Vaffel-twist Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Hallo! Har noen her noen gode tips på akustiske gitarer? Skal kjøpe meg en ny gitar, men aner ikke hva slags merke, osv jeg bør ha. Har spilt en del gitar, og har lyst på en stålstrengsgitar! Har sett litt på morgan-gitarene, men det finnes jo så mange modeller! Så noen forslag? Lenke til kommentar
jonaskvit Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 (endret) Har selv en Samick gitar.... Veldig fin lyd i den og liker den veldig godt. Modellen heter så mye som D-1 CE/BK og er en stålstrengs Akustisk gitar som du kan koble til forsterker... Her er bilde : (Får se om jeg klarer det da...) BTW: gitaren på bildet er en D-2 CE/BK (nesten helt lik!) EDIT: La bildet inn i spoiler... Endret 2. september 2009 av jonaskvit Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 (endret) 1. Hvor mye penger har du planer om å legge i gitaren? 2. Hvor bor du? De to mest utbredte feilene folk gjør er antageligvis å gå etter utseende (cut-away og farge (gud vet hvor mange drittgitarer som blir solgt bare fordi de er svarte) f.eks., alltid en slager), og å kjøpe disse tullete halv-akustiske greiene med dårlige piezo-greier og simpel EQ. Hvis du ikke er gatemusikant (eller har en definitiv plan om å bruke gitaren plugged med forsterker uten å mikke opp), så styr langt unna disse. Med en gang man kommer seg vekk fra disse tabbene, så begynner man å få en del mer for pengene, og man kan faktisk skaffe seg en helt alright gitar for under ti tusen. Det absolutt viktigste er å prøve. Prøve prøve prøve. For under ti kan du f.eks. få gode gitarer fra Godin (Simon & Patrick, Seagull) hos Myhrbraaten eller Ayers (fra Tre45). Andre merker finnes selvfølgelig også, men ha et ekstra øye på de som er produsert utenfor Asia (på f.eks. billig Ibanez og Yamaha må man gjerne enda et prishakk opp, etter min erfaring, for å få sammenlignbar lyd). Det du for all del bør unngå er veldig billige gitarer, og billigmerker. Folk sier ofte at de «bare skal prøve, det er ikke så farlig med kvaliteten», og de som gir råd sier ofte at «gitaren får deg ikke til å bli en god gitarist». Vel, dette er tullete ting å si. Det er så utrolig mye mer givende å spille på et godt instrument enn på et leke-instrument. Det er vanskelig å virkelig få understreket dette godt nok. Skal man virkelig bare «teste» eller har problemer med å komme i gang og lære, og ikke vil bruke penger, så kjøp eller noe rask av en laminatsak med nylon. De får du for under tusenlappen. Skal man derimot først kjøpe et instrument, spar opp så du har i alle fall litt penger mellom hendene før du går på jakt. En dårlig gitar som koster litt er fullstendig bortkastede penger. Litt ettersom hvor man bor hen, så vil man finne at butikkene fører forskjellige merker. Jeg har kun erfaringer fra Oslo og Trondheim, så kan egentlig ikke hjelpe med noen andre steder. Likevel, merke er ikke så veldig viktig, all den tid du vet hva slags lyd du er ute etter, og tar deg god tid til å teste ut de ulike gitarene. Hva slags lyd man vil ha avhenger av musikken man spiller. Et annet tips er at det er veldig både og hva man får av hjelp fra betjening. Ofte er dette folk som har mer erfaring med elektriske gitarer, noe som ikke behøver å bety at de ikke vet hva de snakker om, rent lydmessig, men om man spiller f.eks. bluegrass, så merker man fort at metallhuer leter etter en annen lyd enn du selv gjør (for ikke å snakke om fokus på «plugged» med disse innebyggede tulle-mikkene). Ofte er betjening også flinkere til å selge enn de er til å diskutere lyd, om man ikke kjenner de og har snakket med de en del fra før av. Endret 2. september 2009 av CAT-scan Lenke til kommentar
Fredrik. Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Hei! Jeg kjøpte denne forrige uke, og er veldig fornøyd med den. Er ingen gitar-ekspert, men syntes den er har en veldig fin lyd! Ganske bra tilbud på den nå og Lenke til kommentar
Vaffel-twist Skrevet 3. september 2009 Forfatter Del Skrevet 3. september 2009 Planlegger å bruke noe mellom 2000 og 3000 og bor i Asker. Likte den Samick-en og morgan-en Er Ibanez-gitarene bra? Har et firma like i nærheten som selger masse ibanez Lenke til kommentar
proaudio Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 prøvd Furch? jeg lo da jeg leste navnet, men slo av en streng i det jeg passerte, den gitaren ble løftet fort opp. Dette var en jumbo size, utrolig lett, cedergran lokk, utrolig stor lyd. Måtte til slutt sette den fra meg, de stengte:( Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Planlegger å bruke noe mellom 2000 og 3000 og bor i Asker. Likte den Samick-en og morgan-en Er Ibanez-gitarene bra? Har et firma like i nærheten som selger masse ibanez Likte? Det vil si at du allerede har vært i butikk og prøvd begge? Lenke til kommentar
anonymmmmmm Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Hei! Jeg kjøpte denne forrige uke, og er veldig fornøyd med den. Er ingen gitar-ekspert, men syntes den er har en veldig fin lyd! Ganske bra tilbud på den nå og Kjøpte nettopp ein slik eg også. Liker den veldig godt. Lenke til kommentar
hakkannen Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 prøvd Furch? jeg lo da jeg leste navnet, men slo av en streng i det jeg passerte, den gitaren ble løftet fort opp. Dette var en jumbo size, utrolig lett, cedergran lokk, utrolig stor lyd. Måtte til slutt sette den fra meg, de stengte:( Støttes! Alle Furch jeg har prøvd har vært MAGISKE i både lyd og spillbarhet Og dette til en fordelaktig pris Lenke til kommentar
Vaffel-twist Skrevet 4. september 2009 Forfatter Del Skrevet 4. september 2009 (endret) Lkte utsendet Får dra og prøve en dag ;)Men hvor selger de furch-gitarer? Endret 4. september 2009 av Vaffel-twist Lenke til kommentar
proaudio Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Furch selges hos butikker som kjøper av Luthmann Scandinavia. M.a.o kan de fleste skaffe det for deg, men ikke like mange har det i butikken. Nå bor jo du bare et steinkast fra Oslo, så ta deg en tur inn til Myhrbraaten Musikk, tipper de har de der: http://www.myhrbraaten.no/index.php?cPath=4_5_107 *Ps, Furch har flere modeller enn de som vises på nett. kart til Myhrbråten http://www.gulesider.no/gs/companyDetails....lineId=Z0022P2T Lørdag er en fin dag å spille gitar i butikk! Lenke til kommentar
Vaffel-twist Skrevet 4. september 2009 Forfatter Del Skrevet 4. september 2009 Betyr det at de har billigere enn på den linken også? xP Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Det har de nok, dessuten fører Myhrbråten Godin-gitarer, Simon & Patrick, Seagull, Art & Lutherie etc. Du finner nok helt sikkert en gitar du liker hos de. Bare vær så vennlig å ikke kjøp en svart billiggitar med cut-away og tullemic/EQ. Lenke til kommentar
Vaffel-twist Skrevet 5. september 2009 Forfatter Del Skrevet 5. september 2009 (endret) Aha, men regner du da en gitar i 2000-3000 kroners-klassen som en billig-gitar? Endret 5. september 2009 av Vaffel-twist Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 (endret) Selvsagt, men det er stor forskjell på hva man får for pengene. Spesielt om man legger i en ørliten mengde ekstra. Hva slags farge den har, om det er cut-away på den og/eller dårlig mic med EQ/preamp, det bør ikke ha noen relevans for deg (dette bør komme langt ned på listen, først og fremst bør du konsentere deg om hvordan gitarene låter!). Har du øre for musikk, så vil du gå lei av en dårlig gitar på veldig kort tid. Det er ikke verre enn det. Gitarer som det har blitt linket til over her fungerer som bålgitarer, og det er det. Dette er ikke for å være slem, men de blir markedsført mot førstegangskjøpere som egentlig ikke helt vet hva de skal ha. Derfor får de fjonge farger i dårlig lakk, piezo og EQ/preamp, noe som er fullstendig ubrukelig for folk som begynner, men det ser tøft ut, og det er et velfungerende salgsargument (samt grisebillig for produsentene å implementere). Hvis man faktisk skal bruke de ute som gatemusikant, eller skal faktisk også kjøpe med en rimelig akustisk amp, så gir det litt mer mening, for da får man plutselig litt mer relevant lyd for pengene. Skal du ha en akustisk gitar som du skal spille akustisk, så vil jeg kalle dette bortkastede penger. Som proaudio sier, sjekk ut Furch. Og som jeg sier, sjekk ut Godin-produserte merker. Mye for pengene fra begge produsentene, og du vil ikke føle pengene du bruker nå som om et år eller to. Endret 5. september 2009 av CAT-scan Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 (endret) Jeg har spilt i ganske mange år, og blitt spurt om råd fra andre som vil kjøpe gitar ganske mange ganger. Jeg har lært at man ikke skal være like kategorisk som Cat- scan. Sist helg spilte jeg gitar sammen med en kar som har en Martin D28. En fantastisk gitar jeg gjerne skulle ha eid. Jeg har en relativt rimelig Ibanez AEL-40. Man skulle kanskje tro at jeg ble fullstendig "overkjørt", men det slik var det ikke. Martinen hadde nok rundere diskant, samt litt mer fyldig bunn, men volum-messig var det ikke store forskjellen. Det er klart at Martinen var litt rundere og bedre i lyden, men ikke så mye som jeg fryktet. Man får veldig mye lyd for pengene i våre dager. Billige piezo- systemer låter like bra, om ikke bedre enn noen få år gamle systemer til over ti tusen. Det som var sant for en kort tid tilbake, er ikke like sant i dag. Det at en gitar er sort, betyr i første rekke at treverket i gitaren ikke er videre pent, sånn utseendemessig sett. Tror man at "pent treverk= god lyd", har man et litt for enkelt syn på det hele. Dessuten er sort lakk enkel å legge på og lett å få pent. Det betyr lavere kostnader til lakkeringsjobben, noe som ikke har noen som helst innvirkning på lyden av gitaren. Kanskje tvert om, da man kan bruke mer penger på andre elementer på gitaren. Det har skjedd noe når det gjelder serieproduserte gitarer, nemlig at selv fabrikker som lager billiggitarer har råd til CNC- maskiner, og trenger ikke å leie en haug med ufaglærte mennesker som sitter og spikker med tollekniv og en sløv høvel. Det medfører store endringer i kvaliteten på rimelige gitarer. Er man nybegynner, kan man slippe unna med en lettspilt gitar til en ganske lav pris, faktisk helt ned mot to tusen kroner. Selvsagt er det lurt å legge på litt mer penger, men mange kjøper gitar, spiller en liten stund, og slutter på grunn av manglende interesse. Jeg tviler veldig på at det er fordi man ikke brukte tjue laken på en Martin i første omgang, men startet opp med en sort Stagg til en tidel av prisen. Martingitaren er faktisk ikke ti ganger så bra for en nybegynner. For et utrenet øre låter Staggen omtrent like greit, også. Endret 5. september 2009 av CastorFiber Lenke til kommentar
Vaffel-twist Skrevet 5. september 2009 Forfatter Del Skrevet 5. september 2009 Takk for tipsene, har holdt på en stund så jeg kommer nok ikke plutselig til å slutte Men skjønner hva du mener. Er Morgaqn-gitarene generelt bra? Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Morgan og Stagg, sammen med en rekke andre merker, er billiggitarer, og således ikke "bra" hvsi man sammenligner med en rekke andre merker. Man får det man betaler for. Det betyr ikke at de er ubrukelige. Har du spilt en stund, hadde jeg overveid å bruke litt mer penger på en gitar. Generelt sett er kassegitarer "dårligere" enn en elgitar i samme prisklasse, fordi det er mer arbeid med å produsere gitaren, og kvaliteten på treverket spiller større rolle for lyden. Jeg tror heller jeg hadde kikket på Seagull, Walden, Ibanez og Stagg hvis jeg skal ha en rimelig gitar. Men dette er personlig smak og erfaring, og ikke basert på fakta. Jeg har ikke prøvd nok gitarer, eller er dyktig nok til at jeg sitter inne med noen form for "fasit". Lenke til kommentar
proaudio Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 En venn av meg har en Stagg, og to andre kjente har Morgan. Ut i fra mitt synspunkt hadde jeg gått for Morgan. Stagg gitaren kostet rundt 2000,- og er noe av den flateste, rareste, kjedeligste (etc) lyden jeg har hørt. Forleden var jeg på Toys'R Us, der hadde de kassegitar til 800,- som det var samme, om ikke bedre lyd enn Stagg gitaren..... Ibanez akustisk har jeg kun prøvd en fra 80-tallet, og den var fantastisk. Utrolig lett spilt liten sak. Av nyere modeller liker jeg utseende til Ibanez EWC30ASE, men har ikke prøvd den. Selv har jeg en Fender DG1612E, som kostet rundt 4000,- for fem år siden. Ikke en spektakulær gitar, men den fungerer fint. Akustisk er det fyldig lyd, men litt lite bunn. EQ/pickup kan du kaste på bålet, helt umuligå få fin lyd ut av og den brenner sikkert ikke så bra på bålet heller Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Kategorisk? Hvor har jeg vært det? Det at man må opp på et visst nivå, prismessig, det er ikke å være kategorisk, det er bare å si det som det er. Jeg sier at man er nødt til å prøve før man kjøper. Det er regel nummer én når man skal kjøpe gitar. Utseende og funksjoner man ikke har brukt for bør man prøve å ignorere. Grunnen til at jeg nevner svart spesifikt er fordi folk gjerne har en tendens til å synes svarte gitarer er «kule», og bryr seg mer om fargen enn hvordan den låter. Stagg hadde jeg styrt langt unna, har testa en del av de, har ikke vært borti en som ikke låter elendig. Riktignok tre-fire år siden jeg testet en sist, men jeg tviler på at de har bedret seg nevneverdig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå