Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

LØST Juridisk nøtt for Canal Digital og meg...

avo

Anbefalte innlegg

Er Canal Digital kunde, og og ble oppringt av en selger for snart et og et halvt år siden.

Selgeren spurte om jeg ville oppgradere til HD.

Det skulle være "gratis", dvs jeg skulle betale ca 1000 kroner for HD mottaker, og få en tilsvarende periode gratis abbonement.

Var litt usikker på om jeg skulle slå til eller ikke. Selgeren fristet da med at jeg kunne få beholde SD mottakeren, og kortet til denne for å bruke i 2. etg (tjenesten heter "alle rom"). Dette skulle jeg få gratis.

Jeg måtte høre på en del juss lest opp, og svare ja her og der, husker ikke alle detaljer, men husker svært godt at jeg flere ganger under samtalen/opptaket spurte selger om dette kom til å koste meg noe ekstra - svaret var nei, sluttsummen ble det samme.

Et drøyt år etterpå fikk jeg en regning fra CD hvor de plutselig skal ha godt betalt for alle rom tjenesten.

Jeg ringte dem og fortalte at dette var en tjeneste jeg hadde fått gratis. De mente at slikt er da ikke gratis, men forsvant fra linja i noen minutter for å "høre på opptaket".

Kom tilbake og fortale at de ikke kunne finne noe om denne tjenesten på opptaket (!).

Jeg spurte om jeg kunne få en kopi av opptaket på mail, eller i posten på CD elns. Skulle få dette på mail.

Etter noen timer fikk jeg en mail med beskjed om at jeg måtte henvende meg skriftlig til dem for å få en utskrift av amtalen, eller for å få lytte til samtalen pr telefon. ...og at de nå hadde lagt inn en oppsigelse på denne tjenesten, men at det var tre måneders oppsigelsestid jeg måtte betale for.

Svarte pr mail at nei, jeg ønsket da virkelig ikke å si opp dette, den tjenesten var slik jeg husker avtalen gratis, og er viktig for meg. Ba nok en gang om dokumentasjonen. (antar at mail også er å regne som en skriftlig henvendelse)

Etter noen uker ferie og alt for mye jobb var saken glemt av meg, men plutselig var TVn svart.

Kontaktet kundeservice, og etter mye om og men ble signalet skrudd på igen av en litt flau person som lovet å finne ut av dette og kontakte meg. Fikk aldri noe svar...

Sendte dem brev hvor jeg ba om utskrift, og venter enda på svar.

Fikk en ny purring hvor de ber om betaling for alle rom, og truer med inkasso, samt svart skjerm om jeg ikke betaler.

Sendte nok et brev, hvor jeg forklarte situasjonen, og skrev at jeg synes det er urimelig å true med å stenge mitt hovedabbonement, når det er en tillegstjeneste vi krangler om. (som de har stengt forlengst)

Ba nok en gang om dokumentasjon på kravet deres, dvs en avtalekopi.

Og endelig et svar - vet ikke helt på hvilket brev, for de svarer i grunn bare at de ikke har noen avtaler med lengere løpetid enn 12 mnd, så jeg må ta feil...

For ordens skyld, jeg har betalt mitt hovedabbonement, og har hele tiden vært klar på at jeg ikke kan være 100% sikker - om jeg tar feil betaler jeg selvfølgelig, men jeg vil at CD skal dokumentere dette først.

Den virkelig store nøtten her, oppdagen jeg midt oppi det hele når CD nok en gang ringte meg for å få meg til å binde meg for et nytt år.

*************************** Edit - tatt bort litt som kan missbrukes ***********

Nå vil jeg i grunn bare at CD skal sende saken til inkasso - kan ikke tenke meg at noe inkassobyrå vil prøve å drive inn pengene om jeg ringer dem og forteller at det ikke finnes noen avtale. Forliksrådet blir vel like morro.

CD kan da vel umulig vinne frem med et krav som jeg bestrider, så lenge de ikke kan dokumentere dette ?

Edit - saken løst, CD legger seg flate

Endret av avo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Betal, slipp innkasso, få refundert penegne hvis du har ditt på det rene. Jobber ikke for CD eller annet mediaselskap, men vi kjører fakturaer på lik måte. Bedre sånn, slipper du masse bråk. FOr har du ditt på det tørre blir du uansett refundert og du sparer mange mennesker for mye jobb (inkludert deg selv).

Lenke til kommentar

Hvis jeg har skjønt det riktig har du fått alle rom-tjenesten for 0 kr. det første året, men nå vil dem ha betalt for den?

Det kan stemme da abonnementet hos dem har 12 mnd. binding (er ikke lov med lengre til privatpersoner i Norge), så er i den perioden du fikk kampanjetilbudet. Det er ganske vanlig at etter avtaletiden er over at prisen kan stige.

Lenke til kommentar
Hvis jeg har skjønt det riktig har du fått alle rom-tjenesten for 0 kr. det første året, men nå vil dem ha betalt for den?

Det kan stemme da abonnementet hos dem har 12 mnd. binding (er ikke lov med lengre til privatpersoner i Norge), så er i den perioden du fikk kampanjetilbudet. Det er ganske vanlig at etter avtaletiden er over at prisen kan stige.

Poenget her er at slik jeg husker avtalen, skulle jeg få denne tjenesten gratis, for meg betyr gratis at jeg ikke må betale for dette, nå sender de meg regning, og hevder at jeg må betale. Om de "lurte" meg med at de skulle være gratis det første året, og så automatisk gå over til å koste penger kan jeg ikke si 100% sikkert. Det er derfor jeg har bedt dem dokumentere kravet sitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...