Shruggie Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Jeg har et veldig enkelt Nikon D40-kamera, som jeg bruker fordi jeg har SVÆRT lite penger, og er SVÆRT lite fotokyndig, så det er nesten for mye kamera for meg. Likevel ser jeg begrensningene i de tre objektivene jeg har (18-55 kit, 55-200 Sigma og 35mm 1.8), og har samtidig sett at det ofte selges en del gamle og fremfor alt billige objektiver til fatninger som ikke er i stor bruk lenger, som f.eks. M42. Hvis jeg skulle satse på EN fatning (med det første), og kjøpe en converter for så å ebaye noen billige objektiver, hvilken burde det være? Jeg har i første om gang tenkt å satse på fast-objektiv, og da spesielt portrett og makrolinser, men fish-eye og vidvinkel er absolutt også interessant. Autofokus kan jeg sikkert bare drømme om, men det er ikke så farlig. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Klart det fungerer, men ikke optimalt. Finnes da uendelig med bra Nikon optikk på bruktmarkedet, bare å følge med. AF-D 50mm f/1.8 og AF-D 85mm f/1.8 (gir ikke AF på D40) samt en haug med gammel AI/AIS optikk (som ikke gir lysmåling). AF-I (forgjenger til AF-S) gir også AF på D40, men ikke sett så mye slik optikk på bruktmarkedet. Søkeren på D40 er ikke optimal for manuell fokus, bare så du vet. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 2. september 2009 Forfatter Del Skrevet 2. september 2009 Ja, det er jeg allerede smertelig klar over, men man bruger hva man haver. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Roxsen har et stort utvalg med adaptere. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Husk at D40 må ha objektiver med fokusmotor for å kunne fokusere automatisk. Bruk av M42 fatning kan derfor medføre mye manuell håndtering. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 (endret) Det er ikke mange objektivfatninger som finnes til Nikon. Det er fordi registeravstanden hos Nikon er en del lengre enn andre fatninger; slik at hadde man hatt en adapter, så ville man ikke kunne fokuserer til uendelig. De eneste fatningene jeg ser finnes, er til M39. Men det er en populær fatning; og det finnes en del rimelige objektiver på eBay. Det er riktig at du må drømme om autofokus; for det første så overfører ingen adaptere (såvidt meg bekjent) autofokus. Og enda viktigere; de objektivene du får tak i som passer til en adapter som du faktisk kan kjøpe, de er alle manuelle objektiver. Tom Endret 3. september 2009 av tomsi42 Lenke til kommentar
arela Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Det er vel grunnen til at endel objektiv blir bygd om til Nikon fatning. De i den kategorien, er vel stort sett langt ifra den nedre delen av prisskalaen. Lenke til kommentar
Noggie Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Stikkord: Pre AI. D40 (D40X, D60, D3000) kan bruke my optik som ikke uten videre passer til andere Nikon Digital. At disse objektivene ikke passer til de mer "avanserte" Nikon, har fört til at mye av denne Pre AI Objektivene blir solgt relativt rimlig. (Ok, mange saakalte pre AI har i löpet av aarene blit ombygd.) Kjöpte nylig en mint 50mm F2 for omregna 250Nok (Bedre pa F2 en 1.8AFD). 135mm F2.8 faar man i den fargeglade bukta for omtrent det samme. Ok disse gamle objektivene er noe helt annet aa manuel fokusere enn ny AFS optik. (http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/specs.html gir antal grader man maa / kan vri fokusringen paa forskjellige Nikkors) Ellers, för man pröver med andere fatninger, sjekk f.eks http://www.mir.com.my/rb/photography/compa...urces/index.htm , med beskrivelse av gamle objektiver. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 3. september 2009 Forfatter Del Skrevet 3. september 2009 Spennende! Sitter allerede på eBay + Wikipedia og manøvrerer meg mellom gamle linser. Takk for hjelp! Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 M42-konvertor finnes men vil som nevnt ikke gi fokusering til uendelig med mindre du kjøper den dyre typen som inneholder glass. Denne kan desverre redusere bildekvaliteten noe. Jeg ville nok heller satset på gamle Ai-S-objektiver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå