Gå til innhold

spille / media senter pc

Anbefalte innlegg

Hei

Hvordan vil disse delene funke til bruk av små gaming og media senter?

Har et litt stramt budsjett, og jeg er ingen hardcore gamer..

Gigabyte GA-MA770-UD3, Socket-AM2+/AM3

AMD 770+SB700, ATX, DDR2 , Firewire, GbLAN, PCI-Ex(2.0)x16

Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6

Kit w/two matched DDR2 PC6400 2GB CL6

AMD Phenom II X2 545

3GHz, AM3, 85W, 7MB, Boxed

XFX Radeon HD 4870 512MB GDDR5

PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, HDCP, 750MHz

Chieftec Super Series PSU 750W Modulær

14cm Fan, 4x SATA, 2x 6 pin PCIe, 2x 8 (6+2) pin PCIe, 20/24, 80 Plus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan nok spare litt ved å gå for en mindre PSU.

Hvis du ikke er en hardcore gamer ville jeg nok gått for et 4850 kort. Vet ikke hvor mye du vil spare på det, men CPU'en din er nok for svak for et 4870 kort, jeg ville heller gått for en Phenom II x3 720.

Noe sånn som det her?

Crucial DDR3 BallistiX 1333MHz 4GB KIT,

Kit w/two BallistiX 2GB, CL6-6-6-20

MSI 770-C45, Socket-AM3, DDR3

ATX, AMD770+SB710,4DDRIII,1PCI-E*16,2PCI-E*1,3PCI,6SATAII,GbLAN

AMD Phenom II X3 720 Black Edition

Triple Core, 2,8Ghz, AM3, 95W, Boxed

Chieftec Smart Series PSU ATX 550W

12cm Fan, 4x SATA, 2x 6 pin PCIe, 20/24

XFX Radeon HD 4870 512MB GDDR5

PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, HDCP, 750MHz

Lenke til kommentar
Du kan nok spare litt ved å gå for en mindre PSU.

Hvis du ikke er en hardcore gamer ville jeg nok gått for et 4850 kort. Vet ikke hvor mye du vil spare på det, men CPU'en din er nok for svak for et 4870 kort, jeg ville heller gått for en Phenom II x3 720.

Hvordan kan det være lurt å gå ned 200mhz?

Ikke alle spill som benytter seg av flere-kjerner. I såtilfelle er det forholdsvis designet for 2 kjerner. Amd lager 3 kjerner. Er spill designet for 1-2-3-5-6-7 kjerner alt etter? Sats på høyest mhz mener jeg er det beste. Kjøp 4870. Det koster 1000kr. Hvis det viser seg for at pcen ikke holder tritt med skjermkortet så vil det iallefall være bedre enn et 4850 kort. Litt mindre fps i eksplosjoner.

En dag så bytter du ut prosessoren og skjermkortet kansje. Og beholder den gode rammen, og resten av systemet og spiller crysis 3 flawless.

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar

Pokkern , skulle akkurat svare på hvordan skalieringer mellom 2, 3 og 4 kjerner i forskjellige spill, men hukommelsen svikter meg, vet at det er undr en md siden jeg leste gjennom en artikkel om hvordan phenomii skalerer i spill 2-vs-3-vs-4 kjerner.

Det jeg husker klart var at mens det var meget liten forskjell mellom 3 og 4 kjerner, var det flere spill som faktisk skalerte meget bra melleom 2 og 3 kjerner, dette gjør 3 kjerner til en egentlig meget optimal spill cpu, dette har også med at mange spill er portet fra spillkonsoller hvorspill er optimalisert for 3 kjerner, så det er faktisk i så enkelt å si at kun mhz spiller inn. vidre selv der det kun støttes 2 kjerner vil 3 faktisk kunne hjelpe på, dette ved å ta seg av bakgrunns oppaver.

Dog skal det nevnes at fushion, et lite program for AMD dragon, slår av de fleste "unødige" bakgrunnsopgaver når du trenger maks ytelse for spill.

Men jeg vil gjerne see en test som tilsier at phii 550 er flaskehals for 1x 4870, det har jeg nemlig svært liten tro på. Mener bestmt at phii 550 skulle ha god nytte av selv 2 x 4870.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Her var artikelen om hvordan phenom skalerer fra 1 - 4 kjerner

Når det gjelder frekvensen på PHII550 3,1 ghz vs phii 720 2,8 ghz. Begge disse cpu'er er meget enkle å klokke, til 3,6-3,8 ghz. Trengs ikke engang å gå i bios for dette.

Men er en på stramt budsjett er det bedre å gå for phii 550 , heller legge penger i gpu.

Tja han kan spare penger på både hk og psu, og få råd til phii 720 eller readeon 4890. Hovedkort kan han trygt gå for et 780g chipset matx hk , de ligger fra ca 350 og opp.

Derimot så er det litt fristende å finne et hk med southbrige 710 og og mulighet for å teste om phii 550 kan låses opp, krever ACC i bios, har en flaks.......så kan en sitte på en meget billig fungerende 4 kjerne da, men det er jo slett ikke garantert.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Her var artikelen om hvordan phenom skalerer fra 1 - 4 kjerner

Når det gjelder frekvensen på PHII550 3,1 ghz vs phii 720 2,8 ghz. Begge disse cpu'er er meget enkle å klokke, til 3,6-3,8 ghz. Trengs ikke engang å gå i bios for dette.

Men er en på stramt budsjett er det bedre å gå for phii 550 , heller legge penger i gpu.

Tja han kan spare penger på både hk og psu, og få råd til phii 720 eller readeon 4890. Hovedkort kan han trygt gå for et 780g chipset matx hk , de ligger fra ca 350 og opp.

Derimot så er det litt fristende å finne et hk med southbrige 710 og og mulighet for å teste om phii 550 kan låses opp, krever ACC i bios, har en flaks.......så kan en sitte på en meget billig fungerende 4 kjerne da, men det er jo slett ikke garantert.

Budsjete ligger på rundt 4k..

Gigabyte GA-MA770T-UD3P, Socket-AM3

AMD 770+SB710, ATX, DDR3 , Firewire, GbLAN, PCI-Ex(2.0)x16

AMD Phenom II X2 550

3.1GHz, AM3, 85W, 7MB, Boxed

Eller

AMD Phenom II X3 720 Black Edition

Triple Core, 2,8Ghz, AM3, 95W, Boxed

Er litt usikker på di 2

Skjermkortet skulle visst nok være mye bang for bucks!

Lenke til kommentar

Dersom det er snakk om spill/mediaPC som kombinasjon vil jeg si at det er to hovedveier å gå. Særlig når man ikke er hardcore gamer.

A: nVidia Geforce 8300 baserte hovedkort sammen med X2 550 eller X3 720 BE. Her er et skjermkort med god balanse GTS 250. Yter marginalt dårligere enn HD 4850.

B: AMD 785G basert hovedkort sammen med samme CPU-er, kombinert med en av de samme CPU-er. Her er HD 4770 et godt balansert skjermkort. Men klart man kan gå opp til HD 4850.

Begge disse løsningene klarer elegant også full-HD video. Løsningen en har LPCM vi hovedkort, andre via skjermkort.

Jeg har oppsett A med X3 720 BE. Yter etter min mening bra nok, og jeg spiller både COD WAW, COD 4, S.T.A.L.K.E.R og Fallout 3 med stor glede på min 40'' Full HD TV.

Til både oppsett A og B holder faktisk 450 Watt (om man velger kvalitet). Jeg har en 550 Watt Seasonic, og den smiler nesten ved spilling på fullt. Vifta gjør i alle fall ikke tegn på å bråke:

785G baserte hovedkort kan ellers håndtere CF.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Dersom det er snakk om spill/mediaPC som kombinasjon vil jeg si at det er to hovedveier å gå. Særlig når man ikke er hardcore gamer.

A: nVidia Geforce 8300 baserte hovedkort sammen med X2 550 eller X3 720 BE. Her er et skjermkort med god balanse GTS 250. Yter marginalt dårligere enn HD 4850.

B: AMD 785G basert hovedkort sammen med samme CPU-er, kombinert med en av de samme CPU-er. Her er HD 4770 et godt balansert skjermkort. Men klart man kan gå opp til HD 4850.

Begge disse løsningene klarer elegant også full-HD video. Løsningen en har LPCM vi hovedkort, andre via skjermkort.

Jeg har oppsett A med X3 720 BE. Yter etter min mening bra nok, og jeg spiller både COD WAW, COD 4, S.T.A.L.K.E.R og Fallout 3 med stor glede på min 40'' Full HD TV.

Til både oppsett A og B holder faktisk 450 Watt (om man velger kvalitet). Jeg har en 550 Watt Seasonic, og den smiler nesten ved spilling på fullt. Vifta gjør i alle fall ikke tegn på å bråke:

Tenkte mer å gå for HD 4870, som folk sier "MYE bang for bucks!" Kortet ligger på rundt 1100kr..

Trenger i grunn et bra hovedkort til rund 600-800kr, å en cpu som passer bra til. Blir ikke så innmari mye multitasking, så jeg trenger vell ikke så alt for mange kjerner?!

Endret av Neonrush
Lenke til kommentar

Tenkte mer å gå for HD 4870, som folk sier "MYE bang for bucks!"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...