Pivotal Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Jeg har nettopp kjøpt meg en timelinemaskin og lurer på hvordan jeg kan optimalisere strømbruken? Hvordan slår jeg av og på Atikortet? Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Dette lurer jeg også på. Har en 4810TG of får ikke slått av ATI skjermkortet. Det er enten "Switchable" i bios som kjører BEGGE skjermkorta, eller så er det "discrete" som kjører bare ATI skjermkortet. Under "switchable" skal en ha muligheten til å bytte skjermkortet i windows ved bruk av driverene som følger med. Det viser seg at Intel kortet tvinger seg fremsom primary og ATI kortet står det bare et gult utropstegn over. Går jeg inn på Switchable graphics på Intel sitt program så får jeg frem et vindu hvor jeg kan trykke på enten "High preformance GPU" eller "Battery saving GPU". Trykker jeg på en av knappene så skjer det rett og slett ingenting. Begge GPUene forblir på inntill jeg går inn i BIOS og slår på igjen "discrete", altså ATI skjermkortet. Med dette i Vista får jeg rundt 4.5 time med 720p avspillning og 6-7 timer med surfing+småting. Hvis noen har et svar på hvordan en får brukt BARE Intel skjermkortet så hadde det vært flott. Jeg tror nemlig at Intel kortet bruker mindre strøm, noe som er kjekt å ha når man ikke har tilgang til stikkontakt. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 6. september 2009 Forfatter Del Skrevet 6. september 2009 Jeg sliter fremdeles med dette. Klarer ikke å få vite noen plass hvordan jeg kan bruke bare intelkortet. Jeg bruker W7 og har bare litt over 3 timer :/ Innstalerte Acer sin epower greie men finner ikke ut hvordan jeg kan bruke den eller om den gjør noe. Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Du må installere den launcher greia + ePower. Etter restart vil ikonet til høyre av det batteriet med en "vinge" på ved trådløs ikonet lyse når du drar ut strømmen. Hvis ikke trykk på det. Husk også at du må ha på battery saving mode og ikke balanced eller high preformance i Windows. Hadde ca 4 timer med video og 5-6 timer med msn surfing og litt smått i Windows 7. Vil tro vi hadde fått 7-9 timer om vi hadde fått på bare Intel-kortet. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 8. september 2009 Forfatter Del Skrevet 8. september 2009 Har både launcher og ePower. Kommer en vinge når jeg tar ut strømmen, men batterilevetiden er alikavel bare ca 3 timer. Dette er selv om jeg har både på supersaver og har valgt "disable" på ati kortet. Vet ikke om det hjelper da. Noen som vet noen gode løsninger? Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Har både launcher og ePower. Kommer en vinge når jeg tar ut strømmen, men batterilevetiden er alikavel bare ca 3 timer. Dette er selv om jeg har både på supersaver og har valgt "disable" på ati kortet. Vet ikke om det hjelper da. Noen som vet noen gode løsninger? Velg "Discrete" i bios. Da kjøres bare ATI kortet og du får mer enn bare 3 timer hvertfall. Jeg får 6-7 timer med ATI kortet. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 10. september 2009 Forfatter Del Skrevet 10. september 2009 (endret) Ja det funket litt.. kjører bare med atikortet nå og får ca 5 timer jeg nå. Men er merkelig at man ikke kan kjøre med bare intelkortet og at man ikke kan skifte på en enklere måte. Jeg prøvde å disable atikortet i device manager mens jeg kjørte begge, men det hadde ingen effekt. Endret 10. september 2009 av Pivotal Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 (endret) Ja jeg har prøvd det samme. Har ennå ikke hatt noe hell med å bare få Intel kortet til å fungere. Finner heller ikke noe sted på nettet hvor det står en løsning på problemet. Kanskje en nyere BIOS kommer i den nære fremtid? EDIT: Snakk om ny BIOS, gikk og kikket på Acer sine sider akkurat nå. Version 1.28 har kommet ut, skal se hva denne gjør. EDIT2: Bytting av skjermkort i Windows fungere nå med den nye biosen. Endret 10. september 2009 av fUsiOn Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 10. september 2009 Forfatter Del Skrevet 10. september 2009 (endret) Wow, flott, skal teste ut med en gang. Kan man skifte innad i Windows eller må man i biosen for å skifte? Hvor mye bedre stromforbruk blir det med å bare bruke intelkortet? edit: Hmm, finner bare tak i 1.26... edit2: Crap, den er vist bare til 4810 og ikke 5810.. lurer på om det egentlig er noe forskjell der.. fristende å prøve alikavel.. Endret 10. september 2009 av Pivotal Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Kan bytte innad i Windows ja når du har valgt switchable i BIOS. Fikk ca en halvtime mer på videoavspilling. Har ikke testa noe særlig mer, kanskje en time ekstra på surfing osv. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 11. september 2009 Forfatter Del Skrevet 11. september 2009 Hvordan bytter man innad i Windows etter Biosoppdateringen? Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Hos meg installerte driverene seg selv både til Intel skjermkortet og ATI skjermkortet. Når det var gjort måtte jeg reboote. Etter reboot kunne jeg enten høyreklikke på Intel grafikk ikonet nede på taskbaren hvor jeg da kunne trykke på "Configure switchable graphics" eller noe i den duren. Eller så kunne jeg rett og slett bare høyreklikke på desktoppen og samme "Configure switchable graphics"-knapp kunne trykkes på der. Etter å ha trykket på denne får man opp et vindu hvor du kan velge mellom Preformance og Battery saving-GPU. Hvis du enda ikke får det til da så vet ikke jeg. Eventuellt installer driverene manuellt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå