del_diablo Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Ok, en trådløs sone(hotspot) er vaneligvis en ukryptert sone med wlan hvor du logger deg på i nettlesern for å få internett tilkobling. Saken er at jeg ikke kan koble til, har ikke prøvd å installere GNOME eller KDE sin networkmanager men WICD klarer det ikke. Den stanser opp og vil ha IP fra nettverket, noe som den ikke kan få pga autorisjons metoden. Fant noe på Ubuntu forumet angående dette, og det ga dette scripted i tråden: #!/bin/bash echo Enter name of unsecured wireless network in range read ID iwconfig ra0 essid $ID /sbin/dhclient ra0 Som ikke virker Den står og går og gjør det den gjør i terminalen den åpner, men den vil ikke koble til. Grunnen til at jeg vil ha dette til å funke er fordi skolen min sitt WLAN er et stort hotspot(WICD klarer ikke å koble til), og jeg vil ikke sitte i Winsuckzor hele året Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 4. september 2009 Forfatter Del Skrevet 4. september 2009 Edit: Vis noen har noen peiling på hvordan å gjøre det i CLI så funker det fjell også ;P Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 5. september 2009 Forfatter Del Skrevet 5. september 2009 #!/bin/bash iwconfig ra0 mode managed iwconfig ra0 channel auto sudo iwconfig ra0 essid STFK-undervisning sudo /sbin/dhclient ra0 Så langt ser det sånn ut, har jeg gjordt noen feil? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 (endret) Er du sikker på at man ikke skal få tildelt IP før man logger inn? Endret 5. september 2009 av endrebjo Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 5. september 2009 Forfatter Del Skrevet 5. september 2009 Veldig sikker. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Hvis man ikke får en ip, hvordan kan man da motta data i det hele tatt? Forøvrig vil jeg anbefale deg å anbefale skolen din å sette opp ett skikkelig konfigurert nettverk, dvs at de bruker f.eks. WPA2Enterprise. Halvdårlige proxyløsninger er ikke noe særlig. Jeg kobler meg til hotspots med wicd uten noen form for problemer. Får en IP med en gang, som man skal, og må logge inn for å få surfet eksterne sider. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Skal nok få en ip først du. Og NgZ: Skoler har det på denne måten for å kunne vite hvem som er på nettverket. Hvis noen skulle finne på noe tull så vet de hvem det er Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Skal nok få en ip først du. Og NgZ: Skoler har det på denne måten for å kunne vite hvem som er på nettverket. Hvis noen skulle finne på noe tull så vet de hvem det er Unik identifisering kan gjøres med WPA Enterprise. Da slipper man samtidig å måtte logge på i web-browser bare for å sjekke mail. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Jojo, men trur du skolene tenker på det? De har jo et system som funker Er ikke noe fan av det jeg Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 De har ikke et system som fungerer. De har gjerne et ikke-standarisert opplegg som kan være et sant helvete å koble seg til, særlig med mobile enheter. IT-ansvarlige som vil ha slike løsninger og innbiller seg at det er et "greit opplegg" eller at "det fungerer" burde blitt fratatt tastatur inntil de har kommet seg på bedre tanker. Sparken burde være en selvfølge. Ikke standariserte løsninger er ikke bare svært problematiske av prinsipp, de er også for flere og flere en faktisk ulempe, fordi flere og flere skaffer seg telefoner (iPod) og smarttelefoner eller andre snasne dingser med wifi. I dette eksemplet her er det snakk om et oppsett som i prinsippet ikke fungerer i det utgangspunktet, fordi du som hoedregel skal bli tildelt en IP-adresse før du kan koble til en proxy. Løsningen er helt hinsides, dersom dette faktisk stemmer (grunnet forrige setning har jeg mine tvil). Heldigvis har alle seriøse høyere utdanningsinstitusjoner i Norge eduroam-nettverk tilgjengelig. Riktignok er ikke dokumentasjonen helt god, som regel, men det fungerer med ihvertfall et par tilkoblingsmetoder. Riktignok finnes det enheter som ikke støtter WPA(2) Enterprise, men det er ikke nettverkets feil. Enhver seriøs mobildings støtter PEAP/TKIP med MSchapV2 eller PEAP med GTC. At enkelte leker som f.eks. DS og PSP ikke støtter det, er bugs med enhetene. Egentlig burde det ikke være tillatt å reklamere med at et apparat har wifi-støtte uten å støtte et fult spekter av standardene. Men det er en helt annen sak. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 NgZ: Vell, systemet fungerer slik skolen vill, selv om at det er et helvete for brukeren. De har et system, så hvorfor bruke penger på å sette opp noe nytt? Har mer med hva de har fra før, og hva som er enkelt og billig å sette opp. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 At det ikke er økonomisk forsvarlig å sette opp et nytt system har jeg full forståelse for. Heldigvis har endel institusjoner med proxy-nettverk skjønt at man kan sette det opp så man kan bruke det relativt enkelt. UiB sitt gamle krever f.eks. bare at nettleseren kan vise sprett-opp-vinduer, og kjøre sprett-opp-vinduet i bakgrunnen for at sesjonen ikke skal løpe ut. Absolutt ikke en ideell løsning, men bedre enn mye annet ræl. Ideelt sett hade du i et proxy-system fått opp en innloggingsside først (ikke popup), og vært autentisert ut dagen med samme MAC-adresse. En del endringer kunne vært gjennomført på eksisterende proxy-systemer ganske enkelt. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Er helt enig NgZ, og jeg tviler ikke på at å forbedre systemene kan være enkelt. Men du må først overbevise alle om at det er en bra ide Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 8. september 2009 Forfatter Del Skrevet 8. september 2009 Ok, skripte virka ikke. Men knetwork manager greide det? Vel, da var det å få opera til å fungere under proxy Lenke til kommentar
Gadmin Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 At det ikke er økonomisk forsvarlig å sette opp et nytt system har jeg full forståelse for. Heldigvis har endel institusjoner med proxy-nettverk skjønt at man kan sette det opp så man kan bruke det relativt enkelt. UiB sitt gamle krever f.eks. bare at nettleseren kan vise sprett-opp-vinduer, og kjøre sprett-opp-vinduet i bakgrunnen for at sesjonen ikke skal løpe ut. Absolutt ikke en ideell løsning, men bedre enn mye annet ræl. Ideelt sett hade du i et proxy-system fått opp en innloggingsside først (ikke popup), og vært autentisert ut dagen med samme MAC-adresse. En del endringer kunne vært gjennomført på eksisterende proxy-systemer ganske enkelt. Er veller heller snakk om at de ansvarlige for nettverket ikke vil ha annet utstyr enn det som er fylkeseid på nett og ikke annet enn windows som kjøres som standard på fylkespcene. Blir en endring snart dog i forhold til disse websidene for pålogging. Det blir sertifikater :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå