Bjarnemann Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 18 år, har hele livet foran meg, og går ut av videregående (studiespesialisering) i år. Jeg vet med meg selv at hvis jeg går inn for det så kan jeg være ganske så arbeidsom. Noen som har noen gode ideer til hva jeg kan gjøre for å tjene mye penger? Ps: Regner med at jeg vil ha en egenkapital på ihvertfall 200 000 innen to år, om det kan hjelpe meg på vei. Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Slå aksjemarkedet? Er man arbeidsom nok så skal man sikkert kunne klare å få en oversikt over de viktigste variabler som påvirker de ulike aksjene/råvarene og dermed bli Warren Buffet over natta. Ellers er det også nyttig å skape kontakter som har noenlunde samme mål som du selv har. Hang with the winners, become a winner. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Er man arbeidsom nok så skal man sikkert kunne klare å få en oversikt over de viktigste variabler som påvirker de ulike aksjene/råvarene og dermed bli Warren Buffet over natta. Jepp. Derfor alle er like rike som Buffett. Lenke til kommentar
China Burger Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Du er rik allerede, du er født i en av verdens rikeste land. Du kommer til å tjene mye mer penger enn det fleste her i verden, inkludert alle som har levd før deg, uansett hvilket arbeid du tar deg. Men husk på, at før eller siden kommer du til å forstå at mye penger gjør ikke mennesker lykkelig. En kan lurt til å tro det, men det er en falsk lykke. Det er gjort undersøkelse, en av det lykkeligeste menneskene på jorden er dem som lever i Afrika. Ikke dem som lider hungersnød og krig. Men dem som bor i primitive "strø hytter", som har seng og som regelt har nok mat til å bli mett hverdag. Du skal lete lenge etter mer glade mennesker enn det. Penger? nei, dem har lite av det. Ingenting gale med å prøve å bli rik, men husk på det at visst du vil søke ekte "glede og lykke" så søk det andre plasser enn i penger. Det smarteste du gjør, er å sparer hver måned så mye du klarer, men samtidig har nok til mat og hus. Det går ikke så mange år da, før du er millionær. Har du f.eks tuje tusen i mnd, og visst du klarer å spare ti tusen i mnd. Så har du en fortjeneste på ett hundre og tjue tusen i året. Er vel ikke så gale det, er det vel? Spar deg rik, samtidig som du har nok til mat, hus og lommepenger. Hold deg unna alt som har med aksje spekulasjon, tipping og slike ting. Det vil 99 prosent sikkert ikke hjelpe deg på veien til å bli hverken rik eller lykkelig, og det er overhodet ikke verdt risikoen. Husk det. Lykke til gode landsmann. 1 Lenke til kommentar
2cool Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Samfunnsøkonom faktisk. Statlig ansatt økonom er nok blant de best betalte jobbene her i landet! Siviløkonom derimot... Thumbs Up Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Nå sier ikke tittelen samfunnsøkonom stort om at man trenger å jobbe i staten – men det er nok riktig at de utdannelsene med økt innslag av bedøk gir høyere lønninger. Trådstarter må finne ut to ting: 1: Hva er mye penger? 2: Hvor mye risiko er du villig til å ta for å få (1)? Å sikte seg inn på en komfortabel tilværelse om en er noenlunde oppegående og jobber hardt er ganske kurant uten for mye risiko. Sikter du på å bli steinrik gjelder det å satse enormt – og ha store doser flaks. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 4. september 2009 Forfatter Del Skrevet 4. september 2009 (endret) Er helt klar over at mye penger ikke er ensbetydende med lykke.. Er ikke ute etter å gjøre 60 mill i året og bo på børsen, men 1-2 mill i året hadde vært veldig kjekt. Jeg trenger ikke bli steinrik heller, for meg er det mer snakk om å skaffe seg så mye penger at jeg har mulighet til å kjøpe meg frihet. Dvs frihet til å gjøre hva jeg vil når jeg vil. Jeg jobber da feks ikke lenger for pengenes skyld, men fordi jeg vil ha noe å gå til. Ønsker jeg ikke å jobbe lar jeg vær. Fordi det har jeg råd til. Får jeg lyst på en pølse eller en tv, vel så slår jeg til. Vil jeg dra på ferie, så drar jeg. Uten å tenke på at dette blir for dyrt, eller at jeg har en jobb jeg må komme tilbake til. Litt krøkkete forklart, men dere skjønner kanskje hvor jeg vil hen? Jeg vil ikke ha penger for å ha den feiteste bilen, kuken og huset, men for å bruke livet mitt på ting jeg har lyst til. For å oppnå det er jeg villig til å jobbe hardt og mye over en lengre periode. I utgangspunktet har jeg tenkt å nå målet mitt ved å få investert/spart så mye penger at det etterhvert vil gi meg gode ekstrainntekter (eller evt så mye at jeg kan pensjonere meg over lengre perioder) i form av avkastning. Hvis jeg for eksempel klarer å spare opp 5-10 mill så kan jeg investere dem eller sette dem i banken, og oppnå avkastninger på minst 10% årlig, og dermed få inn 500 000-1000 000 årlig i renter/avkastning. Endret 4. september 2009 av Bjarnemann Lenke til kommentar
nomore Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Hva med ansvar? Å tilhøre et samfunn krever ofte i dag at man har ansvar for en del ting ut over seg selv. Den type livsstil du beskriver vil eg kalle for typisk ungkarslivsstil, umoden og ansvarsløs. For å forklare nærmere. Selv om man har en godt betalt jobb hvor man jobber fordi man vil jobbe, så er ikke dette ensbetydende med at du ikke har en plikt/ansvar for å møte på jobb og gjøre jobben din. Mao, det er svært sjeldent du kan bestemme deg for å ikke gå på jobb "fordi du har lyst til noe annet". Eg tjener selv nok penger til at eg fint kan kutte ut en dag eller to ofte for å finne på andre ting, men på den andre siden så forventer både sjefen min, kollegaene mine og kundene mine at eg er på jobb i arbeidstiden. Å leve en livsstil hvor man stort sett gjør som man vil når man vil kan fort slå tilbake på deg selv. Ikke anbefalt. Men eg sier ikke at det går, men tenk litt mer over ditt bidrag til samfunnet, ikke bare på deg selv Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 4. september 2009 Forfatter Del Skrevet 4. september 2009 Det er nettopp det.. Jeg vil slippe en jobb det jeg må møte opp vær dag. Vil jo ikke svikte folk heller.. Men hvis jeg ved å jobbe hardt i en 5-10 år kan spare opp nok midler til å leve på avkastning, evt med en deltidsjobb ved siden av så er det godt nok for meg. Snakker ikke om å slå meg høyt opp i en bedrift bare for å skulke arbeidsdager når jeg føler for det Arbeidsmoral og samfunnsmoral er faktisk viktig for meg Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Hvis jeg for eksempel klarer å spare opp 5-10 mill så kan jeg investere dem eller sette dem i banken, og oppnå avkastninger på minst 10% årlig, og dermed få inn 500 000-1000 000 årlig i renter/avkastning. Det er dessverre ganske mye som bremser her. For det første tar det med gjennomsnittelig lønn og etter skatt ca 40 år å tjene 10 mill som vanlig inntekt, og da er ikke utgifter som bolig eller mat med. Selv om man forutsetter at man har dem og får 10% avkastning sitter man heller ikke igjen med 1 mill netto. Man må trekke fra inflasjon (ca 2,5%, 250 000), skatt på avkastning (28%, 280 000) og sannsynligvis formueskatt (1,1% av 9 430 000, 103 730) = ca 366 000. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Det er nettopp det.. Jeg vil slippe en jobb det jeg må møte opp vær dag. Vil jo ikke svikte folk heller.. Men hvis jeg ved å jobbe hardt i en 5-10 år kan spare opp nok midler til å leve på avkastning, evt med en deltidsjobb ved siden av så er det godt nok for meg. Det er nå du er ung og skal ha det gøy. Jobb blir det nok av senere. Skaff deg en god utdannelse, vær student og ha det gøy. Tenk på karriere når du blir 30. Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Problemet er, og det kommer du helt sikkert til å oppdage en gang, at jobber som er så høyt lønnet som det du fabler om gjerne er så tidkrevende at du aldri vil ha glede av pengene. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 6. september 2009 Forfatter Del Skrevet 6. september 2009 Hum.. Da gikk den planen i dass. Hva skal jeg da gjøre for å klare å leve et liv i frihet? Hva med å jobbe hardt og låne hardt, slik at jeg får mulighet til å kjøpe flere leiligheter som jeg kan leie ut, og etterhvert leve på leieinntekter? Lenke til kommentar
investor Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Hum.. Da gikk den planen i dass. Hva skal jeg da gjøre for å klare å leve et liv i frihet? Hva med å jobbe hardt og låne hardt, slik at jeg får mulighet til å kjøpe flere leiligheter som jeg kan leie ut, og etterhvert leve på leieinntekter? smart.. eller sette pengene i aksjer som betaler utbytte og over tid blir bedre. se til verdens rikeste investor, warren buffett, der kan du lære mye Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 1 mill i året kan jo nesten alle klare bare man går inn for det, selv uten utdannelse om man har noe innenfor hjernebarken. Lenke til kommentar
Keystone Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Det er nettopp det.. Jeg vil slippe en jobb det jeg må møte opp vær dag. Vil jo ikke svikte folk heller.. Men hvis jeg ved å jobbe hardt i en 5-10 år kan spare opp nok midler til å leve på avkastning, evt med en deltidsjobb ved siden av så er det godt nok for meg. Snakker ikke om å slå meg høyt opp i en bedrift bare for å skulke arbeidsdager når jeg føler for det Arbeidsmoral og samfunnsmoral er faktisk viktig for meg Dersom du har det som skal til for å tjene nok de neste 5-10 årene til at du kan leve på avkastningen, så er du ikke typen til å pensjonere deg før du er 30. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Hum.. Da gikk den planen i dass. Hva skal jeg da gjøre for å klare å leve et liv i frihet? Hva med å jobbe hardt og låne hardt, slik at jeg får mulighet til å kjøpe flere leiligheter som jeg kan leie ut, og etterhvert leve på leieinntekter? Hvis du satser på at prisene på leiligheter stiger, så ... Sannheten ligger selvsagt et sted mellom «alt går bra, kjør på!» og «søk vaktmesterjobber først som sist». Det er fullt mulig å tjene en million eller så uten å jobbe døgnet rundt, og om du lever nøysomt vil du kunne spare en god del av dette. Om du i utgangspunktet ønsker å slippe en jobb du må gå på hver dag begynner du imidlertid i feil ende. Det finnes sikkert noen forskjellige typer firma du kan drive som gir helt grei fortjeneste, som samtidig frigjør tiden din i langt større grad enn en 100% ansettelse gjør. (Jada, de fleste som driver eget firma jobber mye – men om man setter i gang med begrenset mengde arbeid som mål er det fullt ut oppnåelig. Bare ikke forvent økonomiske resultater på samme nivå som om en jobbet dobbelt så mye.) Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 (endret) 1 mill i året kan jo nesten alle klare bare man går inn for det, selv uten utdannelse om man har noe innenfor hjernebarken. 1 mill i årlig inntekt er i hvert fall ikke helt i drømmeland. En god utdannelse eller rett og slett bare et godt hode for økonomi så kan dette målet nås forholdsvis lett. Den raskeste måten å bli rik er igjennom aksjer,men for dette krever kunnskap,flaks,is i magen og muligheten for å kunne få litt inside info.Slik at man vet sånn ca hva som burde satses på og hva man burde avstå fra. Du må vite ting før andre får vite det. Når tingen du lurer på står om i aviser,ukeblader,internett artikler etc så er det for sent. En gylden regel; Det er aldri galt å ta gevinst,enten det bare gjelder 500kr eller 5 mill. Endret 11. september 2009 av SLIguy Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Aksjer er jo selvfølgelig den raskeste veien, men ikke akuratt den beste veien til penger.. Så på Discovery en person som invisterte i et firma som lagde den første nettbrowseren og han tjente 636 milioner på de 5 han invisterte på 2 uker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå