Nerowulf Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Hvis jeg kjøper en film på Elkjøp. Tar den med hjem og så setter den på. Etter at jeg har sett filmen, sitter jeg igjen med en dårlig følelse. "Dette var en helt utrolig dårlig film". Hvis jeg tar denne filmen tilbake til Elkjøp (innen en uke), får jeg da byttet den til en annen film? Hvis ikke, hvorfor ikke? Hvis jeg kjøper et kamera på Elkjøp, så får jeg byttet det veldig lett. Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Bla. annet fordi du bryter forseglingen. Hvis det er sånn du vil gjøre anbefaler jeg heller å gå innom en butikk som leier ut filmer... Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 3. september 2009 Forfatter Del Skrevet 3. september 2009 Men kjøper jeg et kamera, åpner pakka, bruker kameraet, og så finner ut at jeg ikke likte kameraet (p.g.a sein lukketid, for dårlig batterikapasitet, likte ikke oppsettet av menyen), så kan jeg bytte til et annet kamera. Altså jeg brøt forpakningen Lenke til kommentar
nomore Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Hos Elkjøp kan du dette ja, men dette er ikke en lovfestet rett du har, men et tilbud Elkjøp gir det som kunde for å selge mer. Dette er da 30 dagers returrett og spesifiserer at dette ikke gjelder mobiltelefoner, produkter solgt med abonnement og spill+film som har brutt embalasje. Så der har du svaret ditt. Andre butikker kan ha tilsvarende tilbud, men det er ikke noe du har lovfestet krav på. Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 3. september 2009 Forfatter Del Skrevet 3. september 2009 Hva om jeg kjøper fra nettet? Er det ikke en lov som sier at man kan levere varen tilbake innen x dager? Eller gjelder ikke det når man har åpnet "esken" til produktet? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Då gjelder angrerettloven, og i §12 så står dette: Ved annet fjernsalg enn telefonsalg kan angreretten ikke gjøres gjeldende for lyd- eller bildeopptak eller datamaskinprogram der forbrukeren har brutt forseglingen. Opplysning om at angreretten bortfaller skal framgå klart og tydelig på selve forseglingen. Med andre ord, du kan ikke levere tilbake da heller. Det du er på jakt etter er filmleie og dette finner du som regel både lokalt og via nettet. Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 3. september 2009 Forfatter Del Skrevet 3. september 2009 Greit, da har jeg fått svar på det jeg spurte om. Grunnen til at jeg spurte var at jeg kom til å tenke på dette etter å ha hørt en uttalelse fra Giske. Noen spurte han om man kan sammenligne et fysisk produkt, med ord som er satt i en bestemt rekkefølge. Og han sa at når en person bruker tiden av sitt liv til å skape noe, så er det et produkt. (eller noe lignende sa han). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå