Gjest dorxer Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Hei folkens. Jeg er en gutt på 20 år (snart 21). Sist gang jeg målte høyden min, var jeg 183cm, og veide ca 83kg. Jeg har lagt litt på meg det siste halvåret, men vil ikke anse meg selv som "tjukk" selvom jeg har fått litt mage. Jeg røyker eller snuser ikke, men drikker alkohol en gang i blant, ca. hver 3-4 helg, men jeg drikker meg stort sett bare litt brisen, og ikke dritings som andre folk tydeligvis synes er så artig. Jeg har den siste tiden følt meg veldig slapp og sliten, og gikk derfor inn på nettet for å prøve å finne ut hva som kunne være galt, og bekymrer meg nå for at jeg kanskje kan ha fått diabetes. Symptomene av diabetes som blir beskrevet er at man blir tørst og tisser ofte. Man får kløe, og ser tåkete, opplever slapphet, svimmelhet og at man i ekstreme tilfeller også kan bli bevisstløs. Jeg har i over et halvår vært veldig matlei, noe som har endt opp med at det går mye i usunn mat som pizza, burgere, kebab, o.l, både til frokost, middag og kvelds, og veldig lite brødmat som man kanskje bør spise. Jeg har heller ikke vært i så mye aktivitet, og sitter mye forran PCen. Da jeg var liten pleide jeg ofte å presse i meg mye sukker, før jeg klarte å slutte med det, men så for ca. 3 måneder siden har jeg gått rundt og vært veldig "godtesyk" og har derfor spist mye sukkerinnholding godteri og drukket brus, selvom jeg stort sett har klart å holde meg vekke fra sukker tidligere. Symptomene jeg har opplevd i de 5-6 siste ukene er at jeg har gått rundt og vært slapp og har rett og slett ikke orket å gjøre så mye. Jeg kan ta meg en lang nattesøvn, for så å stå opp og føle meg trett igjen etter bare 3-4 timer. Av og til er det sånn at hvis jeg står oppreist og bare ser rundt, så får jeg, ikke akkurat et "tåkete" blikk, men heller et litt slags "svimmelt" blikk, akkurat som når man våkner med slitne øyner etter en veldig dårlig nattesøvn der man knapt nok har duppet av noen minutter etter å ha ligget i sengen i timevis. Jeg klør av og til litt på pungen, men er ellers ikke plaget med mer kløe enn det som er vanlig. Det skal sies at jeg ikke har noen av symptomene som at jeg blir tørst og tisser mye. Jeg har heller ikke følt meg kvalm eller hatt oppkast, annet at jeg av og til får noen sure oppstøt. Så det jeg lurer på er, hvor mye tåler egentlig kroppen før den ikke orker mer og at man får diabetes? Jeg vet selv at jeg har en veldig dårlig livsstil som før eller siden kan føre til diabetes hvis jeg ikke skjerper meg, men kan det være at kroppen min kanskje allerede har kommet så langt at jeg har fått diabetes, basert på det jeg har skrevet her? Det kan godt være at jeg bare er paranoid, og at det bare er min egen latskap som har gjort at jeg føler meg slapp, men jeg må fortsatt si at jeg ble litt redd da jeg leste gjennom symptomene for diabetes, fordi mange av symptomene virker som det jeg har, samtidig som livsstilen min er typisk for folk som har fått diabetes. Noen som har en ide? Bør jeg kontakte legen min for å få tatt noen tester, eller er det ikke noe å bekymre seg for? Lenke til kommentar
Gjest diabetes_type1 Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Heisann, jeg har diabetes type 1. Jeg var 19 da jeg fikk det, og 21 nå. Det jeg personlig la merke til, var at jeg var ekstremt tørst, og at jeg gikk ned i vekt (90kg->68kg over et år eller så). I tillegg kom det et hvitt, tykt stoff ut av penis relativt ofte, noe som viste seg å være ketoner. Det høres ikke ut til at du har diabetes, men du kan være på vei dit , med tanke på kløen på pungen som du nevner(dette hadde jeg også). Det beste vil uansett være å ta seg en tur til legen for å ta en HbA1C (langtidsblodsukker) og vanlig blodsukkertest. De siste kan du få en annen som har diabetes til å gjøre for deg også, om du har noen i nærheten; vi har et slikt apparat med oss nesten over alt. Og så må du huske at informasjon du finner på nett, inkludert her, ikke er pålitelig nok, du må ikke dra konklusjoner utfra dette. Snakk med legen din du:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå