ATWindsor Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Såvidt jeg vet så er nok det beste alternativet å hoppe over blu-ray på pc om du ønsker å spille av Blu-ray plater i full kvalitet. Alle begrensningene som blir lagt inn gjør desverre til at det er umulig out of the box med mindre man har veldig dedikert hardware, og sånn sett er det langt billigere å kjøpe seg en blu-ray dedikert avspiller i steden. Umulig og umulig, har man AnyDVD HD så går det jo greit, med en helt vanlig blu-ray-avspiller. AtW Det er rett og slett lite hensiktsmessig å spille av Blu-ray på PC, spesielt når det er i et så tungvindt format. I tillegg er TVer ofte mye bedre egnet til å vise bildet enn PC-skjermer. Hvorfor er det lite hensiktsmessig? Jeg f.eks har PC som hovedavspillingsenhet for både film og musikk, og synes det virker veldig kjekt å ha mulighet til å spille av Blu-ray plater på samme maskinen. PCen er naturligvis også koblet til en TV-skjerm så det argumentet henger jo ikke helt sammen. Tungvindt avspilling, HDCP-problemer osv. Du trenger AnyDVD HD, det er vel det eneste tungvinte, mer tungvint enn det burde såklart, men personlig mener jeg en PC er bedre egnet enn en standalone-spiller, det er ihvertfall tungvindt å ha masse dedikerte bokser for forskjellige ting. Ellers er jo HDCP-greiene et latterlig opplegg som bare skaper bry, HDCP er cracket, og krypteringene på platene er cracket. Det eneste det gjør er å lage faen for folk som kjøper produktet orginalt, som vanlig. AtW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Trist at det blir lagt ut snubletråder for ærlige kjøpere. Ikke særlig brukervennlig for de teknisk mindre begavede. (Hvem har vel ikke foreldre eller venner som ikke ville klart dette selv?) For de 700 kronene spilleren koster får man altså null glede av spilleren uten AnyDVD HD (på systemer uten riktig HDCP-kryptering hele veien). Laster man ned AnyDVD HD får man 21 dager glede av spilleren til 700 kr. De aller fleste vil nok bruke den lengre og da baller det på seg. AnyDVD HD koster: 63 € (~542 kr) for 1 år 79 € (~680 kr) for 2 år 93 € (~801 kr) for 3 år 103 € (~887 kr) for 4 år 109 € (~939 kr) for "livstid" hva nå det innebærer. Med andre ord blir 700 kr raskt til 1242 kr og ennå mer. Poenget mitt er at Bluray-alliansen gjør at lovlydige kjøpere får et dårligere produkt enn piratene. Sony & Co oppfordrer indirekte folk til å bli pirater. Lenke til kommentar
TDZGamer Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Poenget mitt er at Bluray-alliansen gjør at lovlydige kjøpere får et dårligere produkt enn piratene. Sony & Co oppfordrer indirekte folk til å bli pirater. Helt enig, men det er bare det at når man først har begynnt å nyte film med full HD og rå surround lyd i stua så er det ingen vei tilbake. Jeg viste frem forskjellen på Bladerunner Blu Ray vs. DVD til en kamerat og han var solgt. Den lille forskjellen på papiret blir en åpenbaring på skjermen. Har ved et par anledninger oppfordret hw.no til å belyse disse problemene mer kritisk, men det er ingen som gidder ta ballen virker det som Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Poenget mitt er at Bluray-alliansen gjør at lovlydige kjøpere får et dårligere produkt enn piratene. Sony & Co oppfordrer indirekte folk til å bli pirater. Helt enig, men det er bare det at når man først har begynnt å nyte film med full HD og rå surround lyd i stua så er det ingen vei tilbake. Jeg viste frem forskjellen på Bladerunner Blu Ray vs. DVD til en kamerat og han var solgt. Den lille forskjellen på papiret blir en åpenbaring på skjermen. Har ved et par anledninger oppfordret hw.no til å belyse disse problemene mer kritisk, men det er ingen som gidder ta ballen virker det som Jeg ser ikke helt at det endrer uttalelsen, man får jo akkurat den samme kvaliteten som pirat om man ønsker det. AtW Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 (endret) Tungvindt avspilling, HDCP-problemer osv. Du trenger AnyDVD HD, det er vel det eneste tungvinte, mer tungvint enn det burde såklart, men personlig mener jeg en PC er bedre egnet enn en standalone-spiller, det er ihvertfall tungvindt å ha masse dedikerte bokser for forskjellige ting. Ellers er jo HDCP-greiene et latterlig opplegg som bare skaper bry, HDCP er cracket, og krypteringene på platene er cracket. Det eneste det gjør er å lage faen for folk som kjøper produktet orginalt, som vanlig. AtW Du må enten betale i dyre dommer eller gjøre det på ulovlig vis. Uansett så er det tungvint sammenlignet med å sette en plate i spilleren og trykke play. Forøvrig fint at du argumenterer mot deg selv for meg. Endret 4. september 2009 av efikkan Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Tungvindt avspilling, HDCP-problemer osv. Du trenger AnyDVD HD, det er vel det eneste tungvinte, mer tungvint enn det burde såklart, men personlig mener jeg en PC er bedre egnet enn en standalone-spiller, det er ihvertfall tungvindt å ha masse dedikerte bokser for forskjellige ting. Ellers er jo HDCP-greiene et latterlig opplegg som bare skaper bry, HDCP er cracket, og krypteringene på platene er cracket. Det eneste det gjør er å lage faen for folk som kjøper produktet orginalt, som vanlig. AtW Du må enten betale i dyre dommer eller gjøre det på ulovlig vis. Uansett så er det tungvint sammenlignet med å sette en plate i spilleren og trykke play. Forøvrig fint at du argumenterer mot deg selv for meg. I dyre dommer? Er det noe vesentlig dyrere enn en stand-alone-spiller? Ikke slik jeg ser det. Greit nok, det krever mer å sette opp en PC enn en enkelt standalone-spiller, men det er noe som gjelder plattformen, og ikke har noe med blu-ray som sådan å gjøre. Er man først interessert i å bruke PC som avspiller, med alle de fordelene det gir, så mener jeg det er enklere og bedre å også bruke den til blu-ray. Og argumenterer jeg "mot meg selv", som jeg sa, det er mer tungvindt enn det burde være, og det er latterlig, men sluttresultatet er allikevel ikke så ille at jeg mener en HTPC ikke er noe godt valg til blu-ray. AtW Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 (endret) Du må enten betale i dyre dommer eller gjøre det på ulovlig vis. Uansett så er det tungvint sammenlignet med å sette en plate i spilleren og trykke play. Forøvrig fint at du argumenterer mot deg selv for meg. I dyre dommer? Er det noe vesentlig dyrere enn en stand-alone-spiller? Ikke slik jeg ser det. Greit nok, det krever mer å sette opp en PC enn en enkelt standalone-spiller, men det er noe som gjelder plattformen, og ikke har noe med blu-ray som sådan å gjøre. Er man først interessert i å bruke PC som avspiller, med alle de fordelene det gir, så mener jeg det er enklere og bedre å også bruke den til blu-ray. Og argumenterer jeg "mot meg selv", som jeg sa, det er mer tungvindt enn det burde være, og det er latterlig, men sluttresultatet er allikevel ikke så ille at jeg mener en HTPC ikke er noe godt valg til blu-ray. AtW Du vet at avspilling av Blu-ray krever en viss maskinvare (f.eks. CPU og skjermkort), og disse er ikke gratis. Men dette hadde ikke vært et stort problem om det ikke hadde vært for at mange vil trenge AnyDVD, som både koster, og krever oppsett og installasjon. Dette er mye bry for en sluttbruker, og er utenfor det kompetansenivået vi kan forvente av en gjennomsnittlig bruker. Dette er og blir en tungvindt løsning for de spesielt interesserte, og ikke noe for folk flest. Endret 4. september 2009 av efikkan Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Du må enten betale i dyre dommer eller gjøre det på ulovlig vis. Uansett så er det tungvint sammenlignet med å sette en plate i spilleren og trykke play. Forøvrig fint at du argumenterer mot deg selv for meg. I dyre dommer? Er det noe vesentlig dyrere enn en stand-alone-spiller? Ikke slik jeg ser det. Greit nok, det krever mer å sette opp en PC enn en enkelt standalone-spiller, men det er noe som gjelder plattformen, og ikke har noe med blu-ray som sådan å gjøre. Er man først interessert i å bruke PC som avspiller, med alle de fordelene det gir, så mener jeg det er enklere og bedre å også bruke den til blu-ray. Og argumenterer jeg "mot meg selv", som jeg sa, det er mer tungvindt enn det burde være, og det er latterlig, men sluttresultatet er allikevel ikke så ille at jeg mener en HTPC ikke er noe godt valg til blu-ray. AtW Du vet at avspilling av Blu-ray krever en viss maskinvare (f.eks. CPU og skjermkort), og disse er ikke gratis. Men dette hadde ikke vært et stort problem om det ikke hadde vært for at mange vil trenge AnyDVD, som både koster, og krever oppsett og installasjon. Dette er mye bry for en sluttbruker, og er utenfor det kompetansenivået vi kan forvente av en gjennomsnittlig bruker. Dette er og blir en tungvindt løsning for de spesielt interesserte, og ikke noe for folk flest. En HTPC er dyrere i innkjøp en mye utstyr, men det er et problem til plattformen. Det koster mer i innkjøp, og det krever mer oppsett før man begynner å bruke det. Men dette er ikke noe unikt for blu-ray, det er baksiden med å bruke en PC som plattform, fordelen er at de er kraftigere mer fleksible, og kan gjøre alt. I dag kjører de fleste CPUer eller skjermkort blu-ray (men dog ikke hva som helst, det er riktig). Den gjengse bruker klarer fint å installere et program, spesielt om man er av typen som vil ha en HTPC. Man kan jo godt argumentere for at PC-avspilling er for spesielt interesserte, men jeg føler ikke blu-ray er så vesentlig mye verre enn resten når man først har valgt å gå for det (kanskje med unntak av om man ønsker å bruke skjermkortet) AtW Lenke til kommentar
TDZGamer Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Poenget mitt er at Bluray-alliansen gjør at lovlydige kjøpere får et dårligere produkt enn piratene. Sony & Co oppfordrer indirekte folk til å bli pirater. Helt enig ... Jeg ser ikke helt at det endrer uttalelsen, man får jo akkurat den samme kvaliteten som pirat om man ønsker det. AtW Jeg ville egentlig bare støtte uttalelsen din samt gi en forklaring på hvorfor folk er villig til å skaffe seg programvare som AnyDVD for å bruke utstyret ... men er man egentlig "pirat" om man bruker AnyDVD for å få ting til å fungere som de bør? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Poenget mitt er at Bluray-alliansen gjør at lovlydige kjøpere får et dårligere produkt enn piratene. Sony & Co oppfordrer indirekte folk til å bli pirater. Helt enig ... Jeg ser ikke helt at det endrer uttalelsen, man får jo akkurat den samme kvaliteten som pirat om man ønsker det. AtW Jeg ville egentlig bare støtte uttalelsen din samt gi en forklaring på hvorfor folk er villig til å skaffe seg programvare som AnyDVD for å bruke utstyret ... men er man egentlig "pirat" om man bruker AnyDVD for å få ting til å fungere som de bør? Moralsk? Et klart nei fra min side, lovmessig? Jeg vil tro nei, men vet ikke. AtW Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 @ATWindsor: I Norge tror jeg neppe det er ulovlig en gang. Loven gir deg faktisk rett til å bruke lovlig kjøpt medium på den avspiller man måtte ønske. Noe enkelt sagt dog. Personlig har jeg hatt AnyDVD i svært mange år og ser at lifetime oppgradering til HD versjonen koster meg ca 420 kr (ja - lifetime, kjøpte da dette var opsjonen). Om man skal ha standalone spiller eller ikke er nå helt avhengig av hva man skal bruke maskineriet til. Personlig er ikke standalone aktuelt, vil ha den fleksibiliteten som en HTPC løsning gir meg. Og jeg har valgt de rette deler, noe som faktisk er noenlunde kurrant. CPU til mer enn 700 kr trenger man heller ikke. Velger man rette brikkesett (eventuelt skjermkort) er det meste kurant også her. Men at formatet er unødvendige beheftet med begrensninger skal jeg skrive under på. Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Anngående avspilling av Blu-Ray under linux. Det er ikke mulig å spille Blu-Ray platene direkte, men du kan kopiere platen til hardisken og spille den derfra. Les mer her: https://help.ubuntu.com/community/Restricte.../BluRayAndHDDVD Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 I Norge tror jeg neppe det er ulovlig en gang. Loven gir deg faktisk rett til å bruke lovlig kjøpt medium på den avspiller man måtte ønske. Noe enkelt sagt dog. Så lenge du ikke gjør noen spesiell innsats for å bryte kopisperren. Nøyaktig hvor langt du har lov til å gå her har vel ikke blitt prøvd ut i retten ennå. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Tror heller det aldri kommer til å bli prøvd, så bruk av AnyDVD HD etc er nok greit. Tror sikkert det er aktører i bransjen som ville prøvd, men man risikerer å få forbrukerlovgivning i hodet om man er for restriktiv og går til sak. iTunes saken er et godt eksempel hvor man muligens kan si at europeiske forbrukermyndigheter var en medvirkende årsak til at DRM på digitalt kjøpt musikk er på vei bort. Lenke til kommentar
Dammed Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Altså det man trenger er: 1. Skjermkort som støtter HDCP 2. skjerm som støtter HDCP Dvi kabel støtter dette automatisk, så det er vel kun de to tingene? En middels Cpu f.eks. Athlon X2 4500+ og bedre bør vel takle dette fint? Hvis det er kun de to tingene over så er det litt latterlig at folk maser om at dette er krevende. De fleste skjermkort og skjermer i dag som har HDCP støtte koster ikke mer enn 1000kr. Skjermkortet og skjermen vil du uansett bruke ellers når du er på pc'en. Så dette er en oppgradering som i mine øyer er latterlig å klage på, spiller du litt spill på pc'en så har du garantert et skjermkort som takler HDCP, mitt gamle 8800 GT kort hadde jo dette og du trenger som regel enten et slikt kort eller bedre for å spille de bedre spilla i dag. Skjerm er jo litt annerledes, men alikevel, en ny skjerm vil gi deg en bedre opplevelse ved pc'en når du driver med andre ting enn film. Så det er ikke en oppgradering som er kun ment for blueray avspillingen. Å klage på at du må oppgradere hadware syns jeg er litt latterlig å si, det er jo tross alt pc det er snakk om, oppgraderer man mindre enn hvert 2. år så henger man etter som regel når det gjelder spill, film og annet media som bilde redigering. Men kan noen forklare litt med det med region støtte, det er vel det samme som ved dvd avspilling? Man velger en sone og så lenge man holder seg til den sonen og regionsfrie så går det vel bra? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 (endret) Altså det man trenger er: 1. Skjermkort som støtter HDCP 2. skjerm som støtter HDCP Dvi kabel støtter dette automatisk, så det er vel kun de to tingene? En middels Cpu f.eks. Athlon X2 4500+ og bedre bør vel takle dette fint? Hvis det er kun de to tingene over så er det litt latterlig at folk maser om at dette er krevende. De fleste skjermkort og skjermer i dag som har HDCP støtte koster ikke mer enn 1000kr. Skjermkortet og skjermen vil du uansett bruke ellers når du er på pc'en. Så dette er en oppgradering som i mine øyer er latterlig å klage på, spiller du litt spill på pc'en så har du garantert et skjermkort som takler HDCP, mitt gamle 8800 GT kort hadde jo dette og du trenger som regel enten et slikt kort eller bedre for å spille de bedre spilla i dag. Skjerm er jo litt annerledes, men alikevel, en ny skjerm vil gi deg en bedre opplevelse ved pc'en når du driver med andre ting enn film. Så det er ikke en oppgradering som er kun ment for blueray avspillingen. Å klage på at du må oppgradere hadware syns jeg er litt latterlig å si, det er jo tross alt pc det er snakk om, oppgraderer man mindre enn hvert 2. år så henger man etter som regel når det gjelder spill, film og annet media som bilde redigering. Men kan noen forklare litt med det med region støtte, det er vel det samme som ved dvd avspilling? Man velger en sone og så lenge man holder seg til den sonen og regionsfrie så går det vel bra? Å oppgradere skjerm hvert 2. år er som regel ikke nødvendig, kvaliteten på PC-skjermer har jo stagnert, eller kanskje tilogmed gått tilbake (man begynner jo med idiotiske 16:9-skjermer nå) (dog skal det sies at jeg heller hadde foretrukket å vise bildet på en TV, og de har jo gjerne hdcp). I tilegg er det gjerne ikke så enkelt at man har to HDCP-enheter, så fungerer alt smertefritt, det blir ofte trøbbel med det (det gjelder både med PC og stand-alone-enheter). HDCP er en fadese, det enkleste og beste er å strippe vekk kopibeskyttelsen først som sit, og bli ferdig med problemet. AtW Endret 6. september 2009 av ATWindsor Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Amen!!! Selvopplevd situasjon. Da jeg oppgraderte min HTPC til løsning som har HDMI og HDCP rund baut. Samsung 40'' LCD, Asus M4N78 Pro hovedkort og GTS 250 Skjermkort så nekta den plent å gi HDCP over DVI->HDMI og ville ikke engang vise bilde HDMI->HDMI på GTS 250 kortet. Utgangen på hovedkort gikk greitt. Årsaken var selvsagt en liten bug i programvare, så etter å ha irritert meg i to uker løste problemet seg selv ved oppgradering. Så alt slikt dill (HDCP) medføre problemet at i gitte situasjoner virker det ikke. Det er angitt ovenfor at bug i implementeringen av krypteringen (kopibeskyttelsen) på selve mediet kan gjøre det uavspillbart omtrent overalt. Ellers så er jo ikke bare HDCP av betydning når man snakker om Blue-ray. De fleste vil nok også ønske lydkvaliteten som følger med, og da må man klart tenke seg om ved valg av hardware. Mange, inkludert undertegnede, ser det verdiløst å se Blue-ray filmer på en 22 - 24'' skjerm, Blue-ray er kun interessant i kombinasjon med TV/Prosjektør og et brukbart lydanlegg. Og da er det ikke sikkert man vil ha eksternt skjermkort i det hele. Lenke til kommentar
Dammed Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 *snip* Å oppgradere skjerm hvert 2. år er som regel ikke nødvendig, kvaliteten på PC-skjermer har jo stagnert, eller kanskje tilogmed gått tilbake (man begynner jo med idiotiske 16:9-skjermer nå) (dog skal det sies at jeg heller hadde foretrukket å vise bildet på en TV, og de har jo gjerne hdcp). I tilegg er det gjerne ikke så enkelt at man har to HDCP-enheter, så fungerer alt smertefritt, det blir ofte trøbbel med det (det gjelder både med PC og stand-alone-enheter). HDCP er en fadese, det enkleste og beste er å strippe vekk kopibeskyttelsen først som sit, og bli ferdig med problemet. AtW Nei selvsagt, men som jeg skrev, skjerm er jo litt annerledes. Angående å se på blueray på 24" skjerm, så er det smak og behag, skjermene jeg har nå er på 24" og de viser en klar forskjell mellom blueray og dvd. Men trenger man altså hovedkort som støtter HDCP? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 At det vises forskjell mellom Blue-ray og DVD på en 24'' er selvklart, DVD har tross alt en langt lavere oppløsning, typisk 720 x 5xx mens Blue-ray filmer har minium 1280 x 720 format. Men for meg er det å se på en film på 24'' i seg selv tull. Film skal nytes i stort format, klart best fyrt opp på 2,5 m bredt lerret med prosjektør, men 40'' TV fungerer også. Nei, man trenger ikke HDCP på hovedkortet. ATWindsor og undertegnede påpeker bare at HDCP er buggy, så det som skal virke, virker faktisk ikke alltid. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Støtter forresten de nye minibærbare med intel 945-grafikk, HDCP v1.3 eller 2.0? Eller de med ION grafikk? Jeg har en plan om å bruke en minibærbar som avspiller for 46-tommeren i stua, men vil selvsagt ikke gå i noen fallgruver. (945 styrer jeg nok unna uansett. HDMI må være på plass) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg