..Bjørnar.. Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 (endret) Hei! Skal sykle Birken 2010 og bør nok kjøpe meg ny sykkel(?) tenker jeg. Har en Diamant som er et par år gammel som jeg betalte 5.000 kr for med Deore frontgir, LX bakgir, truvativ krank, mekaniske skivebremser og en demper (jeg ikke husker navnet på) med lockout. Holder den mål til Birken? Greia nå er at jeg vurderer en Merida Birkebeiner Racing Disc på bikeshop til 10.500 kr. Spesifikasjoner Ramme: HFS Aluminium Gaffel: RockShox Tora Air Gir-/bremsespaker: SRAM X.9 Framgir: SRAM X.7 Bakgir: SRAM X.9 Bremser: Avid Juicy 7 (disc) Kranksett: Truvativ Firex 3.2 Felger: Alex TD 17 (dobbelbunnede) Dekk: Maxxis Tomahawk 26" Nav: Shimano M-575D Vekt: 12.6 kg Er det en ålreit sykkel? Takker for alle råd og tips jeg kan få! Endret 10. september 2009 av ..Bjørnar.. Lenke til kommentar
sykkeliten Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 (endret) Det er jo en helt grei sykkel,men synes den er litt tung.. Sjekk litt rundt på butikker,nett etter gode tilbud. Tora trekker litt ned.. Jeg synes ikke prisen er bra nok heller for en 08 modell,vi er jo snart i 2010.. Det første jeg ville gjort er å lete etter sykler på finn.no,terrengsykkel.no og syklingensverden.no. Mange som har har veldig pent brukte sykler i den prisklassen etter birken(er du heldig finner du en sykkel som nesten ikke er brukt heller,en kompis fikk kjøpt en 2 mnd gammel sykkel,ikke en eneste ripe noe sted!) Noen runder i lokale butikker ,så kan du faktisk finne sykler som er satt mye ned... Siden det er en birken sykkel du skal ha vil jeg anbefale deg å tenke litt på vekt også,en sykkel på rundt 10-10,5 kg vil nok passe bedre en en på 12-13 kg. Finner du en diamant silvercape på tilbud i en butikk,så var den testvinner i prisklassen 15000 i "terrengsykkel" bladet(lav vekt har den også). Endret 2. september 2009 av sykkeliten Lenke til kommentar
..Bjørnar.. Skrevet 3. september 2009 Forfatter Del Skrevet 3. september 2009 Takk for svar! Får ta meg ei runde. Syns 12,6kg var litt mye selv må jeg innrømme. Men når jeg tok nettrunda innom de typiske nettbutikkene dukket denne opp. Nakamura har jeg imidlertid null erfaring med. Lenke til kommentar
sykkeliten Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Takk for svar! Får ta meg ei runde. Syns 12,6kg var litt mye selv må jeg innrømme. Men når jeg tok nettrunda innom de typiske nettbutikkene dukket denne opp. Nakamura har jeg imidlertid null erfaring med. Nakamura og Diamant er nesten like(små forskjeller i utstyr og farge.),de har jo tross alt samme produktsjef. Grei sykkel den du linket til,vil si at den gir mer for pengene enn meridaen. Hvis du går inn på oslo sportslager sine sider finner du en merida med ganske likt utstyr som birkebeiner disc for 9999,- Sjekk også ut cyclecomponents.com og www.chainreactioncycles.com/ for gode tilbud på sykkel. Lenke til kommentar
..Bjørnar.. Skrevet 7. september 2009 Forfatter Del Skrevet 7. september 2009 Fornuften røyk på en smell i siste vurderingsrunde gitt. Sykkel bestilt: Giant Anthem 1 (2008 mod overligger, fabrikkny) Giant Anthem ALUXX ramme Fox F80 RL dempegaffel Fox RP 2 bakdemper WTB Lazer disc hjulsett Shimano XT shiftere og bremsehendler Shimano XT framgir Shimano XTR bakgir Shimano XT krank Shimano XT skivebremser Takk for svar sykkeliten. Lenke til kommentar
sykkeliten Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Gratulerer med fullboing Da er det noen tips å ta med seg.. Demper oppsett : Ha lufttrykk nok til at du har ca 25% sag(så mye demperen går ned når du sitter på den) Så har du rebound("tilbakesprett" på demperen,her må du justere deg frem til det du trives med.. For mye rebound=sprett og hopp,for lite = treg demper.) Ikke kjør med for høyt lufttrykk i dekkene,det er en terrengsykkel og man får bedre grep og feste med lavere lufttrykk(35psi er ett bra utgangspunkt å justere opp og ned fra) Ellers vil jeg på det sterkeste anbefale å kjøpe en mekkebok! Alt for mange som leverer sykkelen til reparasjon, når alt de hadde trengt å gjøre var å smøre girwirere En god bok er denne: anbefales Lenke til kommentar
..Bjørnar.. Skrevet 10. september 2009 Forfatter Del Skrevet 10. september 2009 Eyh! Glimrende sykkeliten! Takk for gode tips. Fikk dempere og alt annet justert hos Høydahl når jeg kjøpte den, de styra fælt for å få den riktig for meg. Sånn sykkelmekkebok skal jeg absolutt kjøpe meg.. Hviledag i dag, øm i rassen.. :!: Lenke til kommentar
..Bjørnar.. Skrevet 10. september 2009 Forfatter Del Skrevet 10. september 2009 Har du/dere noen tips til daglig vedlikehold og service? Hvor ofte bør man smøre kjedet, hva bør man smøre med og hvilke andre ting bør jeg gjøre? Lenke til kommentar
sykkeliten Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 (endret) Har du/dere noen tips til daglig vedlikehold og service? Hvor ofte bør man smøre kjedet, hva bør man smøre med og hvilke andre ting bør jeg gjøre? Jeg smører kjedet ca engang i uka,men ikke på selve kjedet. En dråpe eller 2 på trinsehjula holder.Gammel vane,med en god olje kan det holde med sjeldnere smøring.(trinsehjul=tannhjula på bakgiret) Kjøper du fra denne karen:ministryofstæsj,så kan en epost gi deg gode svar på alt som har med smørning å gjøre. Følgende burde du kjøpe inn : PTFE fett art.nummer på biltema : 36-697 (oppfetting av pedaler,nav,kranklager) Demperpumpe hvis det ikke fulgte med. Kassetavdrager og kjedepisk,for det slites mye på drevene når man sykler i gjørme. (biltema sine holder i massevis) Luftesett for de bremsene du har.(finnes videoer på youtube om hvordan. "bleeding" er det rette søkeordet.) eikestrammer Dette burde ligge i sekken på tur: Kjedekutter(ikke biltema sin ,jeg knakk 2 i fjor). Ekstra slanger og lappsaker,det finnes noen selvklebende som man får kjøpt på for eks "clasern" Ekstra kjedelink(missing link) Noen ekstra kjedeledd kan være meget lurt på lange turer... Ekstra girøre(festeskruen som bakgiret henger i) Multitool for sykkel Liten sykkelpumpe. Dekkspaker. Det holder med å tørke av sykkelen og spyle litt,er ikke lurt å bruke zalo eller lignende da lakken kan falme av det. Endret 10. september 2009 av sykkeliten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå