Eyefitness Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Har i dag sendt et Radeon HD4870-kort i retur til nettbutikk jeg hadde handlet pc fra pga kortet krasjer/gir svartskjerm i spill. Har forhørt meg med butikken om å betale mellomlegg for et HD4890-kort og de bekreftet at det er mulig å ordne. Tok ut kortet av pc på morgenen i dag og sendte det med posten. Kom nå til å tenke på at jeg kanskje burde fjernet driverne på pc før jeg tok det ut? Hvis det er problematisk at dette ikke ble gjort. Hva må jeg i så fall gjøre når det nye kortet kommer? Tenker på rekkefølge på handlinger og evntuelt litt info om hvordan. Lenge siden jeg har byttet skjermkort. Veldig greit å montere selve kortet, men jeg er litt glemsk når det gjelder handlingsmønster når det gjelder software, drivere osv.. Lenke til kommentar
Wrasko Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Du kan vel bare starte opp pcen med innebygde skjermkortet.. Så slette driverene. Når det nye kommer, så plugger du det i, så installerer du drivere Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 3. september 2009 Forfatter Del Skrevet 3. september 2009 Takk. Så alle hovedkort har innebygget skjermkort? Jeg har et Asus P5Q deluxe. Hvor(dan) i Vista (Home Premium) fjerner jeg drivere for å være sikker på at alt av drivere/programvare til grafikk-kortet blir fjernet? Har ikke hatt Vista så lenge, så er litt grønn på det fortsatt.. Lenke til kommentar
Wrasko Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Ser at jeg tok feil.. Er ikke innebygget på denne.. Men du kan uansett avinstallere drivere når du får andre inn. Har ikke stort å si Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 3. september 2009 Forfatter Del Skrevet 3. september 2009 Ok, takk for hjelp:) Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Det er samme drivern på 4870 og 4890. Drivern vises bare som 4800 series i vista. Så du trenger vel ikke engang røre drivern tror jeg. Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 11. september 2009 Forfatter Del Skrevet 11. september 2009 (endret) Har betalt ekstra og fikk et 4890-kort nå. Fikk problemer også med dette kortet. Funker greit til surfing og generell bruk, men problemer når prøvde FarCry2. Skulle starte opp spillet og det lastet da straks ned ny versjon FarCry2 fra nettet(versjon 1.3). Startet så spillet, innstillingene grafikk var svært lave - så økte til high på det meste. Da spillet begynte, så jeg at blant annet vann i elver var borte (usynlig), og grafikk var heller ikke helt på topp. Prøvde å spille litt, men varte ikke mange minutter før det ble svart skjerm. Da startet viften på kortet å gå for fullt, ingenting skjer på skjerm og nødvendig med restart av pc. Etter oppstart gikk jeg inn i Catalyst for å sjekke temperatur på 4890-kortet. Lå da på 59-60grader. Synes det er rart at jeg ikke hører vifta til kortet mens jeg spilte, og at først når det ble svart skjerm, så boostet den opp? Noen her som skjønner hva som kan være problemet? Kan eventuelt FarCry2 installasjonen ha blitt fucket opp av problemer med det forrige kortet slik at spillet bør installeres på nytt, eller kan det være noe driver-surr eller eventuell feil på dette nye kortet også? Dersom maskinvare forøvrig er av betydning: Hovedkort: Asus P5Q Deluxe,Cpu:Core2Duo E8400. PSU:Mist 650W. Har kun en harddisk og ikke noe ekstra som drar strøm, så PSU bør holde greit. Endret 11. september 2009 av Eyefitness Lenke til kommentar
zarchon Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Har selv ett MSI 4890 kort, og jeg vil tro du skal høre kortet under spilling. Mitt er ihvertfall ikke lydløst om jeg kjører på stock hastighet.. Hadde ingen problemer med drivere da jeg gikk fra 4830 og til 4890, byttet kort og alt funket som det skulle.. På mitt Msi kort mener jeg det var anbefalt å ta strøm fra to 12V-rails (eller hva det heter). Lenke til kommentar
World Of Warcraft Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Har du husket å putte inn BEGGE 6-pins kontaktene til skjermkortet? Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 11. september 2009 Forfatter Del Skrevet 11. september 2009 På 4870 var det 2 6-pins. På 4890 jeg kjøpte nå (xfx 4890 xXx) er det 1 6 pins og 1 8-pins. Jeg har da satt i et 6_pins kontakt og 1 6-pins som har 2 pins ekstra (henger i samme strømpa men har egen "plastkappe" som du kan velge å ta med slik at det blir 8pins om du klemmer den inntil de øvrige 6 (håper jeg uttrykker meg forståelig og at dette var riktig å gjøre?) Takk for svar:) Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Du ska ha koblet det riktig til iallefall. Vifta øker nok mer under boot når den ikke styres, slik er det på hk også med viftestyring, full guffe de første sek, og når maskinen ikke booter skikkelig (dvs bare svart skjerm) så viftestyringen tar over. Temperaturen så også bra ut, og regner med kabinettet også har en grei flyt med luft? Det første du kan prøve er å reinstaller OS og alle drivere på nytt. Ellers ville jeg satsa på å få prøvd en annen PSU. Den skal ha mer enn nok watt, men den kan jo være en feil på den. Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 11. september 2009 Forfatter Del Skrevet 11. september 2009 Takk Logiman. Betryggende at montering er korrekt og at vifteboost under booting og svart skjerm er normalt. Kvier meg litt for å installere OS på nytt, er ikke det omfattende og vil eventuelt miste bilder og filer som ligger på harddisk? Systemkrasjer jeg har hatt pga 4870 og nå 4890 har et par ganger ført til at jeg har måttet boote fra Default-setting i Bios for å starte opp. Bør bios settes opp annerledes enn default, eller er dette ok? Maskinen er bygget av nettbutikk, så jeg har ikke gjort noen settinger / valg i bios tidligere. Det er 3 12cm vifter fra Mist i kabinettet, jeg antar det er greit? For øvrig har viften i front av kabinett og displayet/viftestyring der aldri vært i funksjon. Antar nettbutikken valgte å ikke/glemte å koble det til. De 2 andre viftene er i aktivitet, samt PSU og CPU-viftene. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Default settings i bios kan fungere, men sjelden optimalt. Installere operativsystem og drivere tar litt tid, men fult overkommelig, så lenge en har det en trenger før en begynner. Backup er også viktig. Er pcen satt opp med en egen partisjon (harddisk deles opp så det ser ut som flere) til OS og programer er det ofte en smalsak, da det blir mindre å ta backup først. Det er litt vanskelig sånn på stående fot å si om problemene dine skyldes software trøbbel, eller andre elementære feil på hardware siden. Vet du hvilken bios versjon du har på Asus HK ditt? Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 14. september 2009 Forfatter Del Skrevet 14. september 2009 Igjen takk Logiman. Jeg har vært bortreist i helgen, så ikke fått sjekket ut enda. I dag på jobb fra morgen til sent i kveld, men skal sjekke ut bios-versjon i morgen kveld. Tror jeg har en ekstra partisjon på disken, men mener å huske at alt har lagt seg inn på samme partisjon som Vista. Valg jeg må gjøre selv for at ting skal legge seg automatisk på annen partisjon antar jeg. Får prøve å flytte over ting dit og se om jeg kan reinstallere Vista og alt av drivere dersom du mener det er nødvendig. Er det enkelt å oppgradere bios ved å laste ned en ny fra nettet? Tilnærmet plug and play eller er det mye valg som må gjøres osv? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Du har et asus hovedkort, så da er oppgradering av bios enkelt. Det du trenger å gjøre er å laste den ned fra support.asus.com (velg download). Denne legger du på en minnepen. Med denne i maskinen så booter du opp og går inn i bios (trykk på del) og under tools velger easyflash. Du kan også trykka alt+f2 så kommer du direkte til flash. Velg så flashfila fra minnebrikka og kjør oppdatering. Når du har flashet systemet så må du mest sannsynlig stlle inn diverse igjen! Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 15. september 2009 Forfatter Del Skrevet 15. september 2009 (endret) Måtte sjekke ut litt etter jobb i natt og prøvde FarCry 2 igjen for å se om jeg fikk svartskjerm og for å finne temperaturer rett etter det. Straks etter svartskjerm, tok jeg omstart og gikk inn i Bios for å se. Der står det Bios:08/05/08 versjon: 1201 (før jeg startet spillet og før jeg jeg gikk inn i bios sjekket jeg directx, og der stod det bios versjon:08.00.14 - er det en egen bios for directx?) Vel, i bios fikk jeg sjekket cpu temp:43,5graderC og Motherboard temp:41graderC. Gikk så over i Wista, inn i Catalyst og sjekket temp på Ati 4890: 58graderC. Lastet så ned gratisversjonen av 3Dmark 2006 og kjørte test. Fikk svartskjerm og vifteboost som under forsøk med FarCry2. Tok omstart og fikk brått beskjed om at jeg ikke hadde installert drivere til ATIgrafikk-kortet (denne beskjeden har jeg ikke fått tidligere og har hatt drivere inne:) ) Tok så og lastet ned nyeste Catalyst 9.9, kun skjermkortdriveren. Tok så en ny 3Dmark test: Nå klarte maskinen fullføre testen uten krasj, og fikk følgende score: 3Dmark Score: 14197 SM 2.0 Score: 6414 SM 3.0 Score: 2766 Maskinvare er mb:Asus p5Q deluxe, CPU:E8400 og GPU: 4890 Håper problemet mitt nå er løst, men har ikke fått testet i spill etter driveroppdateringen. Er denne scoren grei for mitt oppsett? Endret 15. september 2009 av Eyefitness Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 BIOSen din er "gammal" da nyeste er 2201 og en del revisjoner over den 1201 du har. Så kan være greit å oppgradere, da det er en bug blant annet på temp sensoren til CPU. Du får teste med med flere spill og se om det var en korrupt driver du hadde. Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 16. september 2009 Forfatter Del Skrevet 16. september 2009 Lastet ned siste bios-versjon i går kveld etter at FarCry 2 ble avinstallert ( tenker å installere det eller annet på nytt senere). Umiddelbar forskjell etter ny bios er at luften ut fra PSU er kjølig og ikke varm som tidligere. Jeg ser også at det er mer aktivitet i kabinett-vifter, og kjenner hele kabinettet nå har en lett kjølig overflate. Tidligere kjentes den lunken og det så ut som viftene stadig sto stille. Har en klar følelse av at det har vært bios som var hovedproblem. Blir spennende å se hvordan det funker med spill. Takk så langt:) Lenke til kommentar
iKent Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 Kjapt spm bare; jeg kjøpte meg nettopp et 4890 kort, og da jeg monterte den, så jeg ikke noe plass til de "2 ekstra" pinnene på 6 pinskabelen. Satte i 2 6 pins og det var det, men ikke noe plass til 2 de 2 ekstra pinnene på kortet mitt:S er det et spesielt kort du har? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 Ikke alle har 2x8 pin eller 1x8 + 1x6. Mitt Sapphire Vapor-x har bare 2x6 pin. Det er ingen fare, for kortet trenger ikke mer. Tilkoblingene er bare 12V+jord for hvert pinnepar. Det er bare for å sikre at kortet har nok strøm og at strømmengden blir fordelt utover et større lednings tverrsnitt for å unngå varmgang og at skjermkortet ikke skal strupes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå