Mannen med ljåen Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 (endret) Hei! Hvilke lover regulerer hvor man kan bo? Mange vil være fornøyd bare de har 4 vegger og et tak, men etter å ha sett Åslaug Haga-saken, kan det se ut til å være utilstrekkelig. Hvordan reguleres dette? Altså, Åslaug Haga har vel lov til å overnatte i stabburet sitt av og til, men ikke permanent? Hva med bobiler? Er det en grense for hvor lenge av gangen man kan bo i en bobil? Hvis man har hytte, stemmer det at man ikke har lov til å være der mer enn 180 dager per år, før det må defineres som et hus? Ingen kan vel kontrollere dette? Eller sjekker de om posten din er addressert dit? Har jeg lov til å bo i telt et helt år, eller må jeg ha innflytningstillatelse fra kommunen? Kan jeg få satt opp en postkasse utenfor teltet, hvis teltet er oppslått på en såpass sentral plass at postmannen går forbi? Begår jeg et lovbrudd hvis jeg i forbindelse med studier flytter inn i familiens fritidsbolig/hytte, og bor der et helt år? Hva definerer hva som er et hus? Hvis man kan campe i telt, kan man vel også campe i stabbur? Mange rotete spørsmål, men jeg håper dere kan gi meg en innføring i dette. Endret 2. september 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Det er ikkje lov å bu i eit stabbur med mindre det på ein eller anna måte er godkjent for varig opphold, med varig opphold rekner ein her rom eller bygg der ein person oppheld seg, eksempler på dette er soverom, stue og kjøkken. For at eit bygg som eit stabbur skal bli tillatt for varig opphold så er det ein rekke krav i TEK (teknisk forskrift) som må oppfyllast, blandt anna med hensyn på bæreemne, brannmotstand, rømning, sikkerheit, helse og miljø, energiforbruk, innemiljø, lysforhold, lufkvalitet og ein heil rekke andre krav som må være tilfredsstilt før det er lov å bu der. Camping, telt og liknande har nok eit untak ein plass utan at eg veit nøyaktig kvar dette står. Men så vidt eg veit så er det ikkje ulovleg å bu permanent i telt om du vil det. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 3. september 2009 Forfatter Del Skrevet 3. september 2009 Det er lov å bo permanent i du telt, men ikke i du stabbur? Jeg vil tro at stabburet er nærmere ved å oppfylle kravene, enn det et telt er. Hva med hytter? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Det har nok litt med brannsikkerheit å gjere tenker eg. Om eit telt tar fyr så kan du bruke ein kniv til å komme deg ut iløpet av nokre få sekund. Om eit stabbur med berre ei dør og eit lite vindu som du ikkje kan komme deg ut av starter å brenne så er det langt vanskeligare å komme seg ut. Kan også kanskje ha noke med kven som tar risikoen ved å bu der? Om du setter opp eit par bølgeblekkplater i skogen for å sove i så er det kanskje noke anna en om du setter opp nokre bølgeblekkplater som noken andre skal sove i? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå