Gå til innhold

tips til kaffe kvern?


toazty

Anbefalte innlegg

er på god vei for å kjøpe en Rancilio Silvia

 

men trenger kaffekvern, og det er uaktuelt å betale mange høvdinger for en kvern. 1000kr får holde.

men er DENNE å anbefale?

eller finnes det bedre alternativer for under 1000 lappen,

det skal jo være til espresso, så ugjevn "hakking\knusing" av kaffebønna er jo litt negativt..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
er på god vei for å kjøpe en Rancilio Silvia

 

men trenger kaffekvern, og det er uaktuelt å betale mange høvdinger for en kvern. 1000kr får holde.

men er DENNE å anbefale?

eller finnes det bedre alternativer for under 1000 lappen,

det skal jo være til espresso, så ugjevn "hakking\knusing" av kaffebønna er jo litt negativt..

Den kan holde til nøds. Om alternativet er å få malt bønnene på kaffesjappa, kan dette kanskje løfte espressoen din, men hva jeg hører så er Silvia noe kresen på malingsgraden ...

 

Selv har jeg opplevd "kaffenervana" etter at jeg gikk fra kver i 2500 kr klassen til 10 000 krones klassen. Makiner har mye å si, men fremfor alt har mannen/kvinnen mest å si. Du kan ha verdens beste utstyr, men kan du ikke bruke det hjelper det lite! Like viktig som en god kvern er det at du går et kurs, leser noen bøker og skjekker nettet slik at du kan lære deg noe om å lage kaffe. De fleste kan lage brunt vann, men det er ikke så lett å lage god kaffe!

 

BTW: Får du dilla kommer du snart til å oppgradere fra denne kværna, og derfor kan det kanskje være like smart å få din lokale kaffepusher til å kverne for deg, inntill du har spart opp mange nok penger til en skikkelig kvern ....

Lenke til kommentar

det er vel som med speilreflekts kamera, kamerahuset kan være så bra det bare vil, men er ikke objektivet bra så blir bildene dårlige.. :p

 

problemet mitt er at en plass må jeg begynne, satt meg en grense på 4000-5000 kr på å bruke å slikt noe slikt som dette.

jeg får kaffemaskinen for 4000, så da har jeg 1000kr igjen jeg til nøds kan bruke.

eller er det andre kaffemaskiner jeg kanskje burde gått for?

vi har en rancilio kaffekvern på jobb, jeg kan jo kverne på jobb å ta med hjem, men hvor lenge holder det seg?

og hvordan er den beste løsningen på å oppbevare malt kaffebønner på?

 

edit :

 

vi har den grand Roberta kaffebønner på jobb, hvordan er denne vs andre typer?

er dette en ganske god type ? eller er det noe skvip i kaffemiljøet?

Endret av toazty
Lenke til kommentar
det er vel som med speilreflekts kamera, kamerahuset kan være så bra det bare vil, men er ikke objektivet bra så blir bildene dårlige.. :p

 

problemet mitt er at en plass må jeg begynne, satt meg en grense på 4000-5000 kr på å bruke å slikt noe slikt som dette.

jeg får kaffemaskinen for 4000, så da har jeg 1000kr igjen jeg til nøds kan bruke.

eller er det andre kaffemaskiner jeg kanskje burde gått for?

vi har en rancilio kaffekvern på jobb, jeg kan jo kverne på jobb å ta med hjem, men hvor lenge holder det seg?

og hvordan er den beste løsningen på å oppbevare malt kaffebønner på?

 

edit :

 

vi har den grand Roberta kaffebønner på jobb, hvordan er denne vs andre typer?

er dette en ganske god type ? eller er det noe skvip i kaffemiljøet?

 

1) "som speilrefleks og objektiv ..." ennå verre blir det om fotografen ikke kan bruke verken kamra eller objektiv ....

 

2) "Andre kaffemaskiner ..." Silvia er ikke en proff-maskin og oppfører seg ikke slik heller. Når det er sakt så er silvian en perfekt maskin å begynne med (alt billligere er ikke å anbefale). Silvian er antagelig den mest solgte og brukte maskinen for hjemme-entusiasten, så du havner i godt selskap og det er 1000-vis av fans på nettet. Når det gjelder kvern, vil jeg anbefale deg å spare 1000-lappen. Den er en god start på å spare til en skikkelig kvern!

 

3) "Hvor lenge holder det seg? ...." De fleste elsker duftene av nykvernet kaffe, men disse aromaer er flyktige og mye av herligheten forsvinner fort. Det er som med Campagne, den skal drikkes rett etter åpning. Ingen setter en åpen champagneflaske i kjøleskapet, og forventer at det skal smake like bra etter en uke. Optimalt ønskerl vi at mest mulig av kaffens smakstoffer og aromaer skal havne i koppen, og derfor er reglen at kvenet kaffe skal trekkes øyeblikkelig! Dvs. optimalt sett er det ingen holbarhetstid på nykvernet kaffe!

 

4) "Oppbevare malte kaffebønner ..." Det finnes ingen optimal måte! Må du oppbevare kaffe, må du se til at du oppbevarer lite kaffe, slik at du bytter ut kaffen din ofte. Du bør i alle fall handle kaffe en gang i uken! Så handler det om å begrense oksydering. Du må pakke kaffen din mest mulig lufttett - luft er kaffens verste fiende. hvordan du gjør dette er opp til deg.

 

5) "er det noe skvip i kaffemiljøet? ..." Det er en regel i "kaffemiljøet", og det er at det ikke er noen regler. Du kan drikke akuratt det som liker best selv. Altid når jeg står ovenfor en kaffe spør jeg meg selv. Hvor er denne kaffen fra? Jeg skal vedde på at det ikke er noen "adresse" på Roberta. Det er antagelig en blanding av kaffe fra forskjellige steder på kloden. Om det var vin, vil du anta at det var enn kvalitetsvin om all informasjon som sto på etiketten var at dette er rødvin? En kvalitetskaffe har tydelig adresse, helt ned på Estate-nivå, (jfr. vin). Står det hvilken bønne som er brukt i Roberta'n? Ah, det står Arabica! Men, hvilken variant - det finnes massevis, og alle har forskjellige karakterer. Står det noe om innhøstningsdato eller brennedato på Roberta'n? Ikke det, bare ne best før? La meg sammenligne med all annen mat, den smaker best fersk! Det hjelper ikke hvor mye vi vakiumpakker og fryser, mat smaker altid best nylaget! Slik er det selvfølgelig også med kaffe. Selv kjøper jeg aldri kaffe uten brennedato, og liker best kaffen før det har gått 14 dager etter brennedato. Roberta'n på jobb er kanskje et år gammel, og sammenlignet med en kaffe som er brent for 5 dager siden, smaker den flatt og uinteresant. Når denne kannonaden er avfyrt gjenstår det bare for deg å finne ut av dette selv. Besøk en kaffebar som selger forseilet 250 gr poser med kaffebønner. Kjøp en kaffe som er max 14 dager, og få den kvernet av personalet. Ta så og lag en kaffe med Roberta og en kaffe av den nybrente kaffen. Smak og lukt! Hvilken synes du er best?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

det er det beste svaret jeg noen gang har fått etter å ha spurt om noe her på forumet..

takker så meget for svar..

 

sparer 1000lappen å venter litt, har bursdag om noen dager så er kanskje noen penger å hente der til ei kvern.

så da er det bare for meg å finne en plass de selger skikkelige kaffe bønner.. i haugesund er det kanskje ikke noen,

 

men er det noen plass på nettet jeg kan kjøpe noe? blir kanskje litt dumt å kjøpe 250g kaffe på nett, 1 gang i uken..

men er egentlig det eneste alternativet jeg har tror jeg..

Lenke til kommentar
det er det beste svaret jeg noen gang har fått etter å ha spurt om noe her på forumet..

takker så meget for svar..

 

sparer 1000lappen å venter litt, har bursdag om noen dager så er kanskje noen penger å hente der til ei kvern.

så da er det bare for meg å finne en plass de selger skikkelige kaffe bønner.. i haugesund er det kanskje ikke noen,

 

men er det noen plass på nettet jeg kan kjøpe noe? blir kanskje litt dumt å kjøpe 250g kaffe på nett, 1 gang i uken..

men er egentlig det eneste alternativet jeg har tror jeg..

Du skal ikke se bort fra at Totalen kan ha noe god kaffe til salgs .... Ellers er spesielt disse to å anbefale:

Tim Wendelboe: Barista verdensmester fra 2004 og litt av en "guru" i internasjonalt kaffemiljø http://webshop.timwendelboe.no/

Kaffa: De leverte kaffe til flere av finalistene i forige NM, og har mye god kaffe http://www.kaffa.no/?vis=artikkel&fid=...&niva2=3790

Lenke til kommentar
Hva syns du om Mazzer Mini, Tobias? Noe å anbefale? JEg er sykt keen, men vet ikke om det er lurt av meg å kjøpe den nå samtidig som jeg kjøper meg Silvia.

Mazzer Mini er en fantastisk maskin, det er ikke noe mer å si om den saken. Jeg opplevde et helt nytt liv i kaffen etter at jeg begynte å kverne med denne. Jeg kjøpte en privat, men likte den så godt at jeg tok den med meg i restauranten. Der står den nå, og jeg har kjøpt meg enda en som jeg har hjemme!

 

Når dette er sakt så er 10 000 kr mange penger å bruke på en hjemmekvern, og du skal ikke se bort fra et merket også koster noe. Det er en kvern som ofte sammelignes med Mazzer Mini og det er Compak K3 Touch. Den koster ca 3000, og kan absolutt sammenlignes med Mazzeren! Hos en av mine lokale kaffebarer har de en slik Compak stående som nummer 2 kvern (dvs. at de har altid en eller annen kaffesort i tillegg for den spesielt intereserte).

 

Om du er interesert så er det et fantastisk svensk kaffe-forum som har diskutert og sammenlignet disse to kvernene Du må lete/søke litt etter tråden her:

http://www.riktigtkaffe.se/

 

FFS Norge har agentur på Compak i Norge og selger dem fra sin egen nettbutikk og av og til på FINN.NO:

http://www.ffsnorge.no/shop/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...