Misspiggy Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Hvis en person i et borettslag eller sameie, omgjør deler av bygningen til utleieleiligheter uten nabovarsell eller godkjenning fra kommunen, hva slags straffeansvar kan denne personen forvente å få? Noen som vet? Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 I borettslag er vel dette som regel "no,no,no,no", med basis i forskriftene for det respektive borettslag. Men uansett hvordan formen for sameie/borettslag osv så må slike endringer gå gjennom boligkontoret hos kommunen som da skal følge de respektive lover og forskrifter. Husker ikke eksakt grensene for hva man har lov til uten å melde ifra, men det er ikke store endringene. Utleieleiligheter er ikke en liten endring uansett. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 (endret) Så lenge bygningene er godkjente boliger kan jeg ikke komme på noen grunn til at man skulle sende nabovarsel eller søke godkjennelse fra kommunen for å leie ut. Kan dog være mot borettslagets/sameiets vedtekter å leie ut uten styrets godkjennelse. Endret 3. september 2009 av krikkert Lenke til kommentar
Misspiggy Skrevet 3. september 2009 Forfatter Del Skrevet 3. september 2009 Her er det snakk om leiligheter som jeg vet er ulovlige, siden kommunen har kommet inn i bildet. Spørsmålet er om noen vet hva straffen eller konsekvensene er for slikt? (Dette gjelder ikke meg, men noen i nærområdet) Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Å ta en bolig i bruk uten nødvendig tillatelse medfører bøter (jf plan- og bygningsloven § 110 pkt 3). Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Å ta en bolig i bruk uten nødvendig tillatelse medfører bøter (jf plan- og bygningsloven § 110 pkt 3). Og et krav om tilbakestillelse skulle jeg tro? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Å ta en bolig i bruk uten nødvendig tillatelse medfører bøter (jf plan- og bygningsloven § 110 pkt 3). Og et krav om tilbakestillelse skulle jeg tro? Spørsmålet var om straffansvar, pålegg om opphør av ulovlig bruk (plan- og bygningsloven § 113) er ikke straff. Lenke til kommentar
Misspiggy Skrevet 3. september 2009 Forfatter Del Skrevet 3. september 2009 Takk for svar. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Hvis en person i et borettslag eller sameie, omgjør deler av bygningen til utleieleiligheter uten nabovarsell eller godkjenning fra kommunen, hva slags straffeansvar kan denne personen forvente å få? Noen som vet? Hvordan kan en person begynne å omgjøre byggningen? Hvis det er leiligheten du mener, så er det lov både med fremleie, og det er også lov å omgjøre/ominnrede med tanke på å leie ut deler av leiligheten, mens man selv bor i resten. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Vil tippe at han mener at leilighetene ikke har godkjent standard, som for eksempel manglende rømningsvei, ventilasjon og lignende. I disse tilfellene vil utleier bli straffet med bøter, og leilighetene vil bli plombert. Hvis en leietager får skade, eller i verste fall dør, som følge av disse manglene så er straffen ofte fengsel. Lenke til kommentar
Misspiggy Skrevet 4. september 2009 Forfatter Del Skrevet 4. september 2009 Hvis en person i et borettslag eller sameie, omgjør deler av bygningen til utleieleiligheter uten nabovarsell eller godkjenning fra kommunen, hva slags straffeansvar kan denne personen forvente å få? Noen som vet? Hvordan kan en person begynne å omgjøre byggningen? Hvis det er leiligheten du mener, så er det lov både med fremleie, og det er også lov å omgjøre/ominnrede med tanke på å leie ut deler av leiligheten, mens man selv bor i resten. Jeg mener å f.eks bygge om loft og kjeller, som bl.a inneholder fellesarealer. Rom som opprinnelig ikke er ment til å bo i. Sin egen leilighet, kan man vel gjøre hva man vil med, tror jeg. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Jeg mener å f.eks bygge om loft og kjeller, som bl.a inneholder fellesarealer. Rom som opprinnelig ikke er ment til å bo i. Det er her jeg ikke henger med i den måten du fremstiller saken. For å ta det grunnleggene, a) et borettslag eller sameie består av x-antall likeverdige andelseiere. b) det finnes et styre, og viktige besluttninger tas av generalforsamling (en andel = 1 stemme) Det er vanskelig å forestille seg at en andelseier gyver løs på fellesarealer med hensikt å leie ut, uten at de andre beboerne tilkaller politi eller "de med hvite frakker". Mannen må jo være psyk hvis han trodde han kunne slippe unna med å ta seg tilrette på den måten. At det har skjedd sånn virker usannsynlig på meg. Jeg lurer på om ikke heller scenario kan være at det er skjedd besluttninger (i generalforsamling) som har gått deg hus forbi? F.eks. kan man ha bestemt at for å forbedre sameiets økonomi, vil man utnytte areal til å lage utleieleilighet(er), og satt i gang en søkeprosess til kommunen/bygningsråd. (vil man påvirke en beslutning i sameie må man i tilfelle møte opp på generalforsamling å gjøre sin stemme hørt) Tror også du evt. misforstår dette med nabovarsel (hvis du mente at du ikke har blitt spurt/undertegnet noe) -fordi nabovarsel handler om varsling av eiere av tilgrensene nabo-tomter, ikke "deg og meg" som beboere i borettslaget/sameiet (hvis saken er generalforsamling-behandlet så er vi jo defacto allerede informert hvis vi var der) Hva sier de andre naboene dine om saken? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå