Gå til innhold

Gode råd for å tjene mye penger?

Bjarnemann

Anbefalte innlegg

En dyktig selger som ikke er redd for telefonen og å ringe folk i middagen, samt trives i personlige møter, kan ganske enkelt gjøre en mill i året som forsikringsselger. Jeg har jobbet med det selv, men for meg ble det for upassende å ringe folk hjemme og på mobil, jeg trives bedre med face>face.

Men å jobbe på et salgskontor for If, Vesta eller Storebrand lønnes stort sett alltid i provisjonsform, uten øvre grenser. Så om du evner og gidder, er det ikke vanskelig å tjene så mye du selv vil :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du skaffer deg en veldig god utdannelse i utlandet er det den beste veien til en god inntekt. Da er du heller ikke avhengig av å jobbe i Norge. Kanskje planene dine ligger i veien for et langsiktig mål. De beste pengene er de du investerer i deg selv og mulighetene for stipend ved privatskoler i utlandet er veldig gode i Norge.

Lenke til kommentar

Svaret på spørsmålet du stiller avhenger jo veldig av hva du har talent for da og hvilken type person du er.

Er du "street-smart" er kanskje en jobb hvor du får provisjon veien å gå, som flere andre nevner. Her blir du lønnet mye etter innsats og evne, og du kan med andre ord gjøre det både svært godt og svært dårlig. Men du skal være obs på at denne typen jobber både krever mye, og ofte er mer utsatte ift økonomiske svigninger i samfunnet - er ofte folk i denne typen jobber som ryker først når bedrifter begynner å gå dårlig.

Er du "book-smart" og er typen som klarer en lang og krevende utdannelse, så er kanskje en utdannelse som gir en godt betalt, sikker jobb veien å gå. Du kan nok ikke regne med å tjene svimlende summer umiddelbart, men du vil nok etter noen år ha mer enn nok til å dekke den friheten du etterlyser. Og jobber du hardt er det i mange jobber en fin ting som heter avspasering;) Personlig gjør det meg ingenting å jobbe halvannen time over hver dag og heller ta litt lengre ferier.

Som du kanskje skjønner er det denne siste veien her jeg har valgt selv. Har en sikker jobb i helsevesenet med svært gode utsikter i forhold til lønnsutvikling. Og jobben er i tillegg svært givende fordi jeg faktisk hjelper folk; det er en betraktning du også bør ha med - du holder ikke ut lenge i en jobb du hater, særlig ikke hvis du ser for deg at du skal gjøre jobben godt. Ellers synes jeg det ikke er noen ting i veien for å tenke slik du gjør ift personlig frihet - har det akkurat på samme måte selv. At noen kaller det uansvarlig har jeg vanskelig for å forstå. Så lenge ens livsstil ikke går utover andre ser jeg ingenting galt med det. Det er vel faktisk heller uansvarlig å ta på seg et ansvar man ikke er klar for eller har lyst til å ha, eller i verste fall ikke mestrer. All ære til dere som tidlig blir gift og får barn tidlig og har det godt med deg, men jeg håper at den respekten kanskje av og til kunne gått litt mer andre veien også.

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar

Jeg jobber allerede som selger, og tjener greit nok på den jobben. Face to face, ofc.

Etter skoleslutt går jeg over til fulltid, og regner med å tredoble lønna mi (minst) til ~50k måneden. Så med hardt arbeid i den jobben over tid, så er det nok nok til å bli ganske rik av :) Tror likevel ikke salg er noe jeg kan holde på med resten av livet, derfor tankene om å starte å leie ut boliger.

Hugo: Angående street-smart vs book-smart, så er det vanskelig å si hva jeg er. Trives veldig godt på provisjon, men har heller ingen store problemer med bøker og utdanning (så lenge det er interessant). Helt riktig at man ikke holder ut lenge i en jobb man hater, og det vil alltid være fokus for min del. Trvisel > penger. Alltid.

festen: Helt enig, penger investert i seg selv er penger som er godt investert :) Så lenge man har en lengre horisont på sparingen, og kan tåle svingninger i kursen, hehe.

Edit: Takk for mange gode svar, og gode innspill :cool:

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
18 år, har hele livet foran meg, og går ut av videregående (studiespesialisering) i år. Jeg vet med meg selv at hvis jeg går inn for det så kan jeg være ganske så arbeidsom.

Noen som har noen gode ideer til hva jeg kan gjøre for å tjene mye penger?

Ps: Regner med at jeg vil ha en egenkapital på ihvertfall 200 000 innen to år, om det kan hjelpe meg på vei.

narkotika smugling fra bolivia ??

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er skikkelig deilig å ha penger mellom fingrene. Ja, for jeg har dem mellom fingrene og ikke hendene – for å få plass til alle. Jeg vet ikke helt, men hvordan er dét hos dere? Personlig kan jeg godt berolige folket med å si at «rich people has just they same problems, just with more zeroes at the end».

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...