Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor lenge holder en Citroen Berlingo...?


Lifeform

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er førstegangskjøper og sniker litt på en Citroen Berlingo.

 

Lurer da på om noen har noe formening om hva som er kritisk kilometer stand på en slik bil...?

 

Citroen Berlingo og Peugoet Partner er KLISS-like ell ?

 

Gjerne komme med noen kjøpsråd her. Trenger en til montering / installasjoner.

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Hadde en traust nr.2-bil - Berlingo 98 1.9D - ett par år.

Kjørte vel 100k på den, og den brukte ikke olje, gikk som ei klokke.

Eneste var å bytte glødeplugger ved ca. 240k.

Litt klakking fra en drivaksel da jeg solgte den.

 

Berlingo=Partner ja.. "same shit - different wrapping"... :)

Hehe har fasinert meg en stund det der. Er det bare en "duplikat-branding" ut mot verden fra samme fabrikken Peugoet og Citroen ?

 

Har tenkt litt på Ford Connect også, men er kanskje litt for stor for meg den. Trekkes mest mot en liten Berlingo som startbil... Skal mellom hus osv i diverse nabolag.

 

Grei arbeidsbil, men har forøvrig også hørt det samme om Ford. Veldig gode biler med gode kjøreegenskaper.

Hehe har fasinert meg en stund det der. Er det bare en "duplikat-branding" ut mot verden fra samme fabrikken Peugoet og Citroen ?

 

Har tenkt litt på Ford Connect også, men er kanskje litt for stor for meg den. Trekkes mest mot en liten Berlingo som startbil... Skal mellom hus osv i diverse nabolag.

 

Grei arbeidsbil, men har forøvrig også hørt det samme om Ford. Veldig gode biler med gode kjøreegenskaper.

Eg har hørt MYKJE groms om dei bilane. Hørt mykje bedre om citroen og ikkje minst fiat.

Hehe har fasinert meg en stund det der. Er det bare en "duplikat-branding" ut mot verden fra samme fabrikken Peugoet og Citroen ?

PSA gruppen eier Peugeot og Citroen. Hvis du ser etter finner du mye felles på de to bilmerkene, og noen modeller produseres på samme samlebånd med forskjellig navn på grillen.

 

Når det er sagt er Berlingo/Partner en komfortabel, driftsikker og ukomplisert varebil.

Hehe har fasinert meg en stund det der. Er det bare en "duplikat-branding" ut mot verden fra samme fabrikken Peugoet og Citroen ?

PSA gruppen eier Peugeot og Citroen. Hvis du ser etter finner du mye felles på de to bilmerkene, og noen modeller produseres på samme samlebånd med forskjellig navn på grillen.

 

Når det er sagt er Berlingo/Partner en komfortabel, driftsikker og ukomplisert varebil.

 

Aiight....... Takker for anbefalingene / infoen.

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Har hatt Partner noen år som arbeidsbil. Ikke mye feil, men på min lyste lampen for oljenivå nesten hele tiden. Ble "fikset" på hver service, kom tilbake etter 100 mil eller så. Ellers god kvalitet og ikke mye feil. Vær obs på dårlig benplass for fører dersom du er høy (var trang for meg, 190 cm).

 

Selv om Partner og Berlingo ser like ut, kan det være forskjell på utstyret. Bl.a. hadde våre Berlingoer ikke ABS, mens alle Partnere hadde dette.

Kan nevne at i det elektrofirmaet jeg jobbbet hadde vi 50/50 partner og courier(ford). Vi er nok rundt 25-30 stykker som har kjørt rundt i disse små bilene. Som firmabiler er disse lite egnet. Særlig innen elektro/bygg etc. De har ok plass til det meste, men alt utstyret gjør bilen utrolig baktung. Da det i tillegg er framhjulsdrift vil jeg påstå at framhjulene har ganske dårlig feste på veien. Det kommer selvfølgelig ann på lasten du fyller de med, men det er hvertfall min mening. Dessuten er de elendige på vinterføre, da mener jeg elendige med store bokstaver. Som sagt over har framhjulene dårlig feste, og dette bare spinner rundt. (kommer også ann på lasten vil jeg anta)

 

Vi hadde et møte et par år tilbake da sjefen på jobben sa at det å kjøpe disse bilene var det dummeste han hadde gjort i livet sitt. De var jevnt på verksted og kostet firmaet mye. (Skal nevnes at bilene ble hardt brukt). Nå ruller alle rundt i toyota hiace med 4-hjulstrekk.

Helt herlig i forhold. god plass til bein og utstyr. Driftsikre og framkommelige! Viktig for oss yrkesarbeidere med mye utstyr og snø som underlag.

 

Men for vanlig bruk på asfalt med lite bagasje og korte bein er vel disse både billige i drift og enkle. Kommer ann på hva du skal bruke de til.

Hei,

 

Jeg er førstegangskjøper og sniker litt på en Citroen Berlingo.

 

Lurer da på om noen har noe formening om hva som er kritisk kilometer stand på en slik bil...?

 

Citroen Berlingo og Peugoet Partner er KLISS-like ell ?

 

Gjerne komme med noen kjøpsråd her. Trenger en til montering / installasjoner.

 

Jepp Berlingo og Partner er samma sak.

 

På min forrige arbeidsplass hadde man ganske mange Berlingo, mange irriterende småfeil, men Berlingo med 1.9 Diesel var omtrent skuddsikker hva motor og drivverk angår.

 

Oljenivå varsling er en feil som visst nok går igjen på alle disse bilene, mange kobler det ut og peiler oljen på

"gammelmåten".

Kjøpte selv en Partner 1998 1.9 Diesel i fjor. Vært noe småplukk her og der, men ikke noe store greier. Motoren har alltid gått fint. Men har tatt service med oljer, filter, kjøleveske og reg reim.

 

Tror 1.9L diesel er bedre en 1.4 l bensinen du finner. Enkelere og sterkere motor også.

Kan nevne at i det elektrofirmaet jeg jobbbet hadde vi 50/50 partner og courier(ford). Vi er nok rundt 25-30 stykker som har kjørt rundt i disse små bilene. Som firmabiler er disse lite egnet. Særlig innen elektro/bygg etc. De har ok plass til det meste, men alt utstyret gjør bilen utrolig baktung. Da det i tillegg er framhjulsdrift vil jeg påstå at framhjulene har ganske dårlig feste på veien. Det kommer selvfølgelig ann på lasten du fyller de med, men det er hvertfall min mening. Dessuten er de elendige på vinterføre, da mener jeg elendige med store bokstaver. Som sagt over har framhjulene dårlig feste, og dette bare spinner rundt. (kommer også ann på lasten vil jeg anta)

 

Vi hadde et møte et par år tilbake da sjefen på jobben sa at det å kjøpe disse bilene var det dummeste han hadde gjort i livet sitt. De var jevnt på verksted og kostet firmaet mye. (Skal nevnes at bilene ble hardt brukt). Nå ruller alle rundt i toyota hiace med 4-hjulstrekk.

Helt herlig i forhold. god plass til bein og utstyr. Driftsikre og framkommelige! Viktig for oss yrkesarbeidere med mye utstyr og snø som underlag.

 

Men for vanlig bruk på asfalt med lite bagasje og korte bein er vel disse både billige i drift og enkle. Kommer ann på hva du skal bruke de til.

Føler bare jeg må nevne at man får disse bilene, iallefall Partner, med 4x4. Da har de også bedre bakkeklaring. Hvordan systemet fungerer i praksis og hvor mye det koster i tillegg vet jeg dog ingenting om. De fleste firmaer kjøper jo disse bilene pga lav pris, så da prioriterer vel ikke de fleste 4x4.

Personlig syns jeg lite om disse bilene. Høyt støynivå, skranglete interiør og kanskje litt liten plass inni gjør at jeg aldri kunne kjørt rundt i en slik selv, men fungerer sikkert greit nok til arbeidsbil med tanke på pris.

Forøvrig kan jeg vel nevne at de nye Partnerne er bedre på alle over nevnte punkter, samtidig som den faktisk ser en hel del bedre ut også.

Synes også disse er greie å kjøre, men du får ha takk for tilbakemeldingen... Dette blir min første firmabil på helt enkel montering med i begynnelsen nå ihvertfall, svært lite tungt utstyr, men om så skulle skje så får jeg evt. bytte den ut.

 

Synes også de nye Peugoetene ser fancy ut. Har jo Ford Connect som virker som en veldig god varebil + evt. Volkswagen Caddy evt som jeg også har vurdert.

 

Hvilken bil ville dere ha valgt av alle disse ? Er Caddyene noe spes bra å kjøre...? Ser det er mange som har disse nå. Samme med Connect.

 

Tenkte kjøpe bilen rett ut nå, cash kontant, men om det blir leasing så vil jeg vurdere annen bil. Den nye Partneren er den jeg har likt best, med Caddy og Connect på 2. og 3. plass.

Endret av Lifeform

Hei

 

 

Jeg kjøpte min partner 1.9D '99 mod i 2006 og har nå kjørt godt over 60.000 med den.

Kjøpte på den på 83.000 km

 

Jeg brukte den til langkjøring de to første årene, til og fra jobb var 12-13 mil..

 

Da jeg kjøpte bilen fikk jeg opplyst av selger at den hadde vert en postbil og hadde full service historikk... Da jeg hadde hentet bilen og skulle se gjennom dette var det ingen service bok eller noe. Heldigvis skrev jeg en kontrakt med selger og han dekket 50/50 i tre måneder. leverte bilen på BOS for full 90k service med alt. Det kom på 15.000 som selger faktisk dekket. Bilen har fungert meget bra. Ikke sviktet meg som gjør at ejg stoler på den. Det er mye verdt for meg. Byttet begge endeleddene på 105k service. de holder forhåpentligvis til vel 100k til. Høyre støtdemper fjer røk nå på 142k.. Den hadde nok holdt mye lenger, men jeg har akkurat brukt bilen i forbindelse med husbygging og da kjørt mange laster på over 1000 kilo.. Dette er ikke så bra for hjuloppheng og understell:) byttet både støtdempere, fjærer og fjerbenslager nå..

 

Bytter olje, oljefileter luftfilter og dieslefilter selv. Plukker av alt på service som å sjekke spyleveske, lys o.l. Kommer servicen på godt under 1000 kr hver gang. Service hver 15.000. Og jeg får stemplet serviceheftet.

 

Jeg ambefaler absolutt denne bilen billig og driftsikker, et hav av plass og god å kjøre.

en originaldimensjon på dekk holder ikke mål. Jeg har nå gått opp til 195/55-15 som jeg anser som ideell dimensjon på denne bilen.. Vil nok etter hvert gjøre dette med vinterdekkene også..

 

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...