weebl Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Kun det faktum at kaffe er avhengighetsskapende. drikker ikke jeg kaffe på morran så får jeg skikkelig hodepine i løpet av dagen Lenke til kommentar
Data-Geir Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 (endret) Edit: jeg gjør oppmerksom på at svaret er basert på at spørsmålet fra livingman opprinnelig var lagt til jus-forumet. Lover og forskrifter vedrørende kaffe. Her er alle forskriftene som inneholder ordet kaffe. Kaffe står ikke på narkotikalisten, og er således ikke omfattet av narkotikalovgivningen. Endret 16. september 2009 av konungr Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Innlegg fra en tilsvarende tråd er flyttet over i denne. Da forumet kategoriserer innlegg etter når de ble opprettet kan det forekomme at noen innlegg ikke ligger i kronologisk rekkefølge. Husk å bruke, søkefunksjonen før opprettelse av nye tråder. Dette innlegget skal ikke kommenteres. Eventuelle reaksjoner på moderering skal gjøres via "Personlig Melding". Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 Hei, jeg er glad i kaffe for å gjøre det ganske kort. Men lurer litt på hvor mye som er trygt å drikke. Sitter her nå med mitt femte krus for dagen, noe sier meg at en liter om dagen ikke kan være helt bra. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 Sist jeg sjekket var det fire kopper som var grensen, men jeg husker uheldigvis ikke hvor jeg fikk den informasjonen fra. Hvis du er en person som stresser lite og drikker mye vann for å kompensere for væsketapet, så ser jeg ikke problemet med en liter om dagen. Ikke at jeg er lege. Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 (endret) De mest negative effektene ved mye kaffedrikking er følgende*: For mye koffein kan føre til nervøsitet, skjelvinger og kvalme, økt nivå av stresshormoner og en akuttøkning av blodtrykket. Dessuten kan høyt inntak av koffein øke risikoen for spontanabort, spesielt de tre første månedene av svangerskapet. Garvesyre Kaffe inneholder garvesyre, og det blir mer av den hvis ferdigtraktet kaffe står for lenge på platen. Garvesyre kan gi mageproblemer. En del er dessuten opptatt av at syren i kaffen generelt er lite gunstig for balansen mellom syre og base i kroppen. Akrylamid: Det er et stoff som dannes under brenning av kaffebønnene, og man antar at akrylamid kan være kreftfremkallende. Det skal mange kaffekopper til før nivået blir høyt, men Statens næringsmiddeltilsyn har gjort oppmerksom på en mulig fare. Fettstoff Kokekaffe og presskaffe inneholder mer fettstoff enn filterkaffe, så folk som må passe på kolesterolnivået i blodet sitt, bør bruke filtermetoden. .......................................................... Jeg har mest negativ erfaring med det førstnevnte da jeg i utgangspunktet er veldig følsom for stress. Drikker jeg mer enn én kopp blir jeg fort uvel. Men det blir som med kaffe som det meste annet; det er mengden det kommer an på - og har også sine positive sider. Ikke minst når jeg kjører bil over lengre distanser kan kaffe ha en fin oppkvikkende virkning, men også her er det viktig med doseringen. Og så kan det være en trøst for kaffedrikkere da at den visstnok inneholder mye antioksidanter, men selv har jeg mer og mer gått over til alternativer. Jeg tror også kaffedrikkingen er blitt en veldig (u)vanesak. På jobben kvelvet de i seg kaffe om den var aldri så sur. *Kilde: http://dinmat.aftenposten.no/layout/set/pr...-blir-helsekost Endret 17. september 2009 av fjellreven1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå