Paulex Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Skal leie ett hus idag. De jeg skal leie av ville enten ha bankgaranti eller dep. Bankgaranti kunne jeg ikke få siden banken min ikke kjørte det opplegget på privatkunder, noe som resulterte i at det ble dep. Det jeg da lurer på er, (siden jeg skal møte de 6 visstnok for å ordne opp) HVIS de ikke er "med på" å lage en depositumskonto, men vil ha pengene over på en annen konto, som sikkert står i deres navn. Har jeg rettighetene på min side om det da står i kontrakten at depositumet: "sum" er betalt til "kontonummer". Selv om dette ikke er en dep. konto? Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 En depositumskonto skal stå i ditt navn, og utleier skal betale for å opprette en slik konto. Lenke til kommentar
spetter Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 (endret) Dep skal stå i leiers navn (huseier som disponent), utleier skal betale for opprettelsen. Du har også mulighet til å ta ut rentene som kommer på depositumet uten å få tillatelse fra huseier. edit: Husker ikke helt nøyaktig. Enten så har leier krav på at dep skal stå i leiers bank. eller kan det være motsatt at huseier kan kreve at dep står i huseiers bank. Dette kan du sjekke nærmere. Bare å ta kontakt med banken din så hjelper dem deg med spm dine Endret 3. september 2009 av spetter Lenke til kommentar
TrippleNipple Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 (endret) Depositum Depositum er et pengebeløp som leietaker etter avtale med utleier stiller som sikkerhet for skyldig husleie og andre krav som kan oppstå etter leieavtalen. Depositumet kan ikke være større enn seks ganger månedlig husleie. Utleier kan kreve økning av depositumet i takt med den lovlige økningen i månedsleien, se her. Beløpet skal settes på en særskilt bankkonto i leietakers navn, og verken leietaker eller utleier kan disponere over beløpet på egen hånd. Krever utleier at leier skal betale inn depositum på utleiers egen konto eller at leier skal betale depositumet kontant, kan leier alltid nekte det. Vær oppmerksom på at avtale om depositum må inngås samtidig med inngåelsen av selve leieavtalen. Utleier kan ikke etter at leieavtalen er inngått forlange at leietaker deponerer et pengebeløp. Gebyr til banken for opprettelse av depositumskonto skal betales av utleier. Renter av depositumet tilfaller leieren. For studentboliger kan det imidlertid avtales at rentene skal tilfalle utleieren slik for eksempel studentsamskipnadene gjør. Fra Forbrukerrådet edit oops dobbelpost. Gå hit Forbrukerrådet Print ut og ta med til huseier vil også anbefale deg å printe ut husleiekontrakten til forbrukerrådet og spørre huseier om dere kan bruke den ## dobbelpost slått sammen av ilpostino ## Endret 3. september 2009 av ilpostino Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 jeg har slått sammen en obbelpost. tråden flyttes også over i juss-delen av forumet der jeg tror trådstarter får bedre svar. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Depositum SKAL inn på depositumkonto, huseier kan ikke under noen omstendigheter nekte dette. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 I teorien er det vanligvis en fordel om utleier insisterer på et ulovlig depositum. Så snart kontrakten er inngått kan du holde tilbake leie til depositumet er "oppbrukt". Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Depositum pluss forsinkelsesrente etter gjeldende morarentelovverk. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Det kan du uansett StaaleNordlie. Men det ender som regel med at man blir kastet ut pga. betalingsmislighold. Det er litt av poenget med en depositumskonto. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Det kan du uansett StaaleNordlie.Men det ender som regel med at man blir kastet ut pga. betalingsmislighold. Det er litt av poenget med en depositumskonto. Utleier kan ikke kaste deg ut. Du har beviselig betalt ham det du er forpliktet til å betale. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå