Gå til innhold

Hvilken Quad for SupCom?

SigurdBr

Anbefalte innlegg

Jeg har en C2D 1,6 GHz klokket opp til 2.4GHz nå.

Det holder ikke for spillet Supreme Commander m/ ekspansjonen Forged Alliance (hvor CPU kraft er alt), så jeg vurdere å oppgradere, men har ikke lyst til å punge ut for i7 og DDR3 ;)

Så jeg vurderer å bytte ut bare CPUen med en Intel Quad s757. Hva med Q9400 2.66G 6MB til ~1500? Hva kan den klokkes til med hvilken CPU kjøler, uten at det blir jetmotor lyd?

Alternativt nytt HK + Ph2.

Enda et alternativ kunne jo vært å vente og kjøpe noe fancy 6-kjerner el.l., men jeg venter med dyr oppgradering til SupCom 2 kommer ut ;)

Men kanskje det snart kommer en bedre budsjett CPU?

Til slutt vil jeg unngå mye viftestøy. Om det kreves for bra CPU ytelse, er det praktisk mulig å sette CPU og vifte i Turbo

Dette ble kanskje litt mye tekst. Beklager :-|

Takk for alle konstruktive svar! <3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ytelses messig i spill er det ikke frekvens eller kjerner du tjener mest på, i Supreme Commander hvor flere enn 2 kjerner blir brukt er det mest å hente på å ha plenty med cache kontra kjerner og frekvens.

Du burde vurdere Q9550 om du vil ha god ytelse i allefall siden 12Mb cache fordelt på 2 kjernepar er å foretrekke.

Bedre budsjett CPUer kommer, Core i5, men da MÅ du ha DDR3 i samme kaliber som i7 (Lav volts DDR3) og nytt HK i tillegg til CPU.

Skal du ha kjøler vil jeg anbefale deg TRUE (ThermalRight Ultra Extreme 120 kjøleren og en vifte på 120mm med ett støynivå og turtall som passer dine behov, du kan også vurdere Prolimatech Megahalem men da må du enten ha hammer antar jeg eller drill for hånden for denne har hullene borret etter "Kina mål" noe som vil si at om hullene skal borres 2 cm fra en kant så vil de i Kina borre 1.9 cm eller 2.1 cm eller mer.

Lenke til kommentar

La oss ta enda en runde rundt grøten:

Du anbefaler Intel Q9550. Jeg ser det er to versjoner av den:

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:1814406

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2318995

Hvor den ene er en ~30 watt roligere og 800 kroner dyrere versjon.

Jeg regnet ut at det tar ca. 3 år med konstant gående CPU for å spare inn strømkostnaden. Stillere PC er litt mer attraktivt, men jeg tipper at det ikke er all verdens forskjell der heller.

Men angående overklokkingsmuligheten har jeg bare en mistanke om at S-versjonen kan klokkes noe høyere, men har noen her noe mer erfaring om dette? ( snakker om ikke ekstrem overklokking og luft kjøling)

Jeg googlet litt, og kom fram til at det hele avhenger av så mangt: Hvor høy FSB takler RAMen, HK kan være et hinder, og hvis man klokker ekstremt (Ca 4GHz og over?) så blir kjøling et problem.

Noen med erfaring?

Lenke til kommentar

Straks du når 4GHz så er du en viss plass hvor frekvensøkningene derifra gir svært små gevinster.

Q9550 og Q9550s er den største forskjellen i TDP, på enkelte HK kan s modellene være en fordel for de legger ikke høy belastning på strøm systemet eller PWMene.

Og i mange tilfeller kan de klokkes litt lenger, men dette avhenger jo litt av hva du vil ha ut av maskinen.

Hadde selv en Core i7 (HKet er dødt akkurat nå, reiser i retur etter den 12) og kjørte denne på 4.2GHz, ikke så veldig stor ytelsesforskjell i ren FPS fra 4GHz Core 2 Duo E8600 som jeg sitter på nå.

Men Quaden var raskere å loade faktisk enn hva Duoen kunne klare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...