og prøve deg frem til hvilken kombinasjon som gir tilstrekkelig cut til å korrigere opp lakken din. En slik pakke er for eksempel (dette er noe av det beste du får) 3M Fast Cut Plus m/ 3M grønn pad 3M Extra Fine Compound m/ 3m gul pad 3M Ultrafina SE m/ blå 3M pad + Ullpad for ekstra hard lakk. Dette er en pakke beregnet for roterende polermaskin. Lenke til kommentar
Yarlo Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Hei, Hvis du er nybegynner ville jeg ikke ha anbefalt å kjøpe en roterende polermaskin, brukes den feil er det fort at du får et resultat som ser grusomt ut. Start med en DA (dobbel action) maskin, den er veldig enkel å bruke, og man får et resultat som er like bra som om man skulle ha brukt en roterende maskin. Eneste er at det går litt lengere tid, men det tenker man ikke på når resultatet er bra. Meguiars eller porter cable er noen greie maskiner, jeg vet ikke om det er tilgjengelig i norge, men kan bestilles i utlandet. http://www.cleanyourcar.co.uk er en butikk som er å anbefale. kjempe god service og greie priser, stort utvalg. Denne linken fører til en pakke med maskin, polering og svamper til maskinen. http://www.cleanyourcar.co.uk/polishing/po...t/prod_416.html Lenke til kommentar
kazzper Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Hvis du er nybegynner ville jeg ikke ha anbefalt å kjøpe en roterende polermaskin, brukes den feil er det fort at du får et resultat som ser grusomt ut. Man har ikke bedre forutsetninger for å lykkes med roterende selv om man har brukt mye DA; det er heller omvendt. Det er like greit å starte med roterende først som sist; men et kurs eller å lese minst én god guide er helt nødvendig. Lenke til kommentar
Yarlo Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Hvis du er nybegynner ville jeg ikke ha anbefalt å kjøpe en roterende polermaskin, brukes den feil er det fort at du får et resultat som ser grusomt ut. Man har ikke bedre forutsetninger for å lykkes med roterende selv om man har brukt mye DA; det er heller omvendt. Det er like greit å starte med roterende først som sist; men et kurs eller å lese minst én god guide er helt nødvendig. Det var feil sagt av meg å si at man bør kjøpe en DA først for å øve, det er bortkasta penger, men det var heller ment som et tips at man ikke starter rett på å polere med en roterende uten å vite noe om det. Har du noen gang Kazzper opplevd at klarlakken er så myk at ved å tørke av polering, voks eller lignende med mikrofiberklut så dannes det virvler? Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Hvis du er nybegynner ville jeg ikke ha anbefalt å kjøpe en roterende polermaskin, brukes den feil er det fort at du får et resultat som ser grusomt ut. Man har ikke bedre forutsetninger for å lykkes med roterende selv om man har brukt mye DA; det er heller omvendt. Det er like greit å starte med roterende først som sist; men et kurs eller å lese minst én god guide er helt nødvendig. Det var feil sagt av meg å si at man bør kjøpe en DA først for å øve, det er bortkasta penger, men det var heller ment som et tips at man ikke starter rett på å polere med en roterende uten å vite noe om det. Har du noen gang Kazzper opplevd at klarlakken er så myk at ved å tørke av polering, voks eller lignende med mikrofiberklut så dannes det virvler? Det er desverre noe vanlig at lakken er såpass myk at riper dannes når man tørker av. Jeg har det selv på bilen min.... Not a fan! Lenke til kommentar
Yarlo Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Hvis du er nybegynner ville jeg ikke ha anbefalt å kjøpe en roterende polermaskin, brukes den feil er det fort at du får et resultat som ser grusomt ut. Man har ikke bedre forutsetninger for å lykkes med roterende selv om man har brukt mye DA; det er heller omvendt. Det er like greit å starte med roterende først som sist; men et kurs eller å lese minst én god guide er helt nødvendig. Det var feil sagt av meg å si at man bør kjøpe en DA først for å øve, det er bortkasta penger, men det var heller ment som et tips at man ikke starter rett på å polere med en roterende uten å vite noe om det. Har du noen gang Kazzper opplevd at klarlakken er så myk at ved å tørke av polering, voks eller lignende med mikrofiberklut så dannes det virvler? Det er desverre noe vanlig at lakken er såpass myk at riper dannes når man tørker av. Jeg har det selv på bilen min.... Not a fan! På min egen bil får jeg ikke dette, bare hvis det er noe drit på kluten. På denne bilen jeg snakker om som er så myk i lakken er det ingen vits å bruke fin polish, det er like ille når man har tørket vekk poleringen. Jeg ser at det kommer av kluten når jeg tørker av. Sinnsykt greit med halogenkaster altså Lenke til kommentar
kazzper Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 På denne bilen jeg snakker om som er så myk i lakken er det ingen vits å bruke fin polish, det er like ille når man har tørket vekk poleringen. Jeg ser at det kommer av kluten når jeg tørker av. Hva slags MF bruker du?? Myk lakk er ganske vanlig, spesielt på japser. Og da er godt verktøy meget viktig.. Lenke til kommentar
Haganeset Skrevet 8. september 2009 Forfatter Del Skrevet 8. september 2009 Mye hjelpfullt her. Far min har en roterende polermaskin, men må skaffe noen ekstra hetter før jeg bruker den.. Men har hørt at Lakken til Audi og tyske biler generelt er nokså hard? stemmer dette? Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 (endret) Det er korrekt ja! Men helt nye VW er ganske myke. Endret 8. september 2009 av Rs125 Lenke til kommentar
kazzper Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Mye hjelpfullt her.Far min har en roterende polermaskin, men må skaffe noen ekstra hetter før jeg bruker den.. Men har hørt at Lakken til Audi og tyske biler generelt er nokså hard? stemmer dette? Glem hetter, det du trenger er pads med forskjellig cut. Hva slags maskin har han? VAG/MB/BMW har veldig ofte hard lakk, men det verste man kan gjøre er å gå rett på bilen og tro man vet den har hard lakk.. uansett hva slags bil du skal jobbe med; start med en mild kombinasjon, inspiser resultatet, og kjør en litt mer aggressiv kombo dersom resultatet ikke er tilfredsstillende. Når du får mye øvelse, kan første inspeksjon være tilstrekkelig informativ til å vite hva som trengs for å få et tilfredsstillende resultat. Lenke til kommentar
B5234T Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 På jobben bruker jeg midler i denne rekkefølgen for å få glans og ren lakk.. 3M fast cut plus med grønn pad 3M machine polish med myk pad 3M finishing material med myk pad 3M rosa polish med ullpad 3M finishing glaze med ullpad Lenke til kommentar
Yarlo Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 På denne bilen jeg snakker om som er så myk i lakken er det ingen vits å bruke fin polish, det er like ille når man har tørket vekk poleringen. Jeg ser at det kommer av kluten når jeg tørker av. Hva slags MF bruker du?? Myk lakk er ganske vanlig, spesielt på japser. Og da er godt verktøy meget viktig.. Cleanyourscar's, meguiars, monza's og eurow, og puleringsduken til turtelwax Lenke til kommentar
kazzper Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Mange typer MF (spesielt billige) riper lakken så det holder.. spesielt hvis lakken er myk. (Test forskjellen på baksiden av en CD!) Bruk gode MF'er, og bytt dem ofte. IKKE bruk som han over her sier; 3M Fast Cut Plus; til myk lakk. Den er alt for aggressiv, og passer best til heftig korrigering av harde lakktyper Det er et fantastisk middel (bruker og selger det selv) men man skal tilpasse poleringsmidler til riktig lakktype! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå