Nostalgisk Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Aksjer er jo selvfølgelig den raskeste veien, men ikke akuratt den beste veien til penger.. Aksjer er som spilleavhengighet,de som gjør det godt klarer som regel ikke å nøye seg med hva de har anskaffet.De vil ha mer,så de spiller etterhvert på en mer farlig måte for å oppnå mer.Dersom de taper så vil de gå over på risikofylte aksjeinvesteringer for å vinne tilbake hva de har tapt og derfra går det til helvette. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Hum.. Da gikk den planen i dass. Hva skal jeg da gjøre for å klare å leve et liv i frihet? Hva med å jobbe hardt og låne hardt, slik at jeg får mulighet til å kjøpe flere leiligheter som jeg kan leie ut, og etterhvert leve på leieinntekter? En bok du kan lese om temaet er denne. Det er en praktisk innføring i hvordan man kan starte en egen bedrift som i størst mulig grad er automatisert og strømlinjeformet så eieren trenger å bruke minst mulig på å administrere den. Den inneholder en rekke case studies av folk (inkludert forfatteren selv) som har gjennomført dette og som resultat har friheten til å jobbe fra hvor de vil og jobbe lite. I starten av boken skriver forfatteren "people don't want to be millionaires, they want to live the lifestyle of millionaires", noe som jeg i starten stusset litt over, men nå ser jeg at det er helt riktig for min del ihvertfall. Jeg hadde stort utbytte av boken, basert på det du skriver her tror jeg du også vil ha det. Når det gjelder aksjemarkedet tror jeg det viktigste for å lykkes her er to faktorer. Den første er evnen til å analysere handlene for å finne ut hvilke man tjener penger på, hvilke man taper på og hvorfor. Den andre er disiplinen til å ikke gjennomføre impulsive handler eller salg, men tvert imot ha disiplinen til å holde seg til de reglene man har utarbeidet på basis av analysene av handlene sine. Man kan selvfølgelig ha flaks og tilfeldigvis sette pengene sine på en mangedoblingskandidat, men denne flaksen vil ikke gjøre deg rik, fordi du ikke kan regne med at den vil følge deg i alle handlene dine og hvis du absolutt ikke vet hva du driver med vil du før eller siden drite deg ut og miste mye penger. Det er mange fallgruver på aksjemarkedet. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 20. september 2009 Forfatter Del Skrevet 20. september 2009 Ser ut som en bra bok Kalinken, skal definitivt sjekkes ut! Møtte forresten en i som hadde gjort noe av det samme som jeg fabler om å gjøre.. Han er nå 22 år gammel og eier to leiligheter som han leier ut. Disse generer leieinntekter på 23 000 i måneden, og selv etter at han har betalt de månedlige lånebeløpene så sitter han igjen med 13 000 i overskudd. Han kjøpte sin første leilighet som 18-åring, og har jobbet inn alt selv. Lenke til kommentar
appelsinbrus Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Litt morsomt å lese enkelte av postene her. De som skriver ting a la "penger er ikke alt" har tydeligvis aldri hatt økonomiske problemer. Nei, penger gjør deg ikke lykkelig, men de gjør ting fordømt mye enklere. Støtter forresten han som foreslo samfunnsøkonom. Det meste av den typen jobber (siviløkonom, økonomisk rådgiver etc) er ofte godt betalt.. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 (endret) Jeg vil ikke ha penger for å ha den feiteste bilen, kuken og huset, men for å bruke livet mitt på ting jeg har lyst til. Kuken er uansett naturgitt, feit eller ikke feit, men utvalget av damer øker jo med størrelsen på lommeboken. *edit: skivefeit Endret 21. september 2009 av Fin Skjorte Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 "Er det en rull med 1000-lapper eller er du bare glad for å se meg?" Lenke til kommentar
norpheus Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Har selv en kamerat som rett etter videregående (2004) startet opp en sykkelbutikk og rett etterpå en webshop for denne butikken. Ligninga for 2007 antyder at han tjente 1,6 mill. Men så skal det sies at han jobber fort 80 timer uka. Man må ta en vurderingssak om man vil ha en 8-16 jobb med ok betalt, eller jobbe MYE mer for å tjene MYE mer. Selv er jeg 22 år, jobbet 1 år som systemutvikler, jobber fra 7-15 man-fre, nesten uten noen form for overtid og tjener 380 000 året. Dette gir meg masse fritid og nok penger til å betjene boliglån og alle andre utgifter. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 (endret) Har selv en kamerat som rett etter videregående (2004) startet opp en sykkelbutikk og rett etterpå en webshop for denne butikken. Ligninga for 2007 antyder at han tjente 1,6 mill. Men så skal det sies at han jobber fort 80 timer uka. Man må ta en vurderingssak om man vil ha en 8-16 jobb med ok betalt, eller jobbe MYE mer for å tjene MYE mer. Det er vel typisk for en som er i startfasen av utviklingen av sin bedrift at man som gründer selv tar på seg en stor del av oppgavene til bedriften. Mens hvis bedriften overlever denne første fasen og har solid vekst over en lengre periode vil man kunne få andre til å gradvis ta flere og flere av oppgavene mens lønnsomheten vokser, helt til man selv går fra å bli leder til å bli eier. Det er selvfølgelig bare de færreste nyoppstartede bedriftene som i det hele tatt når denne fasen, ifølge tall fra SSB overlever kun halvparten av norske bedrifter de fem første årene, men for de av dem som når den er det nok kjekt å være gründeren bak det hele. Det er altså ikke nødvendigvis sånn at bedriften vil kreve like mye tid av kameraten din i fremtiden, som hva den gjør nå. Endret 20. oktober 2009 av Kalinken Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2009 Takk for svar folkens. Å satse på å bli gründer tror jeg ikke er aktuelt for meg helt ennå. Først trenger jeg ihvertfall en ide, eller et godt forretningskonsept Tror heller jeg satser på følgende plan: Jobber som faen til jeg flytter hjemmefra (går siste vgs nå), og sparer opp 150til sommern. Deretter tar jeg meg et friår, og går over fra deltid til fulltid i jobben min, og sparer opp 100-150k til. Med drøyt 200k i egenkapital er jeg ifølge rådgivern jeg snakka med hos Postbanken garantert lån på 90% til bolig, så da blir det bolig på meg. En veldig god start tenker jeg, da jeg både slipper å kaste bort leiepenger hver måned, i tillegg til at jeg blir med på prisveksten i boligmarkedet. Resten av pengene jeg tjener i løpet av friåret, 100-200k, investerer jeg i fond og lavrisiko rentesparing (sikkerhetsbøffer). Disse pengene er også å regne som en start på sparing til neste bolig (og neste, og neste..), som jeg kan tjene penger på å leie ut. Etterhvert sitter jeg på flere boliger, som ikke bare genererer betydelige leieinntekter hver måned, men som også er verdt mye penger i seg selv. Kva tycks? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Regner med at det sier seg selv, men å eie flere boliger medfører også en viss risiko. Det koster å eie hus, ikke bare å leie. Men det regner eg med at du er klar over. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Takk for svar folkens. Å satse på å bli gründer tror jeg ikke er aktuelt for meg helt ennå. Først trenger jeg ihvertfall en ide, eller et godt forretningskonsept Tror heller jeg satser på følgende plan: Jobber som faen til jeg flytter hjemmefra (går siste vgs nå), og sparer opp 150til sommern. Deretter tar jeg meg et friår, og går over fra deltid til fulltid i jobben min, og sparer opp 100-150k til. Med drøyt 200k i egenkapital er jeg ifølge rådgivern jeg snakka med hos Postbanken garantert lån på 90% til bolig, så da blir det bolig på meg. En veldig god start tenker jeg, da jeg både slipper å kaste bort leiepenger hver måned, i tillegg til at jeg blir med på prisveksten i boligmarkedet. Resten av pengene jeg tjener i løpet av friåret, 100-200k, investerer jeg i fond og lavrisiko rentesparing (sikkerhetsbøffer). Disse pengene er også å regne som en start på sparing til neste bolig (og neste, og neste..), som jeg kan tjene penger på å leie ut. Etterhvert sitter jeg på flere boliger, som ikke bare genererer betydelige leieinntekter hver måned, men som også er verdt mye penger i seg selv. Kva tycks? Jeg hadde ihvertfall satt meg ned og regnet på det før jeg hadde gått igang med planen. Hvor mye er det sannsynlig at du tjener på jobben din netto i året? Hvor mye av dette går til faste utgifter og hvor mye trenger du for å leve greit? Hvor store vil avdragene på lånet forløpe seg på inkludert 6% rente (greit med en god sikkerhetsmargin) og hvor lenge vil du måtte sitte og nedbetale lån? Hvis du skal spare opp mye penger fort er vel strengt tatt en av de beste avgjørelsene du kan ta å leve hjemme så lenge du kan, sparer fort 100K i året på det. Da kan du i tillegg leie ut huset du kjøpte for å gjøre nedbetalingen av lånet betraktelig enklere. Jeg hadde ihvertfall sett om dette kun vært en løsning de første årene, med tanke på at du ikke er eldre. Forøvrig har du ingen garanti for at boligprisene vil stige like mye i fremtiden som hva de har gjort i de foregående årene, de kan til og med gå nedover, så en boligprisstigning er ikke noen selvsagt ting. Lenke til kommentar
Mez Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Salg, på provisjon. Da bestemmer du selv hvor mye du vil jobbe. Jobber du mye, så tjener du mye. Du bestemmer også arbeidstid selv, men er lurt å møte potensielle kunder på riktige tider (bedrifter på dagtid og privatpersoner på kveldstid) Har selv jobbet med salg sånn og det er veldig gode penger for rette person. Jeg har også vært heldig og kjenner folk som kan hjelpe å ordne bra avtaler, så det er viktig! Erik Lenke til kommentar
toth Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Skal du ikke fullføre utdannelsen da? Om du kjøper første huset etter et friår, må du jo holde dette lånet året etter. Og du får heller ikke lånet uten å kunne vise til fast stilling med tilstrekkelig lønn. Skal du da i praksis droppe utdannelsen? Kalinken: har du hatt faktisk, praktisk nytte av "4-hour work week"? Kommer du til å starte en bedrift av typen som nevnes? Lenke til kommentar
toth Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 (endret) Et fullstendig annet forslag for å oppnå drømmen din forresten, om enn mer langsiktig, er å komme deg på stortinget snarest og sitte et visst antall år. Jeg lurer på om det er 12? Det er hvertfall veldig mye kortere enn ellers, også kan man gå av med full pensjon. Noen kan kanskje gjøre det klarere/riktigere. Hvis regelen er slik jeg tror da, kan du i teorien være pensjonert når du er 40, og leve livet som du vil uten å jobbe. Husker jeg rett har vel også forsvaret og politiet lav pensjonsalder. Edit: Piloter har visst pensjonsalder 55 år, samt at de tjener ganske godt. Man får jo og naturlig nok reist ganske mye, samt at man ikke trenger bruke av egen lønn når man er ute på tur. Kanskje det var en idé? Altså yrker som sørger for kost/losji store deler av året, i noen år, så kan mesteparten av lønna gå til investeringer i da f.eks leiligheter/hus/aksjer? Endret 22. oktober 2009 av toth Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Skal du ikke fullføre utdannelsen da? Om du kjøper første huset etter et friår, må du jo holde dette lånet året etter. Og du får heller ikke lånet uten å kunne vise til fast stilling med tilstrekkelig lønn. Skal du da i praksis droppe utdannelsen? Kalinken: har du hatt faktisk, praktisk nytte av "4-hour work week"? Kommer du til å starte en bedrift av typen som nevnes? Jeg har ingen konkrete planer per til å starte noen bedrift idag, men jeg ser absolutt på det som et alternativ å gjøre det i fremtiden. Det er masse å hente fra boken selv om man ikke velger å starte en bedrift, han prater blant annet om hvordan man kan effektivisere arbeidet sitt og livsfilosofien hans er ganske interessant, den har ihvertfall forandret mitt forhold til en del etablerte sannheter og gitt meg noen nye perspektiver. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2009 Takker for gode svar alle sammen Kalinken: Hvis jeg har forstått det riktig, så vil en rente på 6% bety 60k i året, eller 5k i måneden. Det er mye, men det skal nok gå greit. Uansett, så kommer jeg til å binde renta, om den ikke er altfor høy, så slike svingninger vil jeg da slippe (?) Ja, jeg har regnet en del på det, men det ser ut til å være overkommelig. I deltidsjobben ligger jeg på ~15k i måneden, og med røft regna 10k i måneden i boutgifter (lån, fellesutgifter, forsikringer, evt fellesgjeld) vil jeg fortsatt ha igjen 5k å leve på. Jeg har ikke så mye erfaring med voksenlivet, men av de jeg har snakket med, så har jeg fått høre at det skal være tilstrekkelig, så lenge man lever litt spartansk. Mez: Jeg jobber allerede innen salg, og det er det jeg har tenkt å fortsette med til neste år også Akkurat nå jobber jeg i direkte salg på gata, og trives i grunn veldig godt med det. Jeg er klar over at dette i grunn er et tøysete spørsmål, da det varierer fra person til person, men jeg klarer ikke dy meg: Hva legger du i mye penger? Virker som om du tenker på en annen type salg (bedrift) enn den typen direkte salg jeg driver med. Toth: Jeg har snakket med banken min, og fått et løfte om at jeg får 90% finansiering på bolig grunnet gode arbeids og sparevaner, samt en relativt stor stabil inntekt som jeg har hatt over lengre tid. Ser for meg at jeg fortsetter i en deltidsjobb (med omtrent tilsvarende lønn som den jeg har nå) når jeg starter opp på utdannelsen igjen, og at jeg derfor vil klare å betjene lånet. I verste fall får jeg ta meg noen år med enten lavere avdrag, eller komplett avdragsfrihet. I tillegg så skal jeg nok ha noen hundre k i oppsparte midler som uansett vil hjelpe meg med lånet en god stund fremover. Jeg har også hørt noe om at disse stortingsrepresentantene våre nyter godt av ganske så gode betingelser når det kommer til pensjon. Å komme inn på stortinget (eller lenger) er absolutt noe jeg kunne tenkt meg å gjøre, da politikk er noe av det morsomste jeg vet om. Eneste er vel at å sitte på stortinget er en så stor og mektig jobb (antar jeg?) at det blir lite tid til venner og damer. Lenke til kommentar
toth Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Ang. første delen av innlegget ditt om renter; På et lån må man i aller aller fleste tilfeller betale avdrag i tillegg til renter. Det skal spesielle forhold til for å få avdragsfrihet, og det får man bare i begrenset tidsrom. Ang. det siste; Spør Sponheim, ser ut som han har hatt tid til å kose seg en del Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 23. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2009 I min samtale med rådgiver hos Postbanken fikk jeg fortalt at vi som tar førstehjemslån kan få opptil 10 års avdragsfrihet, så muligheten er nok der. Uansett, så er ikke det noe mål for min del, kun som en siste utvei om det skulle (måtte) bli aktuelt. Å bare betale rentene hver måned er bortkasta penger, akkurat som det å leie bolig er Tanke som slo meg bare; Hva med å leie ut den boligen jeg kjøper, mens jeg selv bor i kollektiv? Hvis leiligheten feks genererer i underkant av 10k i måneden, mens jeg kan bo kollektivt for rundt halvparten, så vil det bety 5k i ekstra inntekter hver måned. Penger som kan hjelpe med å betale ned boliglånet ennå raskere, eller evt investeres andre "lure" steder Du sier no der med Sponheim ja. Det er også en liten drøm jeg har det, å komme meg inn i politikken. Men det får i første omgang bli plan B, for første pri må jo være å prøve å sikre meg selv så godt som mulig økonomisk, og da kan jeg ikke la slike tilfeldigheter som valg styre Lenke til kommentar
toth Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 (endret) Det mest fornuftige for en slik løsning, vil jeg tro er å kjøpe et hus som første bolig, hvor du bor i én del og leier ut resten. At du bor enten på hybelen eller i en av etasjene f.eks. Da slipper du å leie i tillegg til å eie. Beklager, jeg mente jo ikke Sponheim. Jeg mente han der bajasen.. Simonsen, det var navnet! Endret 23. oktober 2009 av toth Lenke til kommentar
Mez Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Mez: Jeg jobber allerede innen salg, og det er det jeg har tenkt å fortsette med til neste år også Akkurat nå jobber jeg i direkte salg på gata, og trives i grunn veldig godt med det. Jeg er klar over at dette i grunn er et tøysete spørsmål, da det varierer fra person til person, men jeg klarer ikke dy meg: Hva legger du i mye penger? Virker som om du tenker på en annen type salg (bedrift) enn den typen direkte salg jeg driver med. Det varierer fra oppdrag til oppdrag hvor mye man tjener selvsagt. Når jeg mener gode penger så tenker jeg på 400 000 ++ i året. Finner man oppdrag som gir deg godt med penger per salg, så er det veldig gode muligheter for riktig person. F.eks. selge inn produkt som har kundepris på under 10000 og som gir selger direkte provisjon på 2500 - det er ganske greit syntes jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå