Gjest medlem-82119 Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Har sittet og sett endel på valgkampen. Igjen og igjen ser man at partier som norgespatriotene og lignende partier som ikke har flertallet bak seg blir utsatt for en nærmest boikott. Andre partier, som FrP og høyre uttaler stolt at de har klart å skvise meddebattanter ut og andre partiledere latterligjør og mener at folk som stemmer på dem ikke vet hva de gjør. Dette er ikke ting jeg forbinder med demokrati og et demokratisk samfunn. Hva om f.eks Høyre og KrF hadde gjort alt de kunne for å overdøve f.es Ap, og hva om folk hadde snudd ryggen og buet hver gang Venstre viste seg? Man kan være enig eller uenig med de ulike partiene, men så grunnleggende brudd på demokratiske spilleregler som man ser i valgkampen er det sjelden man ser på andre områder heldigvis. På den annen side så legger de jo listen selv, og bidrar til økt politikerforakt. jeg ser jo dette som en klar invitt til å å mobbe dem for sine teite programmer og valgflesk, hvorfor skal jeg respektere politiske parti som ikke respekterer andre og bryter demokratiske spilleregler? Er det på dette nivået vi vil ha valgkampen, dvs en latterligjøring av andres program og mest mulig kveling av andres synspunkt, eller er målet å fremme egne saker og vise hva man selv står for og la folket ta sine valg på bakgrunn av dette? For min del har politikerne generelt mistet all respekt hos meg, og jeg mener helt klart at de har åpnet opp for et nivå hvor det er fritt frem for enhver å trakkassere dem og mobbe dem på samme måte som de selv trakkasserer og mobber andre. http://www.ba.no/nyheter/politikk/valg/article4558013.ece http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/politi...re-2808702.html Jeg synes at partier som mobber i valgkampen bør bli utestengt fra å drive valgkamp i media helt eller for en tidsperiode. Nemlig! Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Igjen og igjen ser man at partier som norgespatriotene og lignende partier som ikke har flertallet bak seg blir utsatt for en nærmest boikott. Hva gjelder NP og lignende så er det ikke pga av at partiene er små som gjør endel partier blir møtt med ryggen til folk, men fordi disse partiene har meninger som strider mot verdier hos de aller fleste andre. Og enhver har sitt privilegium til å ikke høre på andres meninger, og ved å vende noen rygger så uttrykker man veldig sterkt på en ikke-verbal måte (mer korrekt på en interverbal) at man tar avstand for meningene som blir fremsatt. Jeg synes at partier som mobber i valgkampen bør bli utestengt fra å drive valgkamp i media helt eller for en tidsperiode. Hvem skal bestemme det? Og det vil være et enda større problem for demokratiet at enkelte partier blir møtt med forbud om å ytre sine meninger enn at to drevne politikkere tyner hverandre. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Det å snu ryggen til er da ikke et udemokratisk virkemiddel. Heller ikke det å latterliggjøre, motargumentere osv. Demokrati vil si at du har rett til å uttale deg, ikke at du har rett til å bli hørt. Lenke til kommentar
Powerpie Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Demokrati er ingenting annet enn et flertallstyranni, så hvorfor så overrasket? Lenke til kommentar
Evilfish Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Det å snu ryggen til er da ikke et udemokratisk virkemiddel. Heller ikke det å latterliggjøre, motargumentere osv. Demokrati vil si at du har rett til å uttale deg, ikke at du har rett til å bli hørt. o rly? du har både rett til og uttale deg og bli hørt.. om de vill høre på deg er en annen sak Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Det å snu ryggen til er da ikke et udemokratisk virkemiddel. Heller ikke det å latterliggjøre, motargumentere osv. Demokrati vil si at du har rett til å uttale deg, ikke at du har rett til å bli hørt. o rly? du har både rett til og uttale deg og bli hørt.. om de vill høre på deg er en annen sak Nei, du har ikke rett til å bli hørt, det er nettopp det som er poenget. Du kan få si det du vil, men det er da ikke udemokratisk av meg verken å nedsable dine argumenter, snu ryggen til når du prater eller oppfordre andre om ikke å høre på deg. Det er derimot udemokratisk av meg å hindre deg i å si det du vil si, f. eks. ved å true deg med bank/på livet, hindre deg i å entre debattlokalene eller lignende. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 I årets valgkamp ser vi igjen at det tydeligvis er helt greit å lyve om de andre partienes program, ihvertfall blir de ikke stoppet når de gjør det igjen og igjen. Jeg synes også at å vende ryggen til noen er å vende ryggen til demokratiet. Man sier da at man ikke bryr seg med å høre på hva man har å si, og velger å følge forutintatte holdninger som ofte er basert på medienes tabloidisering. Hvis jeg hadde vendt ryggen f.eks hver gang en mørkhudet debatterte, ville det vel bli oppfattet som rasisme og ikke min demokratiske rett til å ignorere mørkhudede. På samme måte synes jeg det er rasistisk å vende ryggen uansett hvem som debatterer. Ville det forøvrig vært like greit om hele salen vendte ryggen til arbeiderpartiet? Tipper det hadde skapt overskrifter så det holdt.... Går man inn på partiprogrammene til endel partier, sier de akkurat det samme som norgespatriotene når det gjelder innvandring og asyl. Da spør jeg med om det egentlig er navnet på partiet som skremmer folk til å vende ryggen, og om det hadde vært greit om man kaldte seg for eksempel industripartiet, men hadde samme partiprogram. Jeg ser også at måten mediene omtaler partiene på er med på å legge listen. Et parti som en avis tydeligvis ikke liker, kan omtales som om det kun fikk 15% oppslutning, er på vei mot sperregrensen, mister masse velgere, mister mandater, osv osv, mens et parti de holder med kan omtales som utrolige 10% oppslutning, en kjempeøkning, fortsatt positiv fremgang, ligger an til å få rent flertall, kaprer velgere, osv osv. Er det medias rolle å dolke noen partier i ryggen og reklamere for andre, eller skal man tilstrebe seg på å være nøytral? Jeg ser jo tydelig at med den ordbruken som brukes om omtalen er skrevet for å hjelpe eller skade partiene. Uansett, jeg synes IKKE man kan kalle det demokrati slik det gjøres idag. Mulig man hadde det en gang i tiden, men ikke nå lenger. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Så til min irritasjon bl.a Kristin Halvorsen uttale flere ganger at valget stod mellom Jens eller kaos. Jeg synes IKKE det er en seriøs uttalelse. Man ser f.eks ikke Tine meierier si til sine kunder at de kan velge mellom tine produkter, eller helseskadelige og muglete synnøveprodukter, man ser ikke ford reklamere med at man kan kjøre sikkert i en ford bil eller dø brutalt i en toyota bil, man ser ikke statoil reklamere med fyll trygg statoil bensin eller spreng bilen med ungene inni ved å fylle shell bensin. Kanskje det er dette som er grunnen til at valgdeltagelsen synker, at partilederne er useriøse, frekke, og lyver så snart de åpner munnen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå