Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Multimodem - kabel - trådløst punkt, for lang kabel?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har et trådløst multimodem fra Telenor. Dette har jeg satt opp på kontoret mitt. Jeg har en PS3 samt annet multimediautstyr som jeg ønsker å koble inn på nettverket. I tillegg til dette ønsker jeg å sette opp et trådløst punkt her siden det er litt dårlig dekning i stuen. Det jeg da har gjort er at jeg har lagt nettverkskabel fra kontor til stue, ca 25 meter. Plugger jeg denne kabelen rett i en av komponentene får de fint kontakt med Telenor modemet. Men dersom jeg kobler til min gamle D-Link 524 trådløse router og gjennom denne forsøker å nå Telenor modemet får jeg ikke gjennom et ping. Det som er litt rart er at dersom jeg tar med meg D-Link routeren inn på kontoret og kobler det på samme viset, men med en kortere ledning, fungerer det brillefint.

Er det slik at kablingen faktisk er for lang? (Høres litt rart ut i grunn).

Eller bør jeg forsøke med en litt nyrere og sprekere trådløs router?

Håper på gode svar.

/Øystein

Endret av ots
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Høres ut som kabelen er koblet feil. De pleier å svikte rundt 25m om man ikke kobler parene rett.

rj45-straight-568-B.gif

Anbefaler en kabeltester for de som vil sjekke at alle pinnene er terminert skikkelig: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.2535

Takk for godt tips. Jeg har bestillt meg en slik en nå. Men med tanke på at kabelen funker fint dersom jeg plugger den rett i en maskin, burde ikke kabelen være bra nok?

/Øystein

Lenke til kommentar
Det kan hende den ligger akkurat i grenseland. Da vil den fungere mot enkelte enheter og ikke mot andre. Du kan prøve å pinge fra PC til router og se om du får noen forsinkelse. En nettverkskabel som er under 100m skal normalt gi <1ms, hvis ikke er det feil på terminering.

Har mottatt kabeltesteren min og gjort en test på kabelen, samt en "butikk-kabel" for å se hvordan det skulle blinke på testeren. Og det er ingen tvil om at det er noe grums i systemet her ja.

/ØTS

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...