KHET Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Hei, Har lest en del på forumet om steroanlegg (Ikke surround) til alle mulige prisklasser, så har en del tips der.. Det jeg lurer på er litt angående kobling av dette.. Mitt utgangspunkt er at jeg har en Samsund HD Ready tv med HDMI inngang (x2) samt en Acer laptop med HDMI inngang/utgang (x2) Pr dags dato spiller jeg alt av musikk fra PC. Slik det er koblet i dag går lyd og bilde fra PC og inn til TV ved HDMI. Det sier seg selv at kvaliteten på TV høytallerne er begredelig.. Det jeg liker med systemet er enkelheten; en ledning til lyd og bilde...Det passer meg utmerket.. Dette har jeg lyst til å viderføre når jeg nå kjøper steroanlegg, men hvordan?(alstå-->kunne spille Spotify/itunes på fæst gjennom et OK anlegg, uten å måtte styre med for mange koblinger osv...Ingen CD'er på meg....) Så vidt jeg ser har svært få av forsterkerne HDMI innganger? Det er ikke slik at jeg er avhengig av å bruke HDMI kun med tanke på kvaliteten, men helst dette med en så enkel løsning som mulig. Jeg vil altså kunne fortsatt ha EN HDMI ut fra PC, og inn til forsterker (evt også ut fra TV til forsterker for å få lyden fra vanlige tv sendinger litt finere...) Det er vel ikke slik at lydbransjen ikke ser dette behovet? eller er jeg helt ute på viddene her? Hadde satt pris på om noen kan avklare dette for meg slik at jeg kan sette i gang å se etter gode steroløsninger! Lenke til kommentar
WASD Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Først må du finne ut om PCen din faktisk sender lyd over HDMI, ikke bare bilde. Det vil allikevel være dyrt å insistere i en stero-forsterker med HDMI. Det billigste og beste vil være å kjøpe en god dac, eller et eksternt lydkort, for så videre å kjøpe en forsterker, Da ville jeg passet på og fått med digitale utganger på forsterkeren, slik at du endte opp med best mulig lyd. Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Jeg stemmer for en ekstern DAC ja, med USB-inngang, slik at du kan koble denne rett i pc. Dette går stort sett smertefritt. Bruker selv usb-dac, men jeg bruker pc-skjerm, 24", som "tv" på min lille hybel. Lyden er det viktigste for meg uansett, og en tv mellom høyttalerne tuller til holografien.. Alternativt er en surround-reciever med god lyd, som Yamaha eller Denon, kanskje gjerne en med usb-inngang også. Du trenger ikke koble til fler enn to høyttalere uansett, og disse vil få gode arbeidsbetingelser fordi strømforsyningen slipper å levere strøm til fem eller syv kanaler. Lenke til kommentar
KHET Skrevet 7. september 2009 Forfatter Del Skrevet 7. september 2009 (endret) Først må du finne ut om PCen din faktisk sender lyd over HDMI, ikke bare bilde. Det vil allikevel være dyrt å insistere i en stero-forsterker med HDMI. Det billigste og beste vil være å kjøpe en god dac, eller et eksternt lydkort, for så videre å kjøpe en forsterker, Da ville jeg passet på og fått med digitale utganger på forsterkeren, slik at du endte opp med best mulig lyd. Takk for svar! Pc'en sender lyd og bilde fra HDMI (ihvertfall når det gjelder streaming jeg kjører over på tv'en min) "DAC", det er altså en konverter, som jeg har i mellom PC, og forsterker? Hvilke tilkoplinger bruker man fra DAC til forsterker da? Men vil det være riktig å si at det finnes få mainstream, billige, "hvermansen" stereo-forsterkere med HDMI innganger? Endret 7. september 2009 av Mrhetland Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Beklager litt sent svar. Dac er en konverter som sitter mellom pc og forsterker. Du vil ikke finne en stereoforsterker med hdmi-innganger i et rimelig prisleie, faktisk er jeg usikker på om det finnes, men det gjør sikkert det. Alternativet blir en rimelig surroundforsterker. Du kommer veldig langt med en Cambridge Dacmagic og en kurant stereo-forsterker, tror det er veien å gå for deg. Lenke til kommentar
KHET Skrevet 6. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2009 Tråden er vel i og for seg løst, men kom over denne artikkelen på klikk.no: http://www.klikk.no/teknologi/lydogbilde/article500904.ece I forhold til prisen høres dette ut som et bra kjøp, noen som har erfaring med dette/liknende produkter? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå