Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Netopp festet 2*4890, men de uler og piper noe sykt, hva er feil?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lyden kommer 110% sikkert fra kortene! Skjønner ikke hvorfor folk ikke har fått med seg at dette er et svært (nesten) vanlig "problem" med nye generasjoner kort. Lyden kommer fra spoler på kortet som vibrerer alt etter load og sammenheng.

http://www.tomshardware.co.uk/forum/page-263071_15_0.html

Ett av tusenvis av resultater hvis man søker på "high pitched noise 48xx/Gtx2xx mm.

Ulike drivere og operativsystem kan redusere evt gjøre ting verre. Hvis det er veldig plagsomt kan du antageligvis kjøre reklamasjon selv om dette er så vanlig at det ofte ikke regnes som en defekt.

Edit: Nevner at jeg opplever dette selv med mine 4890 i CF, men ikke i så stor grad som med 4870x2 eller Gtx280 ;)

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Vel, deaktivere Crossfire er en ting, men Catalyst AI har noen andre muligheter.

95229_catalysta.jpg

Prøv deg frem med standard/advanced samt andre 3D-innstillinger. Hvilket OS bruker du forresten? Jeg slet litt med høyfrekvent støy fra kortene i Win7_64, men etter en total formatering/reinstall har det forduftet.

Lenke til kommentar

men ser jeg kan overklokke kortet i kontrollpanelet, er det laget for og tåle det, eller burde jeg ikke sette alt på fult?

kun når jeg belaster kortene.

spilte crysis nå, og da var det ikke uling, bare en slags skraping

men viss jeg deaktiverer derre tingen, blir det ikke dårligere grafikk da?

Lenke til kommentar

Okei, da har jeg på en måte funnet ut gode nyheter!

Prøvde klokke ned kortene til GPU clock 500 MHZ og memory clock til 490MHZ

da var lyden minimal

Så prøvde jeg å klokke de til 1000 GPU clock og 1200 memory clock

Da kom det helvetes bråket igjen!

Lenke til kommentar

da er det strømspolene, du skjønner disse omformerene er kort fortalt en rund jærndings som er splittet i to, med ledning spunnet i forskjellige mengder på de to siden for å forandre på spenning/amp. hvis disse jærnringene monteres skjevt sammen vil det bli en vibrasjon i ringen, på grunn av noe som kalles induksjonseffekten. kort fortalt roterer magnetfeltet på grunn av skjevheten og denne vibrasjonen kan arte seg forskjellig fra transformator til transformator, de små lager høyfrekvent lyd, de store lav, det har med masse å gjøre vs effekt tilført.

løsningen er enkel , lim på ett stykke aluminium over den vibrerende delen, det vil dempe vibrasjonen.

Endret av minimum payne
Lenke til kommentar

Rart at dette ikke fikses på egentlig. De siste 6 kortene mine har alle hatt dette i større eller mindre grad.. :hrm:

løsningen er enkel , lim på ett stykke aluminium over den vibrerende delen, det vil dempe vibrasjonen.

Enkel, men garanti-hemmende..

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Hadde samme problemet på et XFX Radon 3870 kort. (tror det var xfx..)

Uansett, det var kun det ene av to identiske kort. Syntes det var utrolig irriterende å høre på i en ellers lydløs pc, da jeg hørte denne høyfrekvente lyden godt "inni øret" selv om andre ting lagde lyd.

Tok kontakt med forhandler, som da var Itegra (firmasalg) og de byttet kortet mot et nytt uten problem. Du skal såklart ikke godta dette, selv om det kan være en "minimal" feil som oppstår oftere en f.eks andre ting.

Bare send en RMA forespørsel og beskriv problemet slik du skriver her, så skjønner de raskt hva det går i. Godtar de det ikke, så kan du jo vurdere 14 dagers angrefrist..

Ellers får du bare finne deg i det :) Har selv etpar Asus og Asrock hovedkort som gjør det samme... blir jo vandt til det. Da kommer det ved høy cpu belastning (høyere strømbruk av cpu )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...