Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan man få støtte til kosmetisk/plastisk kirurgi?


TheMartine

Anbefalte innlegg

Litt gammal tråd dette, men svaret er vel at du kan få støtte til kosmetiske inngrep, men du må ha ein god grunn.

 

Om inngrepet har ein medisinsk helsebringande funksjon så vil du kunne få dekka heile eller delar av kostnaden.

 

Eit eksempel er f.eks tannregulering, nesten alle ungdomar får no tannregulering der staten dekker heile eller store delar av kostnaden. Hovedfunksjonen med tannreguleringa er å unngå sliteskader på tennene som kan oppstå om du har skeive tenner. Biefekta av dette (inngrepet?) er at du også får beine og fine tenner.

 

Om du skal få dekka kostnaden med silikoninnlegg så skal du nok ha svært tungtvegande grunnar for dette då det ikkje akkurat er helsebringande å legge til ekstra vekt so høgt oppe sidan dette kan føre til ryggplager og liknande.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TheMartine:

Har aldri vært noen fan av høy skatt og statlige inngrep, det må jeg si. Men er det du sier tilfellet begynner det virkelig å gå for langt. Mener staten burde støtte deg kun så du OVERLEVER. Skal de begynne å støtte plastiske og kosmetiske operasjoner er det noe riv ruskende galt med denne "velferdsstaten". Beklager, dette ble et heller politisk innlegg, men måtte få gitt uttrykk for det. Jeg blir KVALM av dette norske sosialistiske systemet.

 

En får ikke støtte til bryst operasjoner. Er det noen som tror det? Da må det være snakk om et eller anner sær sær tiltak altså, eller en henvising fra en veldig veldg "snill" lege. Jeg har søkt om støtte til fjerning av slapp hud på magen etter graviditet(på grunnlag av at det var det offentlige(sykehus/jordmor) som gjorde feil. Det viste seg at babyen min var ALT for stor for meg(jeg er 152 cm, baby var 52 cm) og jeg skulle hatt keisersnitt, i det minste SKULLE de ha målt bekken i forhold til baby og evt. satt meg i gang tidligere i og med at hun var så frisk og fin at det ville vert forsvarlig.) Jeg var bare 19 år når jeg søkte og brukte b.l.a alderen min også som et lite påskudd for å få støtten. Jeg fikk det aldri og betalte av egen lomme 35.000 for fjerning av 900 gr hud. For de som ikke forstår; Det er ikke kjekt å ha slanket bort 28 kg med sunt kosthold og trening men den huden hengende, da ser det nesten bedre ut å være stor( i forhold til at huden ikke blir såå slapp da).. Huden ville aldri gått vekk. Den ville kanskje krympet litt inn etter tre års tid men ellers var den ødelagt og den ville fortsatt å henge utenfor buksene som faktisk var i str 38 rundt magen, men kun str 32 i bena. Jeg hadde så og si ikke følelse over hele magen pga for stor strekk av graviditeten. I uke 39 begynte jeg bokstavlig talt og blø under huden, det sved,klødde og gjorde vondt, hele det neste året etter fødselen også. Når jeg klødde f.eks(noe jeg gjorde hele tiden), klødde jeg meg til blods uten å merke det selv fordi jeg bare hadde "litt" følelse, nok til å kjenne at jeg klødde.Det var ekkelt også. Til tross for dette fikk jeg ikke støtte. Og DA syns jeg det er veldig rart at noen med fedme skal få støtte til fettsuging. Selv slanket jeg det bort og er overbevist om at i de aller aller fleste tilfeller kan fedme bahandles med omstilling av tanker og et sunt kosthold og trening(i noen tilfeller er det sikkert for seint å snu det, men det har med pesonen å gjøre, ikke vitenskapen). Seriøst. Jeg vet hvor hardt det er å komme i gang men når en først er skikkelig i gang og en ser resultatene, er det virkelig givende og selv fikk jeg nytt giv i hverdagen. Stå på og ikke gi opp. du trenger ikke støtte, du KAN slanke det bort. If i can do it u can do it :):new_woot: :new_woot: ps. Det er trangsynt av mange å slå "kosmetiske operasjoner" under en kam. som det er sagt tidligere; brannskader, hareskår osv er det da bare knall at de støtter.!!! :) Personlig skjønner jeg at de ikke støttet min operasjon heller selv om den var nødvendig for både helse og psyke. I og med at alt dette kunne vert ungått hvis folk hadde gjort jobben sin var det litt bittert men det er jo bare sånn det er...!

Lenke til kommentar

Litt gammal tråd dette, men svaret er vel at du kan få støtte til kosmetiske inngrep, men du må ha ein god grunn.

 

Om inngrepet har ein medisinsk helsebringande funksjon så vil du kunne få dekka heile eller delar av kostnaden.

 

Eit eksempel er f.eks tannregulering, nesten alle ungdomar får no tannregulering der staten dekker heile eller store delar av kostnaden. Hovedfunksjonen med tannreguleringa er å unngå sliteskader på tennene som kan oppstå om du har skeive tenner. Biefekta av dette (inngrepet?) er at du også får beine og fine tenner.

 

Om du skal få dekka kostnaden med silikoninnlegg så skal du nok ha svært tungtvegande grunnar for dette då det ikkje akkurat er helsebringande å legge til ekstra vekt so høgt oppe sidan dette kan føre til ryggplager og liknande.

 

går ikke å sammenligne ungdommer med evt. eldre, ungdommer får jo det meste av helsetilbud gratis uansett de(og det er bra). :nei: Men herregud da mann, ka hvis de er så flate at hun ville fått "normale"... det er faktisk ikke alle som vil ha pamela pupper. de færreste vil eg påstå! og det e heller DA en får ryggplager. ved trippel D liksom..Skjønner det godt eg hvis det er etter graviditet eller at de er så små at hun føler seg ukvinnelig.

Lenke til kommentar

går ikke å sammenligne ungdommer med evt. eldre, ungdommer får jo det meste av helsetilbud gratis uansett de(og det er bra). :nei: Men herregud da mann, ka hvis de er så flate at hun ville fått "normale"... det er faktisk ikke alle som vil ha pamela pupper. de færreste vil eg påstå! og det e heller DA en får ryggplager. ved trippel D liksom..Skjønner det godt eg hvis det er etter graviditet eller at de er så små at hun føler seg ukvinnelig.

 

Er da klar over det, men prøver berre å påpeike at det er meir sannsynlig at du får støtte til ein brystreduksjon en at du får støtte til å legge inn silikon sidan ein brystreduskjon vil redusere belastningskader og dermed redusere utbetalingar for sjukemeldingar seinare i livet.

 

Når det gjelder damer som er heilt flate så forstår eg ønsket om å få plastisk kirurgi, men det er vanskeligare å få støtte til dette då det ikkje er noken fysiske plager relatert til dette, den psykiske delen kan kurrerast på andre måter en kirurgi.

 

Du får ikkje ein operasjon berre fordi du ønsker det, men du kan få plastisk kirurgi om du og legen din kan finne medisinske fordelar med inngrepet.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest twofeather

....hva med økonomisk støtte i forhold til inngrep som ikke har med medfødte skavanker eller brystforstørring...? allerede som 15åring begynte jeg og få cellulitter,og noen år senere utviklet jeg spiseforstyrrelser og andre psykiske belastninger som en følge av dette. har aldri vært særskilt overvektig,men har brede hofter og ei litt stor rompe,og kompleksene sitter dypt. så jeg lurer litt på dette med cellulittreduksjon,om det er noen som har noe peiling på hva staten sier om dekning,evt egenandel eller om alt må tas fra egen lomme..... mvh 26

Lenke til kommentar

Jeg tviler på at man kan få støtte til å fjerne cellulitter, selv om du opplever at det går på psyken løs. Da vil jeg heller råde deg til å få behandling for det negative tankemønsteret du har rundt kroppen din, for sånne ting kan ofte bli langt bedre av en god selvfølelse enn av en operasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...