ots Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 (endret) Hei Jeg har et trådløst multimodem fra Telenor. Dette har jeg satt opp på kontoret mitt. Jeg har en PS3 samt annet multimediautstyr som jeg ønsker å koble inn på nettverket. I tillegg til dette ønsker jeg å sette opp et trådløst punkt her siden det er litt dårlig dekning i stuen. Det jeg da har gjort er at jeg har lagt nettverkskabel fra kontor til stue, ca 25 meter. Plugger jeg denne kabelen rett i en av komponentene får de fint kontakt med Telenor modemet. Men dersom jeg kobler til min gamle D-Link 524 trådløse router og gjennom denne forsøker å nå Telenor modemet får jeg ikke gjennom et ping. Det som er litt rart er at dersom jeg tar med meg D-Link routeren inn på kontoret og kobler det på samme viset, men med en kortere ledning, fungerer det brillefint. Er det slik at kablingen faktisk er for lang? (Høres litt rart ut i grunn). Eller bør jeg forsøke med en litt nyrere og sprekere trådløs router? Håper på gode svar. /Øystein Endret 13. september 2009 av ots Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 (endret) Høres ut som kabelen er koblet feil. De pleier å svikte rundt 25m om man ikke kobler parene rett. Anbefaler en kabeltester for de som vil sjekke at alle pinnene er terminert skikkelig: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.2535 Endret 3. september 2009 av la7dfa.com Lenke til kommentar
ots Skrevet 3. september 2009 Forfatter Del Skrevet 3. september 2009 Høres ut som kabelen er koblet feil. De pleier å svikte rundt 25m om man ikke kobler parene rett. Anbefaler en kabeltester for de som vil sjekke at alle pinnene er terminert skikkelig: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.2535 Takk for godt tips. Jeg har bestillt meg en slik en nå. Men med tanke på at kabelen funker fint dersom jeg plugger den rett i en maskin, burde ikke kabelen være bra nok? /Øystein Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Det kan hende den ligger akkurat i grenseland. Da vil den fungere mot enkelte enheter og ikke mot andre. Du kan prøve å pinge fra PC til router og se om du får noen forsinkelse. En nettverkskabel som er under 100m skal normalt gi <1ms, hvis ikke er det feil på terminering. Lenke til kommentar
ots Skrevet 8. september 2009 Forfatter Del Skrevet 8. september 2009 Det kan hende den ligger akkurat i grenseland. Da vil den fungere mot enkelte enheter og ikke mot andre. Du kan prøve å pinge fra PC til router og se om du får noen forsinkelse. En nettverkskabel som er under 100m skal normalt gi <1ms, hvis ikke er det feil på terminering. Har mottatt kabeltesteren min og gjort en test på kabelen, samt en "butikk-kabel" for å se hvordan det skulle blinke på testeren. Og det er ingen tvil om at det er noe grums i systemet her ja. /ØTS Lenke til kommentar
ots Skrevet 8. september 2009 Forfatter Del Skrevet 8. september 2009 Og da var problemet fikset. Det var terminering som var problemet. Og med en kabeltester så fiksa det seg. https://www1.elfa.se/elfa~no_no/b2b/catalog....do?tab=catalog /ØTS Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå