ck90 Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 (endret) Hei! Henvender meg nå til dere i håp om litt saklig hjelp og veiledning... Jeg var på en guttetur i Sverige i midten av August, det bærte selvfølgelig ut på byen med gode mengder alkohol med i bildet. Lang historie kort: Jeg setter meg inn i en gratis "pirattaxi" av no slag, etter en god og trivelig samtale med en eldre mann, litt rart er det kanskje at han tilbød meg å kjøre meg til det andre hippe utestedet gratis som han tilfeldigvis også visste om. nevner på veien at det skal bli godt med en kald øl når jeg kom fram! Han hadde selvfølgelig øl, i bagasjerommet... så han kjører til siden, går ut av bilen og kommer tilbake etter et minutt or so med en kald øl, en åpnet øl... Dette skulle vise seg å bli en veldig dyr øl, jeg tenkte faktisk tanken på at det kunne være no i den, men slo det fort fra meg som paranoide tanker, da jeg ikke klarte å se noe motiv for å dope meg ned, det er jo tross alt sånt som kun skjer med søte jenter som desperate voldtektsmenn vil gi seg løs på. Så det å gå på 110kg med gutt virket som en ganske usansynlig tanke for min del. And I was right, men VISA kortet mitt derimot, det har tydeligvis vært god motivasjon! For like etter han sa at jeg måtte drikke opp ølen da vi snart var framme, og jeg kunne ikke ta med ølen inn da det ikke var lov, slik som i Norge tenkte jeg, så det var jo bare rett og rimelig? Så jeg tar bånnski på ølen! 3-5 minutter senere ruller vi inn på en gul bensinstasjon av typen ubemannet JET, slik jeg kan vagt huske det iallefall for etter det så var det plutselig blackout frem til jeg kom til hektene på Göteborg togstasjon kl 0530- om morgenen hvor jeg var med et par jevnaldrende ukjente svenske jenter og et par gutter. Det var først når jeg satt meg inn i en taxi og skulle hjem til hotellet at jeg dro frem kortholderen for etter febrilsk leting finne ut at VISA kortet mitt var borte! Dette var vel fort en 2-3 timer etter jeg satt meg inn i bilen, og tro det eller ei... men jeg hadde ingen anale problemer og formen var god, hadde ingen spymerker på meg selv, kan ikke huske å ha spydd og jeg får vanligvis heftig migrene/hodepine til langt på dag når ting har gått over stokk og styr hva anngår alkohol. Jeg begynte å lure på om jeg kunne ha glemt det igjen i en bar eller noe? for minnet mitt var faktisk ikke eksisterende... Ringer kameraten min og spør om han kan komme ut og legge ut for en taxi, null stress og vips var jeg tilbake på hotellet hvor jeg heller ikke kunne finne kortet mitt som jeg var ganske skråsikker på at var med ut på byen... Han forteller meg også at jeg ble borte i 3 tiden og at han hadde ringt etter meg et utall ganger og de hadde gått å lett etter meg, han hadde faktisk fått tak i meg også... Men jeg hadde bare gitt telefonen til ukjente folk når han fikk tak i meg. Husker jo ingenting av dette, men ja la gå... Så jeg går ned i resepsjonen og får kontaktinfo til min banks sperretjeneste og sperrer kortet 0630 om morningen før jeg går og legger meg i god tro om at jeg må ha mistet det. Jeg hadde faktisk helt glemt at jeg hadde blitt med han mannen i bilen, det var først når jeg sa til kompisen min på veien hjem at dette var jo den feteste gutteturen ever, mens vi prata om hvor mye sjukt som hadde skjedd at jeg plutselig kom på at jeg hadde blitt med i bilen til en 40-50 åring som skulle kjøre meg til et trendy utested. Sånn utover å sove i bilen så begynte jeg å leke med tanken på at denne hyggelige karen som stilte som gratis taxi kanskje hadde et motiv med å være så ållreit? For kortet mitt var jo borte, og hvis noen hadde tatt det så var det nok han? Så vel hjemme sjekker jeg nettbanken min... Men det var jo greit, 15k på konto, men reserverte beløp på 13500+ hvorav 1700,- var disponibelt. Så går det et langt sukk gjennom meg fra topp til tå, og inne på oversikten over de reserverte beløpene så har det den kvelden blitt trukket 2000SEK x 5 + 1000 SEK +++ noen småbeløp var jeg virkelig så full??? Så tenker jeg bakover, det var kun få minutter etter jeg fikk servert den ølen at jeg plutselig ikke husker en dritt! Jeg er en stor kar, som tåler stort inntak... Så da gikk det opp for meg at jeg måtte ha blitt dopa, tenker litt på filmen Hangover og skjønner fort hva det mest sannsynlig er prat om, nemlig the date rape drug Rohypnol. Leser en del om det på nett og på et knarkerforum, og symptomene er jo spot on! Så dritsulten velger jeg å hoppe i bilen og dra rett ned på legevakta for å ta blodprøver osv for å kunne påvise at jeg var blitt dopa ned... Det gikk jo seff ikke, for da måtte politiet rekvirere det, noe som gjorde meg mildt forbannet mtp at jeg var livredd for at det skulle gå ut av blodet mitt før jeg fikk tatt noen prøver! Men jaja la gå tenker jeg å kommer meg til politistasjonen hvor jeg først starter med å anmelde saken og forteller historien, de sier det er et veldig alvorlig forhold osv. Så sier hun ene, "har du fått bemerkelser på at du har veldig store pupiller tidligere?" Nei, huh hva har jeg det nå? sier jeg. Ja, damen ved siden av henne igjen nikker samtykkende... Etter jeg slipper ut fra kontoret dems så er det første jeg gjør å ta en tur på toalettet for å sjekke ut dette fenomenet, og jammen prater vi ikke knarkerpupiller titusen, store svarte pupiller! Så ganske sykt ut. Får beskjed i skranken om at en politibil kommer for å kjøre meg til legevakta for blodprøver. Jammen ble jeg ikke første mann på voldtektsavdelinga dems også eller så var det første mann som IKKE hadde blitt voldtatt Eller??? Neida, faktisk ikke. Nå har politiet brukt 12 dager på å sende over saken til det svenske politiet så får håpe det skjer noe, et av brukerstedene kortet var brukt på var en bensinstasjon(jeg har vært i kontakt med dem) og de bekreftet at de hadde fått noe på kamera, men ville ikke spesifisere ytterligere og de sa de skulle sende det til det svenske politiet. Uansett, det som trolig har skjedd er at jeg har gitt vedkommende koden min, kortet mitt? osv Eller så har jeg tatt ut penger for vedkommende... Jeg aner ikke for jeg har null hukommelse fra rundt 0300 ved den gule bensinstasjonen til 0530 om morgenen hvor jeg plutselig var på togstasjonen. ALT KAN HA SKJEDD! Det gjør meg ganske gæren også, this must be the male equivalent to rape... Føler meg iallefall psykisk voldtatt, men tenker ikke febrilsk på det nå lenger i håp om å huske hva som har skjedd slik som jeg gjorde for bare en uke siden. Men nå sitter jeg iallefall her, rett over 10 500,- NOK fattigere, og banken min forteller meg at worst case scenario så har jeg tapt 8000,- dvs at jeg får igjen 2500,- fra dem da 8000,- er max egenandel ved misbruk av kort hvor man har vært grovt uaktsom. Men ingen ting er skrevet i stein, men VISA Norge har kommet fram til at både kort og kode har vært brukt til å ta ut penger osv. Hvordan han fikk tak i noen av dem er utenfor min forståelse da jeg aldri ville gitt fra meg noe sånt uten en pistol mot hodet, og selv da så ville jeg gitt dem feil kode såfremt vi ikke sto ved siden av minibanken. Men denne Alkohol rohypnol blandingen har jeg lest at gjør at du mister ALLE hemninger, og gjør ting du aldri ellers kunne drømt om, og sist men ikke minst... Du husker INGENTING dagen derpå, og det gjør meg gæren! Du kan til og med kveles av at tunga de blokkerer svelget, eventuelt spy... Man har ingen kontroll what so ever, dere har jo sett Hangover eller hva? Uansett dette er hva jeg trenger hjelp med: Banken forteller meg at VISA trolig IKKE dekker tapet da både kort og kode har vært i bruk, så 8000,- har jeg tapt uansett inntil videre, men hvis jeg får positive svar på blodprøvene så kanskje bare kanskje er det en liten sjanse for at jeg slipper unna med et tapt på 800,- da det er egenandelen ved uaktsomhet, mens det er 8000,- ved grov uaktsomhet. Så den hyggelige dama i banken spør om jeg har reiseforsikring, og at jeg bør ta det med dem. Jeg har Europeiske reiseforsikring gjennom min mors arbeidsgiver, og jeg har hørt at Europeiske er best. Så jeg tar kontakt med dem, og de sier at de dekker ingenting som har med VISA og gjøre og at det er en sak jeg må ta med VISA. Så slik som ståa er i dag så ser det ut til at jeg har tapt pengene mine. Jeg trodde virkelig at reiseforsikringa ville dekke det, men de hevder at det ikke kommer på tale... men hva har de å tjene på å gi meg dekning av tapet? ingenting, de taper ganske mye på det... Så deres interresse er jo ikke objektiv. Har jeg en gyldig forsikringssak med europeiske hvor jeg kan forvente å få dekket tapet? Har ikke sendt inn noe til dem enda, kun politianmeldt saken osv. Oi.. det ble mye tekst, men ja la gå... Jeg vet godt at jeg har vært "dum" føler meg ganske dum ut, men faen heller... Du kan da ikke forvente at noen skal dope deg ned og tømme kontoen din? eller du kan, jeg gjorde det men avblåste tanken som paranoid. Det skulle jeg ikke gjort! Lær av min feil vær skeptisk. Så jeg trenger derfor ingen som presiserer det for meg. Men all nyttig hjelp tar jeg varmt imot Endret 3. september 2009 av ck90 Lenke til kommentar
formann Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Etter en sånn affære så har du krav på ny tur om det ødela over halve ferien din evt. halvet beløpet tilbake. Jeg vet ikke hvor lenge du var borte, men noe har du krav på uansett. Du har tross alt fått ødelagt deler av ferien din. Nå er det kanskje ikke de helt store summene du måtte ut med for turen, men du får en mulighet til å begrense tapet noe. At reiseforsikringen ikke kan gjøre noe med en svindelsak kan jeg forstå. Det burde uansett ikke være noe problem å få mesteparten/alt dekket av VISA. Siden dere har vært på bensinstasjoner er det ikke umulig at politiet kan få identifisert bilen og/eller sjåføren. Selv om du har fått i deg rohypnol vil ikke en fremmed mann kunne overtale deg til å gi bort over 10 lapper. Mest sannsynlig har han foreslått at du skal kjøpe en brus og en pølse på bensinstasjonen, og i det du taster koden står han og kikker over skulderen din. Så rapper han kortet etterpå. Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Hvorfor har han krav på ny tur? Skal kameratene hans betale den? Lenke til kommentar
formann Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Hvorfor har han krav på ny tur? Skal kameratene hans betale den? Han har reiseforsikring. Da vil man få kompensasjon når man får hele eller deler av ferien ødelagt. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Eg forstår heller ikke hvorfor han skulle ha krav på ny tur. Maken til misbruk av en grei forsikringsordning. Fikk han ødelagt ferien? Nei. Han var på guttetur. Det var forventet høye alkoholinntak og hadde ikke han sluknet pga dop så hadde han starvet pga alkohol senere. Det eg mener han har krav på derimot er å få dekket det økonomiske tapet. Men dette har eg ingen konkrete kilder på. Spørsmålet blir om trådstarter var uaktsom og dermed ikke har rett på at banken/VISA dekker kortbruken i tidsrommet det var borte? Lenke til kommentar
ck90 Skrevet 3. september 2009 Forfatter Del Skrevet 3. september 2009 Eg forstår heller ikke hvorfor han skulle ha krav på ny tur. Maken til misbruk av en grei forsikringsordning. Fikk han ødelagt ferien? Nei. Han var på guttetur. Det var forventet høye alkoholinntak og hadde ikke han sluknet pga dop så hadde han starvet pga alkohol senere. Det eg mener han har krav på derimot er å få dekket det økonomiske tapet. Men dette har eg ingen konkrete kilder på. Spørsmålet blir om trådstarter var uaktsom og dermed ikke har rett på at banken/VISA dekker kortbruken i tidsrommet det var borte? Takk for innspill, men har aldri vært prat om å få dekket hele/deler av turen, tanken har ikke falt meg inn en gang... Jeg er som "nomore" nevner ute etter å få dekket det økonomiske tapet mitt etter at kortet mitt ble stjelt/misbrukt. Dessuten så ødela det ikke turen, for jeg husket INGENTING av hva som hadde skjedd... så for min del så var alt fryd å gammen helt til jeg for sikkerhets skyld sjekket nettbanken når jeg kom hjem i 1800 tiden på Søndag, det var først da jeg fikk et slag i trynet, frem til da så hadde jeg bare rota bort VISA kortet for alt jeg visste. Og jo, jeg tror faktisk at superselgeren av en svindler kan ha fått meg til å si pin koden til han, det som får meg til å tro det er at f.eks. i filmen "Hangover" så gifter han fornuftigste roligste karen seg med en prostituert, noe som i mine øyne er drøyere enn å gi noen pin koden sin... Alkohol/Rohypnol får en til å gjøre og si alt for hva jeg vet... Godt klar over at det eksemplet fra "Hangover" var ganske barnslig/naivt da det tross alt bare er en film det er prat om... Men de skildrer opplevelsen min til punkt å prikke så jeg ser litt mer åpent på det... Men ja, det pølse over skulderen trikset er fullt mulig det å, det er også fullt mulig at jeg var splitter våken hyperaktiv og løp rundt å tok ut penger å kasta det rundt meg til tilfeldige forbipasserende... Derfor er det veldig frustrerende å ikke få se opptakene Preem stasjonen hadde! For jeg vet oppriktig ingen verdens ting om hva som har skjedd, tro det den som kan. Jeg håper virkelig bare at jeg ikke får se meg selv ta ut penger poå overvåkningstapen, om jeg i det hele tatt noengang får se den. Og ifølge dama i banken så er det praktisk talt automatisk grovt uaktsomt når kort og kode har vært brukt, hvordan kort og kode havnet i mannens hender er uklart, men jeg nekter ikke for at jeg kan ha gitt det, at han kan ha sett det, eller at jeg har tatt ut penga for han... For som sagt, her prater vi totalt black out. En ting er iallefall sikkert og det er at jeg synes at alt dette er grovt urettferdig! For nå som reiseforsikringa prøver å servere meg et blankt "nei, prat med visa"... samtidig som jeg er i sterk tvil på om VISA bryr seg et fnugg om at jeg troligen ble dopet ned (troligen da jeg ikke har fått svar på prøver enda, selv er jeg overbevist). Noen som har noe håndfast på om Europeiske på noen måter er "pliktige" til å dekke noe av det her? Hva er vel forskjellen på om en jente blir rana for en Gucci veske til 15 tusen og om noen blir dopa ned og får tømt kontoen sin? Ja jeg vet, er en vesentlig enorm forskjell... Men sånn når det kommer til å dekke tapet til folk så vil jeg si at penger er penger... Og når jeg kom til meg selv så hadde jeg alt på meg bortsett fra kort og kontanter, ikke en krone hadde jeg i lomma! Så det er ikke akkuratt spørsmål om jeg hadde meg meg 1200 eller 6000 i kontanter, alt jeg vet er blitt stjelt er håndfast dokumentert gjennom kontoutskrifter, og mest sannsynlig backet opp gjennom et til flere minibank kameraer! Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 (endret) Denne saken består av flere forhold som p.g.a. uheldige omstendighetene har fått utviklet seg til ufordel for deg. Saken kjerne er imidlertidig fortsatt din egen naivitet og alkoholdrikking. Gratis pirattaxi og alkohol høres uansett ut som eventyrhistorie som bare en tenåring kan tro på. Vær glad for at det ikke gikk verre.. Endret 4. september 2009 av Spartan Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Tråden er feilpostet og flyttes til jussforumet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå