Padlemann Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 (endret) Hei, Har nylig anskaffet et makroobjektiv - Tamron 90mm 2.8, som jeg etter de første spede forsøk er godt fornøyd med. Jeg har forstått at det finnes mange måter å komme ENDA nærmere enn 1:1 (snu objektiv, mellomringer...) men det er en kombinasjon jeg ikke kan finne noe om: -Hva med å skru et "nær-filter" (heter det det?)utenpå et dedikert makroobjektiv? Har et 3x filter som jeg tidligere har brukt i kombinasjon med en 50mm, som faktisk passer på nyanskaffelsen. Har ikke hatt tid til å gi det et forsøk enda, men er det noen som har erfaringer med dette? Regner med at dybdeskarpheten ikke blir all verden, og at det krever mye lys/høy ISO, men er det mulig å få brukbare bilder? Åpner vel for heftig forstørrelse av særs små detaljer dersom det funker..? Endret 3. september 2009 av Padlemann Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Kjøp deg heller ett sett med mellomringer - da fortrinnsvis via eBay (billigere) - Settet du da "skal" ha er er Kenko sitt sett med 3 ringer på hhv 12,20 og 36 mm. Kenko sett for Canon på eBay Lenke til kommentar
arela Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Som ThorEH sier, gå for mellomringer - meget anvendelig. * Å snu et objektiv, virker best for mindre brennvidder. Grovt regnet får du 1:1 ved omtrent 50-55mm og oppover til godt over 3:1 ved 20mm. (Hvordan 90mm vil fungere vet jeg ikke, men 105mm gikk iallefall ikke å få i fokus) * Å snu et objektiv utenpå et annet er også en mulighet, som jeg ikke har prøvd (ser heller ingen grunn til å prøve) * Nærfilter kan fungere ok, men hvordan det virker på makroobjektiv, det vet jeg ikke. Lenke til kommentar
tkorsvold Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Du kan vel også kjøpe en telekonverter. Canons 1.4X converter gir deg - du gjettet det - en forstørrelse på 1,4 ganger (altså 40% større). Tror forresten du kan kombinere mellomringer med telekonverter, men ikke sikker på dette. Thorstein Lenke til kommentar
arela Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Bra tkorsvold, dette glemte jeg å ta med. Joda, dette lar seg gjøre. Det hender jeg bruker telekonverter og mellomring sammen med telelinse. Det blir litt forskjellig effekt ettersom hvilken du har innerst av de to. Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Jeg vurderer å kjøpe dette fra fotovideo : http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=11810 Men jeg skulle gjerne likt og vist hvor mye kortere nærgrensa blir. Dette er et kit med 3 mellomringer, og : -får jeg kortere nærgrense jo fler av disse ringene jeg har på? -mister jeg noen stop? -min 70-200 f/2.8 har en nærgrense på 1.4 meter med manuell fokus, hva blir nærgrensa med alle disse mellomringene påmontert? Lenke til kommentar
Padlemann Skrevet 4. september 2009 Forfatter Del Skrevet 4. september 2009 Takk for svar, og spesielt tips til mellomringer - har tenkt på det tidligere også, men har blitt med tanken. Ser at ingen (så langt) har førstehåndserfaring med kombinasjonen makroobjektiv + nærfilter, så det gjør jeg til et prosjekt i helga - følg med, følg med... Funker det dårlig, blir nok neste steg mellomringer ja, syns det blir for tungvindt å eksperimentere med bak-fram objektiv etc. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 (endret) Jeg har samme objektiv som deg og bruker dette sammen med Kenko sitt mellomringsett. Det fungerer hvertfall ypperlig. Setter du på alle ringene skal du være temmelig god for å fange et insekt, men det er mulig, og forstørrelsen blir ganske ekstrem. Her er et eksempel på denne kombinasjonen. Ikke akkkurat et vellykket bilde, men det gir en viss idé om forstørrelsen (husker ikke helt, men tror ikke dette er tatt på nærgrensen, så det er mulig å få det enda større). Den fluen der er liiiiten. Dette er ikke croppet. f/13 1/500 ISO 800 Håndholdt Edit: Tok to nye bilder så det skulle være lettere å se forstørrelsen. Første er 1:1, altså uten mellomringer. Andre er med alle ringene. Begge er tatt på nærrensen. Endret 5. september 2009 av SKT Lenke til kommentar
Padlemann Skrevet 8. september 2009 Forfatter Del Skrevet 8. september 2009 Jeg har samme objektiv som deg og bruker dette sammen med Kenko sitt mellomringsett. Det fungerer hvertfall ypperlig. Setter du på alle ringene skal du være temmelig god for å fange et insekt, men det er mulig, og forstørrelsen blir ganske ekstrem. Her er et eksempel på denne kombinasjonen. Ikke akkkurat et vellykket bilde, men det gir en viss idé om forstørrelsen (husker ikke helt, men tror ikke dette er tatt på nærgrensen, så det er mulig å få det enda større). Den fluen der er liiiiten. Dette er ikke croppet. f/13 1/500 ISO 800 Håndholdt Edit: Tok to nye bilder så det skulle være lettere å se forstørrelsen. Første er 1:1, altså uten mellomringer. Andre er med alle ringene. Begge er tatt på nærrensen. Da er det avgjort. Prøvde å skru på mitt 3x nærfilter foran på objektivet. Jeg var forberedt på at det kanskje ville bli vanskelig å fokusere, og at bildet muligens ble soft, men her ble jeg overrasket: fokus var uproblematisk og bildet var skarpt, men det var nesten ikke forskjell på forstørrelsen! Ser ut som om nærgrensen også var omtrent som før, men altså ingen synbar virkning - kanskje 5 - 10% trangere utsnitt. (skal poste eksempel senere) På 50mm'en min er det stor forskjell, så hva i all verden skyldes dette?? Trodde i mitt enfold at 3x er 3x av utgangspunktet, samme hva slags brennvidde det var snakk om, men det er det tydelig ikke. Så hva skyldes den manglende forstørrelsen, noen som vet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå