Gjest Slettet-EZE0dRsY Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Hei. Tenkte jeg skulle starte en tråd for oss som er førsteårslærlinger. Hensikten med denne tråden for min del er at jeg sitter her på rådhuset i Malvik alein som ikt-lærling. Så derfor har det kanskje vært litt morro å bli kjent med andre som er førsteårslærlinger. Også kanskje drøfte litt om opplærling under læretia, fagprøven, etc. Fant foresten en kjekk link med litt info og forskjellige dokumenter, som læreplanen for 2009. klikk på meg Har jobbet her i to uker å stortrives. Litt langt å kjør til jobb (50min) Oppgaver jeg har hatt så langt er å rise pcer, slette-, endre-, oprette brukere (via AD), patching og dokumentering. Det som er så fint med å jobbe her, er at vi også har ansvar for alle skolene, barnehagene, helsesektorer, kirka og biblioteket sine datamaskiner og serverløsninger. Fikk en "aha opplevelse" da jeg begynte, merket fort at det jeg lærte på skolen nesten var helt ubrukelig, da vi jobber med programvare, servere etc. Som vi langt ifra hadde om på skolen. Eneste jeg husker fra skolen som var nyttig, var vel å lære å dokumentere på en sikkelig måte. Uansett, noen på forumet her som kanskje har litt tanker om fagprøve, videre utanning eller jobb etter lærlingetia? Eller noen som har litt tips til oss førstegangslærlinger? Vært fint om flere kanskje kunne presantere seg Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Jeg var nettop ferdig med førsteåret og har akkurat begynt på andreåret. Førsteåret mitt var heeeeelt irelevant fra det jeg lærte på skola. Masse oppgaver med formatering og bestilling av service. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Eneste programmene jeg brukte på skolen som jeg bruker her er vel kun MS office og AD. AD jobbet vi med i 2timer tilsammen på skolen, rett før eksamen. Programmene jeg har brukt mest hittil er visionapp, AD, MS- access og -word. Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 skole lærer ikke noe i forhold til bedriften man ender opp med å jobbe i. jeg lærte masse om web design på skolen, det var da det het ikt driftsfag forsåvidt, men jobba med drifing av MACer og nettverk, nå jobber jeg med noe helt annet igjen. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 (endret) Går på andre året, jeg også. Første året besto for det meste i å sitte inne på verksted å skru pc-er og servere, telefonsupport og intern-support. I tillegg gikk mye tid til å ta sertifiseringer. Nå er jeg for det meste ute hos kunder som en vanlig driftskonsulent. Drifter og vedlikeholder klienter og servere, sharepoint, hw-rep ute hos kunder osv. Utrolig kjekk jobb, gleder meg nesten til å komme på jobb hver morgen Btw, ingenting av det jeg lærte på skolen har vært relevant til nå. En av grunnene kan være at lærematerialet på skolen var fra forrige århundre. Endret 4. september 2009 av Eksentron Lenke til kommentar
Petter Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Nå har jeg jobbet siden 1 aug. Har hatt mange forskjellige oppgaver. Vi hadde en vanvittig stressperiode i starten hvor jeg jobbet til halv 1 om natten ol. Da var det og få alle maskinene klare til elevene. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Virker som om arbeidsoppgavene blir litt mere ansvarsfull andre året, men sier jo seg litt selv, da vi har fått en bedre gjenomgang om hvordan rutiner, løsninger osv bedriften har. Ja, sant det egentlig, skolene bruker mye gammelt stoff. De bøkerne vi brukte i nettverk (som det faget het da jeg gjik ut i 07) Skrev om hvor at trådløst ville bli mere vanlig i hjemmet og at mobiltelefoner ville ta i bruk internett mer og mer. Allerede i 07 så var jo dette vanlig, så boka vi brukte måtte være fra 02-03 elr noe. Å det er for dårilg egentlig. Merker det er slik at jeg også gleder meg til å dra på jobb om morgene. Men så lenge jeg for holde på med noe jeg trives med og at folk rundt meg er trivelig så kan det fort bli sånn Men kan no ikke regne med å få driv med akkurat det man liker vær dag heller. Men det er godt å sitt foran skjærmen når det regne så jævlig ut som det gjør no da Dovito: jaja, fikk en pangstart du da:P. Ble en del overtid da? Elr er det fleksi ordning til dere? Slipper heldigvis unna det med å ordne med nytt passord til elevene ved vgs skolene, for de har egen it-ansvarlig som tar seg av det. Men det er vi som drifter elevnettverket da. Så noen ganger så får jeg telefon om å endre passord o.l da. Lenke til kommentar
Petter Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Ja jeg fikk en pangstart ja Vi har fleksitider så jeg får feks. Full høstferie samtidig som elevene jeg skal også ta en ukes ferie litt utpå vinteren hvor jeg skal til syden så det er greit. Lenke til kommentar
Psykl0n Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 (endret) Jobber nå inne i byen som førsteårs lærling. Min fjerde uke slutter idag og det har ikke vært spesielt morsomt hittil. Leser bare på MCSA/MCSE 70-270 boka. Har sertifiseringstesten for XP på mandag og lurer på hvordan det går. Personlig tror jeg at jeg stryker, men arbeidsgiver sier at det ikke gjør noe siden da vet jeg bare hvor jeg står. Gjennomsnittet på lærlingene her tidligere er at de består på tredje gang de tar sertifiseringstesten. Ellers har jeg kjørt clean install på noen PC'er, strukket TP-kabler og montert endehode på TP-kabler samt småting som folk trenger hjelp til med PC'en deres. Gleder meg til å være ferdig og bestå sertifiseringen, siden da blir jeg satt ut hos en av kundene som support. Endret 4. september 2009 av simensk Lenke til kommentar
Clown Zombie Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Dette er noe jeg ikke kommer til å fortsette med etter lærlingtiden. Begynner uke #3 nå... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 simens: Få høre hvordan det gjik da Random02: Hvorfor ikke? Liker du ikke faget? Uansett, her er det litt kaotisk i dag. Det er noe feil med gp. Slik at det er ett loginscript som ikke kjører ved oppstart. Å når det ikke skjer, så vil ikke netverksstasjonene vises. Lenke til kommentar
Psykl0n Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 (endret) simens: Få høre hvordan det gjik da Nei, det er noe snusk og morsomheter på gang her. Dro til Sonans Utdanning idag på Bislett for å møte opp og ta testen. Snakka med de i resepsjonen, og testsenteret deres (aka IT-akademiet) er ikke der lenger. Ingen der som visste hvor det var nå eller om det har blitt flytta. Så det ble nok ingen test eller sertifisering i dag. Tror jeg skal sende mail til Global Knowledge Norge her i Oslo for å melde meg opp der. Skjønte ingenting da jeg kom dit og det ikke var noe testsenter lenger, selv om jeg har fått mail som sier at jeg hadde time der 07.09.09 klokka 10:30. Endret 7. september 2009 av simensk Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 hehe, den var litt fin. Du har fått bekreftelse på ett kurs som ikke eksisterer Skriv ut mailen neste gang du møter opp da. Så kanskje dem klare å fortell deg hvor du skal. Lenke til kommentar
Psykl0n Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 hehe, den var litt fin. Du har fått bekreftelse på ett kurs som ikke eksisterer Skriv ut mailen neste gang du møter opp da. Så kanskje dem klare å fortell deg hvor du skal. Jeg hadde med meg mailen. Fortsatt så løfta de armene sine opp til skuldra som et stort spørsmålstegn. Men har bestilt time hos Commex (tror jeg det var?) på Økern. Venter bare på mail fra de nå. Bare ikke testsenteret deres også pltselig blir borte så er jeg fornøyd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå