Gå til innhold

Mauser M98. kaliber 7,92


DagArne

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mauser Model 1898(Wikipedia) er riktig som du sier kaliber 7.92x57, men... .308 Winchester er bedre kjent som 7.62x51(eventuelt 7.62 NATO), da kammeret på M98 er noe større i diameter enn 7.62x51 kulen, så vil det ikke passe, eventuelt være farlig.

Det du er på utkikk etter er 7.92x57mm IS, 8x57mm IS, 8x57mm JS eller 8 mm Mauser.

 

 

Noen av de ble ombygd til 7,62, men er litt usikker på om det gjelder denne. Har prøvd ei patron og merka ikke noe slark eller noe. Må vel ta den med meg til en børsemaker for å finne ut om denne er ombygd. Er ikke originalstokk på den så stokken er "ny" originalstokken har jeg liggende. Usikker på om kaliberet ble endret sammen med ombyggingen. Litt vanskelig å ta mål inne i kammeret uten å ta den med til børsemaker.

Endret av DagArne
Lenke til kommentar

Den mauseren du tenker på er hva man populært kaller HV-mauser.Den er kamret om av forsvaret til 30-06. Da står det gravert inn "Hær" med et nummer, originale tyske nummeret er gravert over med en strek og det er gravert inn "7,62 m/m". Slik er det i hvertfall blitt utført på min gamle HV-mauser.

 

Det som du har er en original mauser som ikke har blitt brukt i den norske hæren og er derfor heller ikke omkamret til 30-06.

 

For sikkerhetsskyld kan du oppsøke en børsemaker som kan hjelpe deg og gå over børsa for deg.

Lenke til kommentar
Den mauseren du tenker på er hva man populært kaller HV-mauser.Den er kamret om av forsvaret til 30-06. Da står det gravert inn "Hær" med et nummer, originale tyske nummeret er gravert over med en strek og det er gravert inn "7,62 m/m". Slik er det i hvertfall blitt utført på min gamle HV-mauser.

 

Det som du har er en original mauser som ikke har blitt brukt i den norske hæren og er derfor heller ikke omkamret til 30-06.

 

For sikkerhetsskyld kan du oppsøke en børsemaker som kan hjelpe deg og gå over børsa for deg.

 

 

Ja, tror jeg skal gjøre de både med hagla og mausern. Står stempla KNM og et nummer på min mauser. Marinen brukte hvis jeg har forstått det riktig våpenet med originalkaliberet. Fant ikke noe henvisning til kaliber på den.

Endret av DagArne
Lenke til kommentar

Det er mange som har blingsa på kaliberet for mauser,men er du ikke sikker skal du ikke prøve deg frem med ting du tror passer.Da ødelegger du løpet ditt.Noe har også trodd de har skaffet original mauser 7,92mm,men som bare fikk en tilnærming,våpenet skjøt,men fikk en ganske kraftig rekyl og løpet ble fort utslitt.

 

Mauser har i alle fall aldri vært kamret i kaliber 308 noen gang slik jeg kan skjønne det. 308 var et kaliber som kom etter krigens dager som en erstatning på gamle og klassiske 30-06.

 

Har du muligheten til å legge ut bilder av mauseren din?

 

Hva politiet setter som kaliber på våpenkortet skal du ikke stole for mye på dessverre. Har selv erfart at politiet slurver og kommer med misvisninger på kortet. Har en 308win børse som på våpenkortet bare står 7,62mm,men dette er ikke nøyaktig nok.det viser bare at min børse er i kaliber .30 serien,men det er mange patroner som er i .30 serien.308win og 30-06 er begge i kaliber .30 serien og de to patronene er det forholdsvis stor forskjell på i hylselengde.

Har også en gammel hagle som er i kaliber 12,men hvor politiet presterte å skrive kaliber 9 på kortet,dette måtte jeg selv kontakte politiet for å få rettet.

 

Som sagt snakk med en børsemaker slik at du får ting på det rene.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...