Gå til innhold

Oppgraderingsvalg fra komplett

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har sett på oppgradering av pc på komplett, og ser at de har noen fine pakker som man kan kjøpe.

Jeg har i skrivende stund en Pentium 4 2.53Ghz med et Nvidia 6600 GT skjermkort og 1.5 gig ram. Dette er ikke så veldig gunstig til noe som helst av spilling, og WoW (som jeg spiller mest) er kun mulig å bruke til solospilling.

Skole og arbeid går jo på pc'en, men har en "treghetsfølelse" av pc'en, og skulle altså gjerne hatt noe nytt.

Det jeg lurer på er om det er noe vits å kjøpe den aller beste pakken?

Denne her er jo veldig billig : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=323785

Kommer WoW til å kjøre bra hvis jeg velger den? (Skal såklart kjøpe skjermkort)

Eller er det mer gunstig å kjøpe feks http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=396675?

Den skulle vel var i noen år?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den første pakken tror jeg du merker LITE forskjell på.

Jeg ville anbefale deg å installere Windows7 når det lanseres, samt kjøpe et rimelig GF9800GTX eller nyere skjermkort til kr 1500-2000 kroner.

I første omgang kan du jo også prøve å reinstallere Windowsen som du allerede har. Du vil merke forskjell på hastigheten da også. Skjermkortet bør vel uansett oppgraderes. Resten av PCn skulle vel duge til Wow og annet.

Lenke til kommentar
Jeg anbefaler deg denne pakken som er et kjempeløft og bra priset.

Til WoW er det jo egentlig bare minnet som gjør at PCn går raskere enn den han allerede har.

Mener fortsatt at han skal begynne med nytt skjermkort (og gjerne mer minne) og deretter installere Windows på nytt (evt. Win7 når det kommer).

Jeg tviler på at du har rett. Vedkommende har en Pentium 4, ikke Core2Duo. PCen virker tregere sier vedkommende - og det tror jeg skyldes prosessoren. Skjermkortet skal også byttes ut, men det har da ikke noe med at PCen er treg? Vedkommende har sagt at skjermkortet skal skiftes ut, og det er jeg enig i vil gi bedre spillopplevelse. Uten tvil vil PCen fungere bedre i noen spill bare ved å skifte ut skjermkortet, men den vil fortsatt være treg. CPUen vil da bli en flaskehals.....

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke komme med en konkret anbefaling, men WoW er veldig CPU-intensivt. Jeg har en Phenom II X2 550 med 3,1 GHZ, et Radeon 4870, og 4 GB 1333 MHZ DDR3-minne, og det er kun prosessoren som får kjørt seg skikkelig (dog jeg får kjørt på Ultra settings i 1680x1050 uten problemer). WoW er også dårlig optimalisert for mer enn to kjerner, så jeg vil anbefale en høyt klokket dual-core, da oppgradering til fire kjerner ikke vil gi så mye mer verdi for pengene. Her er noen benchmarks:

http://www.pcgameshardware.com/aid,693737/...re-i5/Practice/

http://www.pcgameshardware.com/aid,689378/...ractice/?page=2

På benchmarkene går det frem at en Q9650 (quad på 3 GHZ til 2700 kr) gir 3 mer average FPS enn en AMD Phenom II X2 550 til 875 kr, riktignok 10 mer average FPS, men er det verdt 1900 kr?

Skal du ha en oppgraderingspakke anbefaler jeg deg å se etter en høyt klokket dual-core.

Lenke til kommentar

Pakken kostet 2400,- og det var ikke snakk om noe Q9650 her???? AMD PII550 er selvsagt ikke noe problem å kjøpe, men den var ikke et av pakkealternativene på lager....

Forøvrig vil AMD550 ca 800,- + hovedkort ca 800,- + ram DDR3 4 GB ca 700,- koste ca det samme som pakken.....

Lenke til kommentar

Hvorfor skal det være gull å betale 1200 ekstra for i5 i forhold til Q8400? Kan ikke se at det er så fantastisk med en handikappet i7 - men men det er ikke jeg som skal kjøpe nytt....

Trådstarter sparer ikke så mye på å kjøpe 2 kjerners Intel i forhold til den pakken jeg foreslo. Den var det 4GB ram i, mens den med E7400 "bare" hadde 2. Jeg står for det jeg har sagt. Av pakkene er jeg 100% sikker på at den jeg linket til er mest bang for bucks av alternativene.

Skal du kjøpe 2 kjerners (som ikke er noe problem)bør du i såfall velge en AMD Phenom 250 til ca 550,-. Den er et godt og billig kjøp.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Man bør velge i5 1156 plattformen fordi man får mye prosessorkraft for pengene (nesten samme som i7, men mye billigere) og fordi den er mye mer framtidsrettet med støtte for kjappere minne som er viktig når en spiller og fordi man kan oppgradere den med kjappere prosessor når det blir behov for det uten å måtte kjøpe nytt hovedkort.

Lenke til kommentar
Man bør velge i5 1156 plattformen fordi man får mye prosessorkraft for pengene (nesten samme som i7, men mye billigere) og fordi den er mye mer framtidsrettet med støtte for kjappere minne som er viktig når en spiller og fordi man kan oppgradere den med kjappere prosessor når det blir behov for det uten å måtte kjøpe nytt hovedkort.

Tja hva er det nå du sier. i5 har støtte for to-kanals DDR3, det er det som skiller den fra i7 når det gjelder minne. Det er mange andre prosessorer som har støtte for to-kanals DDR3. Ser ikke den store gullgruven der. Pakken din kostet ganske nøyaktig 50% mer enn en pakke med Q8400. Prismessig finner jeg ikke gull der heller.

Det med oppgradering fra en produsent som skifter socket like ofte som jeg skifter sokker er vel å ta i....

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Komplett

Billig dette her da

•434415 - AMD Phenom™ II X3 720 Black Editionm, Triple Core, 2,8Ghz, AM3, 95W, Boxed

•460863 - Gigabyte GA-MA770T-UD3P, Socket-AM3 AMD 770+SB710, ATX, DDR3 , Firewire, GbLAN, PCI-Ex(2.0)x16

•363358 - Crucial DDR3 1333MHz 2GB, CL9, Non-ECC, 1.5V, 256Meg x 64, 240pin

•303162 - Antistatic Armchain 180cm

AM3 "fremtidsrettet"

Black edition, skal være lettere å klokke, god ytelse for penga.

Sleng på 2gb ram til, og et skjermkort til ca 1000 lappen FKS GTS 250.

Radeon 48xx skal visstnok slite med fps drops i wow, kanskje lurt å ikke ta sjangsen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...