Gå til innhold

trenger hjelp til bygging av stue pc


Anbefalte innlegg

Har planer om å bygge en stue pc som skal brukes til å kjøre 1080p filmer og 5.1 lyd igjennom receiver med hdmi kabel. den skal også brukes til å spille små spill, msn og surfe med.

har laget en handlekurv: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=25241 men har fått tips til å kjøpe skjermkort og lydkort. Har maks ca 5000kr å bruke en pc. Noen som har noen mening om denna og kanskje tips til et alternativ?

trenger ikke hdd og tårn. det må ikke være mATX hovedkort. har planer om å bruke et vanlig stort tårn

Endret av PresuDo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, her ville jeg endret litt (faktisk alt utenom CPU-kjøler).

 

Når du snakker små spill, da regner jeg at det faktisk ikke er særlig krevende spill det er snakk om.

 

Men la oss starte fra bunnen av:

Hovedkort: Gigabyte GA-MA785GT-UD3H, fra kr 765,-.

Nyeste brikkesettet fra AMD, egner seg glimrende til mediaPC, da det faktisk har innebygd HD 4000 skjermkort. Dog i den laveste skalaen, men småspill klarer det faktisk med god margin. Uten tvil feteste integrerte skjermkortet i dag. Den sender vel også lyd via HDMI om jeg ikke bommer 100 %, dvs ikke HD-digital lyd (LPMC) Finnes også i mATX versjon. Bruker DDR3 minne, noe pluss i pris, men ikke plagsomt.

 

CPU: AMD Phenom II 550 Black Edition, pris fra 789,- kr. Holder rundt alle svinger til ditt bruk.

 

PSU: Corsair HX 620 er grei, men de er større enn nødvendig. Både HX 520 (kr 815) og HX 450 (kr 636) er store nok i denne sammenheng. Også modulære. Jeg har en Seasonic 550 Watt i min HTPC med et GTS 250 skjermkort, og det holder i bøtter og spann. Egentlig skulle du hatt en Nexus Value 430, som er nummer en når det gjelder støy, men den leveres pr dato ikke i Norge. Personlig hadde jeg valgt HX 450, men det er egentlig hipp som happ.

 

Minne: Du finner flere 4 GiB sett til 600 - 650 kr. Det er ikke nødvendig med dyrt og fett minne i denne sammenheng. Men sjekk minneanbefalinger på hovedkortet først, da kan være lurt.

 

Lydkort trenger du ikke når du skal ta ut lyden digitalt. Til en 5.1 reciever bruker jeg selv optisk digital fra PC (hovedkort) til reciever.

 

Potensielt skjermkort: Da vil jeg vurdere Sapphire Radeon HD 4770, fra kr 750,- men regn ca 900 pga tilgangen. Langt fra sikkert at du trenger det, til 1080p og enkle spill holder det integrerte (forteller du hvilke spill det er snakk om kan man gi svar på dette). Men HD 4770 er strømsvakt og kjent for å støye lite.

 

CPU-kjøler har jeg ingen kommentarer til, har den selv i HTPC-en.

 

Prisen blir da ca 4 100 eks frakt. Noe som faktisk gir deg nesten budsjett til et kabinett som f.eks Silverstone SST-LC10 i tillegg, eller de lekre Lian Li PC-A05.

 

Oppsettet ditt med skjermkort ville ha sprengt 5 000 kr, da hovedkort basert på GF 9400 koster over 1 000 kr.

 

Only my thoughts!

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

HD 4770 er et kort med meget bra ytelse i forhold til hva det koster. Litt svakere enn mitt GTS 250, og jeg spiller Fallout 3, Half-life w, S.T.A.L.K.E.R på min 40'' på svært akseptable settings.

 

Klart du kan legge noen kroner mer i skjermkort og kjøpe Sapphire Radeon HD 4870 2 GB VaporX. Koster ca 1 600 kr. Dette er også et stille kort, men dyrere enn andre HD 4870.

 

Men ut fra det jeg tror du ønsker vil HD 4770 holde helt greitt. StarCraft 2 ser ikke ut til å bli av de mest krevende spillene. Og om 1 år finnes bedre kort til samme pris.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
HD 4770 er et kort med meget bra ytelse i forhold til hva det koster. Litt svakere enn mitt GTS 250, og jeg spiller Fallout 3, Half-life w, S.T.A.L.K.E.R på min 40'' på svært akseptable settings.

 

Klart du kan legge noen kroner mer i skjermkort og kjøpe Sapphire Radeon HD 4870 2 GB VaporX. Koster ca 1 600 kr. Dette er også et stille kort, men dyrere enn andre HD 4870.

 

Men ut fra det jeg tror du ønsker vil HD 4770 holde helt greitt. StarCraft 2 ser ikke ut til å bli av de mest krevende spillene. Og om 1 år finnes bedre kort til samme pris.

 

ser de har Sapphire Rad. HD 4870 512MB GDDR5 til salgs på komplett. funker det skjermkortet til resten av oppsettet? og er det no forskjell på det og Sapphire Radeon HD 4770 512MB GDDR5?

Lenke til kommentar
ser de har Sapphire Rad. HD 4870 512MB GDDR5 til salgs på komplett. funker det skjermkortet til resten av oppsettet? og er det no forskjell på det og Sapphire Radeon HD 4770 512MB GDDR5?

4870 krever mer strøm, større plass i kabinettet, det blir også sannsynligvis varmere eller mer bråkete. Dog er det et kraftigere skjermkort.

Lenke til kommentar

Kjøpte selv denne for noen uker siden:

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...DD-68D1E54A35CE

 

Kjører 1080P fint, og kjører lyd via hdmi, eneste er at jeg byttet PSU viften da den bråket endel, nå hører jeg ikke maskinen før jeg legger øret inntil kabinettet!

 

EDIT: Min er dedikert HTPC da, så skjermkortet er jo ikke laget for spill.

Endret av Actibus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...