Gå til innhold

7D bedre enn 50D på støy og detaljer?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg får inntrykket av dette når jeg ser eksempelbildene herifra:

http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM

Velg 50D og 7D side om side og se på feks ISO6400. Jeg synes 7D sine bilder ser mye mer renere og detaljerte ut. Eller er det bare meg?

Det ser forøvrig ut som om det er en feil på siden, fordi 7D mangler ISO12800 bildet. Det er der, men det er 6400ISO.

Det er morsommere å sammenligne med Pentax K-7

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=32904182

Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel heller om han sammenligner JPEG komprimeringen og ikke støynivået ...

Tom

Det er vel sannsynligvis støyfjerningsalgoritmene som spiller inn. Det er et godt eksempel på at det ikke går å se på støy alene, men en må se på hele pakken. For Pentax brukere har det til tider vært morsomt å lese om Canon brukere som poengterer at Canon har så lite støy. Joda, det er det sikkert, men Pentax brukere kan velge å ha detaljer og heller bruke støyfjerning på PC dersom behovet melder seg. Dette gjelder selvfølgelig på jpg rett fra kameraet. Pentax og Canon har sannsynligvis forskjellige strategier på hvordan jpg skal være. Sammenligner en RAW så vil en finne ut at alle kameraer med aps-c sensor enten det er fra Nikon, Canon, Sony eller Pentax yter såpass likt at det er lite interessant å sammenligne. Og dette gjelder faktisk kameraer fra 2007 og fram til Pentax K-7 som kom i sommer og EOS 7D som kommer i høst. Den blir kanskje et ørlite hakk bedre enn EOS 50D og EOS 40D, men noen revolusjon eller store forbedringer er det ikke. Mitt tips er å slutte å studere detaljer og heller se på forskjeller i bruk, funksjonalitet og pris hvis valget står mellom EOS 50D og EOS 7D.

Endret av FOTORALF
Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel heller om han sammenligner JPEG komprimeringen og ikke støynivået ...

Tom

Slik jeg har forstått det er det enda kun premodeller av 7D som er "testet" og ikke produksjonsmodell. Tipper og endel av disse forholdene er både justerbare, samt ved annen type justering legges en firmwareoppgradering kjapt ut. Men det er for tidlig å komme med konklusjoner, og de som enda forventer revolusjoner kan bare glemme det.

Tor

Lenke til kommentar
Mitt tips er å slutte å studere detaljer og heller se på forskjeller i bruk, funksjonalitet og pris hvis valget står mellom EOS 50D og EOS 7D.

Enig,jeg bytter ut 50Den med 7D av andre grunner da bildekvaliteten på 50D er mer enn god nok, men jeg ønsker værtettingen , søkeren, høyere skuddtakt og det nye fokussystemet som 7D har.

Lenke til kommentar
Sammenligner en RAW så vil en finne ut at alle kameraer med aps-c sensor enten det er fra Nikon, Canon, Sony eller Pentax yter såpass likt at det er lite interessant å sammenligne.

Dette hørtes interessant ut, men ikke fullt så riktig. Ikke meningen å kverulere, men har du noen kilde?

Den blir kanskje et ørlite hakk bedre enn EOS 50D og EOS 40D, men noen revolusjon eller store forbedringer er det ikke. Mitt tips er å slutte å studere detaljer og heller se på forskjeller i bruk, funksjonalitet og pris hvis valget står mellom EOS 50D og EOS 7D.

Her er jeg enig. Forbedringer kan fort blåses opp i ganske store dimensjoner, men i praktisk bruk blir det ikke så stort.

Lenke til kommentar
jeg bytter ut 50Den med 7D av andre grunner da bildekvaliteten på 50D er mer enn god nok, men jeg ønsker værtettingen , søkeren, høyere skuddtakt og det nye fokussystemet som 7D har.

Hva med å gå videre til 5Dmk2, siden spranget i pris ikke er så mye fra 7D?

Jeg vurderer selv 5Dmk2.

Lenke til kommentar
jeg bytter ut 50Den med 7D av andre grunner da bildekvaliteten på 50D er mer enn god nok, men jeg ønsker værtettingen , søkeren, høyere skuddtakt og det nye fokussystemet som 7D har.

Hva med å gå videre til 5Dmk2, siden spranget i pris ikke er så mye fra 7D?

Jeg vurderer selv 5Dmk2.

Har vurdert den siden den kom på markede,det som har holdt meg tilbake er typen fotografering som jeg driver mest med.

Siden jeg driver mest i natur med dyr/fuglefotografering så vil en 5D MK ll kreve en oppgradering av optikk. I dag klarer jeg meg med nød og neppe med 300-400mm + 1,4 conv på crop, for å få det samme på FF snakker vi da om 5-600 mm objektiv og da snakker vi pris .

Lenke til kommentar
Har vurdert den siden den kom på markede,det som har holdt meg tilbake er typen fotografering som jeg driver mest med.

Siden jeg driver mest i natur med dyr/fuglefotografering så vil en 5D MK ll kreve en oppgradering av optikk. I dag klarer jeg meg med nød og neppe med 300-400mm + 1,4 conv på crop, for å få det samme på FF snakker vi da om 5-600 mm objektiv og da snakker vi pris .

Du sier noe der. Dette er fordelen med crop.

Men, 21 MP, det kan du jo beskjære helt ned til 5,25 MP, som gir hele 4x crop. En linse på 400mm pluss telekonverter på 1,4x blir da fort 2240mm. Eller regnet jeg feil nå? LOL! Uansett synes jeg at oppløsningen er såpass stor at man kan møte 7D ganske godt på veien;

Ellers har jo Olympus (E-3?) 2x crop sensorer, dersom du trenger max zoom med god kvalitet. :)

Lenke til kommentar

Du sier noe der. Dette er fordelen med crop.

Men, 21 MP, det kan du jo beskjære helt ned til 5,25 MP, som gir hele 4x crop. En linse på 400mm pluss telekonverter på 1,4x blir da fort 2240mm. Eller regnet jeg feil nå? LOL! Uansett synes jeg at oppløsningen er såpass stor at man kan møte 7D ganske godt på veien;

Ellers har jo Olympus (E-3?) 2x crop sensorer, dersom du trenger max zoom med god kvalitet. :)

Joda vet du kan croppe mere på FF, men det veier uansett ikke opp i praksis, det har jeg prøvd.

Ideelt sett skulle en hatt begge kameraene , men et sted må man sette grensen på forbruk til hobbyen . :)

Lenke til kommentar

Tom

Det er vel sannsynligvis støyfjerningsalgoritmene som spiller inn. Det er et godt eksempel på at det ikke går å se på støy alene, men en må se på hele pakken. For Pentax brukere har det til tider vært morsomt å lese om Canon brukere som poengterer at Canon har så lite støy. Joda, det er det sikkert, men Pentax brukere kan velge å ha detaljer og heller bruke støyfjerning på PC dersom behovet melder seg. Dette gjelder selvfølgelig på jpg rett fra kameraet. Pentax og Canon har sannsynligvis forskjellige strategier på hvordan jpg skal være. Sammenligner en RAW så vil en finne ut at alle kameraer med aps-c sensor enten det er fra Nikon, Canon, Sony eller Pentax yter såpass likt at det er lite interessant å sammenligne. Og dette gjelder faktisk kameraer fra 2007 og fram til Pentax K-7 som kom i sommer og EOS 7D som kommer i høst. Den blir kanskje et ørlite hakk bedre enn EOS 50D og EOS 40D, men noen revolusjon eller store forbedringer er det ikke. Mitt tips er å slutte å studere detaljer og heller se på forskjeller i bruk, funksjonalitet og pris hvis valget står mellom EOS 50D og EOS 7D.

Nå er det snakk om støy på tråden her mellom 7D og 50D, hvorfor er det alltid noen som kommer med et eller annen merke og sammenligner dill og dall............. det er alltfor utsyrsfrik ang. deres egne merker eller hva?

Prøver og lese her ang. støyforskjellen mellom 7D og 50D og allerede tidlig i tråden kommer i et helt annet tema.................grrrrrrrr

Lenke til kommentar
Jeg må virkelig si at 7D er dyr i kit på fotovideo. 25 tusen er ganske drøyt.

Prisen pleier å gå ned så fort kameraet faktisk er tilgjengelig. Om de som har forhåndsbestilt til en dyrere pris får det til den nye og rimeligere prisen, aner jeg ikke. Mulig høyere pris er det man må betale for å være blant de første som får kameraet :)

Lenke til kommentar
Jeg må virkelig si at 7D er dyr i kit på fotovideo. 25 tusen er ganske drøyt.

Prisen pleier å gå ned så fort kameraet faktisk er tilgjengelig. Om de som har forhåndsbestilt til en dyrere pris får det til den nye og rimeligere prisen, aner jeg ikke. Mulig høyere pris er det man må betale for å være blant de første som får kameraet :)

Det bør nok ned 10 tusen i pris for et slikt kit. Jeg håper Nikon snart kommer med noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...