TiLT42 Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Jeg kjøpte meg en ny PC fra Komplett i forrige uke og fikk den levert i går. De to elementene som er viktige i denne sammenhengen er hovedkortet og grafikkortet. Hovedkort: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=427377 Skjermkort: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=482045 Nå har det seg slik at jeg tenkte for mye på de skrevne specs da jeg kjøpte PCen uten å tenke på hvordan det ble i praksis. Hvis du ser på bildet av hovedkortet er skjermkortet installert i den blå PCI-express porten helt til høyre, og den dekker dermed en av de to PCI-portene. Problemet er at jeg *trenger* begge PCI-portene mine. Spørsmålet mitt er om det vil være mulig for meg å flytte skjermkortet til den hvite PCI-express porten (jeg antar at det er det den er), altså port nr to fra venstre, uten at dette fører til noen problemer på PCen? På denne måten vil jeg få frigjort begge PCI-portene mine, ihvertfall i teorien. Vet noen om dette vil fungere fint, eller er det noe her jeg har misforstått fullstendig? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Du skal kunne bruke uansett hvilken PCI-E port du vil til skjermkort. Men nå begynner det morsomme, avhengig av skjermkort type kan dette gå rett i dass. For enkelte HK kan ha fysiske X16 slots som er de lange PCI-E slotene du ser der, men de behøver IKKE å være X16 elektrisk. De kan være X1 også, men på ditt HK vil jeg anta at de er X8 med PCI-E 2.0 i verste fall og da klarer du deg godt selv om HKet ditt muligens girer ned, resulterende ytelsestapet skal ikke være merkbart i denne omgangen, muligens senere så du burde vurdere enten en ny rig i fremtiden, ELLER, å få noen av PCI kortene dine over i PCI-E i fremtiden om du vil oppgradere til heftigere GPUer som kommer og når de VIL HA PCI-E 2.0 X16. Lenke til kommentar
TiLT42 Skrevet 3. september 2009 Forfatter Del Skrevet 3. september 2009 Takk for utfyllende svar! Er verdt et forsøk da, skjønner jeg. Angående det du sier om x16 vs x8 osv så sier infosida om hovedkortet følgende: 3 PCI Express 2.0 x16 ( dobbel x16-modus, trippel: x16, x8, x8-modus ) Burde ikke det bety at alle de tre er akkurat samme type, altså x16? Jeg er dataingeniør, men bare innen systemutvikling. All denne hardwaren er gresk for meg. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 På det HK skal alle PCI-express være 16X i singel modus. Så du vil ikke tape noe på å flytte det. Det samme gjelder med to skjermkort, du har fortsatt 16X. Men ved tre så blir det 16 + 8 + 8. Så bare flytt skjermkortet til et mer passende sted Lenke til kommentar
TiLT42 Skrevet 3. september 2009 Forfatter Del Skrevet 3. september 2009 Glimrende! Da skal jeg gjøre det etter jobb i dag. Mange takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå