Gå til innhold

Skal ha ny telefon- Nokia E55/E52


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på og kjøpe meg Nokia E55/E52.

 

Har egentli mest lyst på E55 siden liker svart bedre enn alu,men er litt skeptisk til tastene. Derfor står valget mellom E55 eller E52,og vil E52 komme i den svarte fargen her i Norge?Ser den er ikke listet på Nokia sine sider i Norge.

 

Er det noen som har noen erfaringer med disse telefonene?Ser det er mye kritikk mot de på forumet til Gsmarena.

 

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det telefonene får kritikk for? Jeg vet det har vært en liten feil med aluminiumsrammen på enkelte av de første E52'ene, men ellers trodde jeg E52 fikk bare skryt...? Ser at GSMarena elsker E52 i deres test av den.

 

Jeg ville uten tvil gått for E55. Skjønner ikke hvorfor folk er skeptiske til tastene. Dette er akkurat som vanlig mobiltaster, bortsett fra at bokstavene er sortert annerledes og det er 2 bokstaver per tast i stedet for 3 eller 4. Garantert kjappere enn vanlig tastatur.

 

Sort E52 ser ikke ut til å komme til Norge.

Lenke til kommentar
Hva er det telefonene får kritikk for? Jeg vet det har vært en liten feil med aluminiumsrammen på enkelte av de første E52'ene, men ellers trodde jeg E52 fikk bare skryt...? Ser at GSMarena elsker E52 i deres test av den.

 

Jeg ville uten tvil gått for E55. Skjønner ikke hvorfor folk er skeptiske til tastene. Dette er akkurat som vanlig mobiltaster, bortsett fra at bokstavene er sortert annerledes og det er 2 bokstaver per tast i stedet for 3 eller 4. Garantert kjappere enn vanlig tastatur.

 

Sort E52 ser ikke ut til å komme til Norge.

 

Folk klager på dårli lyd i høytaler under samtaler,software problemer og dårli bygge kvalitet. Software problemene er vell noe som kommer seg ved fremtidige oppdateringer.

 

Men ingen av de testene jeg har lest har det blitt klaget over noe av dette. Så da er det vell bare å gå for en svart E55 tenker jeg :)

 

Visst det er noen som har noen andre erfaringer så fyr løs :)

Lenke til kommentar

Huff, ikke bra, men takk for svar..!

 

Har selv prøvd E52 til kun en samtale, men syntes det fungerte veldig bra. Jeg kjørte bil og spurte om motparten hørte noe særlig støy, det gjorde den ikke.

 

Jaja, hvis det stemmer som du sier så har den sikkert noe barnesykdommer. Alltids litt kjipt, men ordner seg nok.

 

Og slenger meg på, andre med erfaringer fra E52/E55 må gjerne dele de. Jeg vurderer fortsatt en E55.

Lenke til kommentar
Hva er det telefonene får kritikk for? Jeg vet det har vært en liten feil med aluminiumsrammen på enkelte av de første E52'ene, men ellers trodde jeg E52 fikk bare skryt...? Ser at GSMarena elsker E52 i deres test av den.

 

Jeg ville uten tvil gått for E55. Skjønner ikke hvorfor folk er skeptiske til tastene. Dette er akkurat som vanlig mobiltaster, bortsett fra at bokstavene er sortert annerledes og det er 2 bokstaver per tast i stedet for 3 eller 4. Garantert kjappere enn vanlig tastatur.

 

Sort E52 ser ikke ut til å komme til Norge.

 

Folk klager på dårli lyd i høytaler under samtaler,software problemer og dårli bygge kvalitet. Software problemene er vell noe som kommer seg ved fremtidige oppdateringer.

 

Men ingen av de testene jeg har lest har det blitt klaget over noe av dette. Så da er det vell bare å gå for en svart E55 tenker jeg :)

 

Visst det er noen som har noen andre erfaringer så fyr løs :)

 

Regner med at jeg får min E55 i morra (Svart, ja :). Byggekvalitet ser jeg på som lite sannsynlig siden ingen reviews jeg har sett har påpekt dette. Heller det motsatte... Kan jo være noen har fått sine eksemplarer fra et mandagsparti. Lyden forventer jeg er god. Er den direkte dårlig anser jeg det som en reklamasjonssak. E-serien blir markedsført som basic, proffe telefoner med høy kvalitet, og da forventer jeg deretter :)

 

Edit: E55 kom jo på det norske markedet endel senere enn resten av verden. Det kan jo bety at vi får mer modne eksemplarer med mindre barnesykdommer.

Endret av Grell2k
Lenke til kommentar
Hva er det telefonene får kritikk for? Jeg vet det har vært en liten feil med aluminiumsrammen på enkelte av de første E52'ene, men ellers trodde jeg E52 fikk bare skryt...? Ser at GSMarena elsker E52 i deres test av den.

 

Jeg ville uten tvil gått for E55. Skjønner ikke hvorfor folk er skeptiske til tastene. Dette er akkurat som vanlig mobiltaster, bortsett fra at bokstavene er sortert annerledes og det er 2 bokstaver per tast i stedet for 3 eller 4. Garantert kjappere enn vanlig tastatur.

 

Sort E52 ser ikke ut til å komme til Norge.

 

Folk klager på dårli lyd i høytaler under samtaler,software problemer og dårli bygge kvalitet. Software problemene er vell noe som kommer seg ved fremtidige oppdateringer.

 

Men ingen av de testene jeg har lest har det blitt klaget over noe av dette. Så da er det vell bare å gå for en svart E55 tenker jeg :)

 

Visst det er noen som har noen andre erfaringer så fyr løs :)

 

Regner med at jeg får min E55 i morra (Svart, ja :). Byggekvalitet ser jeg på som lite sannsynlig siden ingen reviews jeg har sett har påpekt dette. Heller det motsatte... Kan jo være noen har fått sine eksemplarer fra et mandagsparti. Lyden forventer jeg er god. Er den direkte dårlig anser jeg det som en reklamasjonssak. E-serien blir markedsført som basic, proffe telefoner med høy kvalitet, og da forventer jeg deretter :)

 

Edit: E55 kom jo på det norske markedet endel senere enn resten av verden. Det kan jo bety at vi får mer modne eksemplarer med mindre barnesykdommer.

 

Ja det er det jeg håper på og att de som er kommet på det norske markedet har mindre barnesykdommer! Dessuten så tror jeg det er mye bullshit som blir skrevet og sagt på de forskellige forum rundt om i verden,uten og nevne noen med navn :)

 

Du får gji oss en tilbake melding når du har fått testet telefonen din :)

Lenke til kommentar

Fikk min E52 i går og har oppgradert fra en E51 som jeg har vært veldig fornøyd med. Synes byggekvaliteten på E51 har vært veldig bra og det virker på meg som om E52 er like solid som E51. E52 er tynnere og bittelitt bredere enn E51 men skjermen er større noe jeg synes er veldig bra. Har som sagt ikke hatt telefonen mer enn i et døgn men synes den virker meget bra hittil.

Lenke til kommentar
Fikk min E52 i går og har oppgradert fra en E51 som jeg har vært veldig fornøyd med. Synes byggekvaliteten på E51 har vært veldig bra og det virker på meg som om E52 er like solid som E51. E52 er tynnere og bittelitt bredere enn E51 men skjermen er større noe jeg synes er veldig bra. Har som sagt ikke hatt telefonen mer enn i et døgn men synes den virker meget bra hittil.

Jeg er i nesten samme situasjon. Har E51 og vurderer å oppgradere til E52 eller E72. Har det ikke travelt, da jeg er ekstremt fornøyd med min E51. Uten tvil den beste telefonen jeg noen sinne har eid.

 

Til trådstarter; Om du vil ha en kompakt foretningstelefon er jo E52 det klare valget. Om du vil ha QWERTY tastatur er det E72 som gjelder. Må bare ha litt is i magen og god tålmodighet!

Lenke til kommentar
Til dere som allerede har kjøpt E55,vilke taster ligger æ,ø,å under? Eller må du gå inn en symbol meny for å få desse bokstavene?

Æ ligger sammen med M under tallet 9. Ø ligger med L og symbolet ' til høyre og i midten på tastaturet. Å ligger med O og P og symbolet - til høyre, på øverste rad.

 

Man trenger altså ikke gå i noen egen symbolmeny for å finne dem. ( De finnes ikke i noen symbolmeny )

 

Men jeg vil advare mot E55.

Fikk tak i den som en av de første i norge tror jeg. Hvertfall den første, og eneste, som har skrevet om den på Prisguide.no.

Når jeg skrev der hadde jeg tydeligvis hatt flaks med hvordan telefonen oppfører seg. Etter nå å ha hatt den i bruk en snau måneds tid har bryllupsdagene gått over i ett surt ekteskap.

Jeg får virkelig håpe at jeg har fått prototypen til alle mandagsmodeller, og at det snart kommer en softwareoppgradering som fikser den.

 

La oss starte med det som Nokia, og masse mediaer har skrytt veldig av. Batteritiden.

I begynnelsen brukte jeg alle gadgets og satt mer eller mindre oppkoblet i nettverk og sendte data frem og tilbake. At batteriet da bare hadde strøm for 3-4 dager synes jeg allikevel var bra med tanke på aktivitetene. Men de siste 10 dagene eller så har jeg ikke brukt telefonen til annet enn å snakke i, pluss sende tekstmeldinger. Wlan er skrudd av. Batteriet må likevel lades hver 3 dag, noe jeg finner skuffende, da samtaletiden i den perioden har vært veldig lav. Si 2 timer hver dag. Maks.

 

Dette hadde dog ikke vært noe stort problem om det ikke hadde vært for det store minuset med min telefon.

Samtalekvaliteten er utrolig ustabil. Samme hvem jeg snakker med, så klager de over at jeg plutselig virker veldig langt borte. Til så å bli umulig å høre, for deretter å bli normal å høre igjen.

Jeg blir brutt fra samtaler på steder hvor jeg alltid har hatt dekning med tidligere mobiler.

Og noen ganger slår telefonen seg amok, og blir som å høre på "snøværet" som kom på tvskjermen før i tiden når sendingene var slutt for kvelden/natten. Da er det bare å legge på, og ringe opp igjen, og lydkvaliteten er som normalt ( for denne telefonen ) igjen.

 

Til Nokia kommer med en softwareoppgradering som fikser dette, så vil jeg anbefale alle om å ligge langt unna.

Det er en veldig fin gadget. Artig leketøy, og ett godt hjelpemiddel for meg i arbeidet. Men som telefon duger den ikke i det heletatt akkurat nå.

Lenke til kommentar
Til dere som allerede har kjøpt E55,vilke taster ligger æ,ø,å under? Eller må du gå inn en symbol meny for å få desse bokstavene?

Æ ligger sammen med M under tallet 9. Ø ligger med L og symbolet ' til høyre og i midten på tastaturet. Å ligger med O og P og symbolet - til høyre, på øverste rad.

 

Man trenger altså ikke gå i noen egen symbolmeny for å finne dem. ( De finnes ikke i noen symbolmeny )

 

Men jeg vil advare mot E55.

Fikk tak i den som en av de første i norge tror jeg. Hvertfall den første, og eneste, som har skrevet om den på Prisguide.no.

Når jeg skrev der hadde jeg tydeligvis hatt flaks med hvordan telefonen oppfører seg. Etter nå å ha hatt den i bruk en snau måneds tid har bryllupsdagene gått over i ett surt ekteskap.

Jeg får virkelig håpe at jeg har fått prototypen til alle mandagsmodeller, og at det snart kommer en softwareoppgradering som fikser den.

 

La oss starte med det som Nokia, og masse mediaer har skrytt veldig av. Batteritiden.

I begynnelsen brukte jeg alle gadgets og satt mer eller mindre oppkoblet i nettverk og sendte data frem og tilbake. At batteriet da bare hadde strøm for 3-4 dager synes jeg allikevel var bra med tanke på aktivitetene. Men de siste 10 dagene eller så har jeg ikke brukt telefonen til annet enn å snakke i, pluss sende tekstmeldinger. Wlan er skrudd av. Batteriet må likevel lades hver 3 dag, noe jeg finner skuffende, da samtaletiden i den perioden har vært veldig lav. Si 2 timer hver dag. Maks.

 

Dette hadde dog ikke vært noe stort problem om det ikke hadde vært for det store minuset med min telefon.

Samtalekvaliteten er utrolig ustabil. Samme hvem jeg snakker med, så klager de over at jeg plutselig virker veldig langt borte. Til så å bli umulig å høre, for deretter å bli normal å høre igjen.

Jeg blir brutt fra samtaler på steder hvor jeg alltid har hatt dekning med tidligere mobiler.

Og noen ganger slår telefonen seg amok, og blir som å høre på "snøværet" som kom på tvskjermen før i tiden når sendingene var slutt for kvelden/natten. Da er det bare å legge på, og ringe opp igjen, og lydkvaliteten er som normalt ( for denne telefonen ) igjen.

 

Til Nokia kommer med en softwareoppgradering som fikser dette, så vil jeg anbefale alle om å ligge langt unna.

Det er en veldig fin gadget. Artig leketøy, og ett godt hjelpemiddel for meg i arbeidet. Men som telefon duger den ikke i det heletatt akkurat nå.

 

Samme med meg. Har måtte levere inn min. De andre hørte meg langt borte ved samtaler. Måtte legge på og ringe opp igjen. Da kunne det være bedre.Slik at noe er galt med mikrofonen .Så nå er det bare og vente 2-3 uker .

Endret av shegg
Lenke til kommentar

Hei!

 

En liten vurdering av E55 etter rundt 1 ukes aktivt bruk.

 

Min referanse er i stor grad E71 som jeg har vært ekstremt fornøyd med og som jeg har brukt siden den kom på markedet. Har likevel ikke hatt tålmodighet til å vente på E72, og har derfor kjøpt E55 som "ventetelefon" så lenge...

 

Positivt:

- God samtalekvalitet og har ikke opplevd noen problemer så langt med telefonfunksjonen

- God byggekvalitet som forventet og særdeles mye funksjonalitet i liten innpakning

- Kameraet virker faktisk vesentlig bedre enn det på E71

- FP2 programvaren virker noe mer moderne enn på E71, uten at jeg kan peke på reelle praktiske fordeler

- 3,5mm headset-jack er en velsignelse:)

- Stort sett en kjapp telefon mht OS'et - Lagger litt av og til, spesielt når den henter kontakter til SMS (dette sammenlignet med E71)

- Generelt bra batterilevetid, men ikke markant bedre enn E71, noe som er litt rart mht at skjermen er mindre

- Tastatur som fungerer ganske bra. Selv om jeg savner fullt qwerty-tastatur, opplever jeg en klar fordel fremfor et "vanlig" tastatur, og skrivehastigheten ved epost/sms etc blir etterhvert OK. (tastaturet beskrives også under negative faktorer)

- God lyd på høyttaler og via hodetelefoner

 

Negativt:

- Merker at jeg synes skjermen er plagsomt liten, spesielt ved web-surfing

- Opera Mini fungerer ikke på E55 - dvs snarveistastene virker ikke med mindre man holder 3 knapper inne samtidig - (Opera Mini er kanskje det jeg savner mest fra E71)

- Håpløs prediktiv funksjonalitet ved tastaturbruk. Istedet for å foreslå og korrigere ord (som fungerer meget bra på E71) korrigeres nesten ingenting, og det som foreslås av ord er som oftest ikke relevant eller en naturlig del av det norske språket.. F.eks når jeg vil skrive "å", så foreslår den konsekvent "O", da denne ligger på samme tast.. Deretter må man slå av den prediktive funksjonaliteten for å rette opp ordet slik at det blir riktig,,

- Ulogisk opphenting av kontaktdata ved sms-skriving. Når man velger ny tekstmelding, og skriver de første bokstavene av mottagerens navn, så henter den ikke bare mobilnummeret til kontakten, men samtlige telefonnummer og epostadresser.. Hva er hensikten med dette når man skal skrive en sms? Dette medfører at opphentingen også tar vesentlig lenger tid enn på E71

- Tastaturet/telefonen blir litt trangt og ubehagelig å holde når man skriver lengre meldinger eller notater..

 

Håper uansett at noe av dette blir korrigert i en firmwareoppdatering, og er således "ganske" fornøyd med E55 så langt. At den vil hindre meg fra å kjøpe E72 når det slippes er derimot svært tvilsomt!

 

Christian

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte først E55, men den ble tilbakelevert fordi den gjentatte ganger restartet eller låste seg.

 

Trolig kom dette av at jeg byttet til et større minnekort, for å kunne legge inn flere kart. Dessuten var antennefølsomheten merkbart dårligere enn på en rekke andre nokiatelefoner jeg har brukt. Videre fikk jeg noe problemer med programmene Opera Mini og Norsk Tippings mobilspill. Dette skyldes nok mer kompatibilitetsproblemer med E55s tastatur. Opplevde det samme på E71 i sin tid..

 

 

Byttet så til en E52.

 

Denne ble tilbakelevert på grunn av dårlig antennefølsomhet, se over. Prøvde ikke å bytte minnekort på denne, og installerte heller ikke noen tilleggsprogrammer. Da jeg oppdaget antenneproblemene, var jeg ferdig med telefonen.

 

 

Har lett en del på ulike fora på nettet, og også her fremkommer det problemer brukere har hatt, som samsvarer med de jeg har hatt.

 

Det hele toppes av at min mobilleverandør inntil videre har stoppet salg av disse to modellenene, på grunn av en del andre kunders lignende tilbakemeldinger, og innlevering av nevnte modeller, spesielt E55.

 

 

Er interessert i kommende E72, men siden den er noenlunde nær familie med E55/E52, er jeg i alle fall skeptisk til tidlige utgaver av denne. Regner dessuten med at E72 ikke er fullkompatibel med Opera Mini og spillprogrammet til Norsk Tipping. Dette beror jo på leverandørene av disse programmene, men det hjelper lite for sluttbruker dersom programmene ikke fungerer skikkelig på E55 og E71, samt trolig på kommende E72.

 

Når det gjelder E71 og E72, har de i tillegg et spesielt skjermformat (landskap), noe som i seg selv kan skape problemer med enkelte programmer.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...