Gå til innhold

Felgbrems vs hydraulisk skivebrems


FranzJosef

Anbefalte innlegg

Ja, ja...jeg vet det sikkert finnes ørten tråder. Men glem det. For mitt vedkommende er det ikke avgjørende med prisen eller den lille ekstra vekten. Det kan jeg tåle. For meg er det kun vedlikehold/arbeid som teller.

 

- Hvor lenge varer det før noe må skiftes? Jeg antar det det er disse skiveklossene eller hva de heter som slites unna etterhvert. Er det noe som man "må" skifte i butikk, eller får man det greit til selv? Hvor mye tid bruker man på å skifte det selv evt når man kan det noenlunde?

 

- Hører det kommer luft-bobler etterhvert i systemet og da må man ha noe nytt oljegreier, hvor ofte ca. må det skiftes?

 

Så på DVD-en Mekke Sykkel, der driver han med noe veldig pirkearbeid for å justere på dette med klossene eller noe, så ut som det krever mye tid og kunnskap. Hørte av en at man justerer raskt og enkelt ved å løsne noe og klemme inn bremsene når de er kalde, så stramme til. Da skal det være justert. Er dette det samme? Hørtes jo enkelt og greit ut det siste..

 

Når alt dette er sagt så har jeg aldri skiftet felgbremser selv. Jeg har justert og strammet. Men tror det vil være en del arbeid og ikke sikkert jeg noengang kommer til å skifte disse selv likevel. I så fall er det avgjørende om skivebremser varer lengre eller kortere før de må byttes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp deg ei mekke bok(koster 100-200kr),for eksempel parktools "big blue book of repair"

 

Skivebremser er ikke vanskelige å lufte,finnes videoer på youtube(jeg bruker 5 minutter på frem og bakbrems).

Hvor ofte? Jeg har gjort det 3 gang på 3 år gamle bremser,men dette varierer også..

 

Det å skifte klosser tar noen små minutter,noen merker er letter å skifte enn andre.

 

Sentrering av kaliperne er lett,løsne skruene på kaliperne litt,klem inn bremshendelen(ikke hardt) og skru til .

 

Hydrauliske skivebremser er selvjusterende ,så du trenger sjelden å justere før klossene er slitt.

 

 

Sjekk ut terengsykkel.no for gode tips/mekkehjelp :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...