Gå til innhold

Epox 8RDA+ Bios update = ikke mer LAN


Anbefalte innlegg

Hei.

Har nettopp oppdatert bios på kortet mitt og da forsvant onboard LAN fra bios, i windows XP er det ikke lenger noen network adapters i "devices" og driverne har blitt fjernet.

 

Jeg har funnet noen tips på nettet men disse innebærer å gå inn i bios og legge inn nettverkskortets MAC adresse, men siden jeg ikke lenger har en entry i BIOS å legge det inn i, så funker dette selvsagt ikke.

 

Jeg har forsøkt å flashe tilbake til tidligere bioser, men det funker ikke det heller. Har forsøkt å klokke ned, men ikke det heller funker. Har også gått gjennom hele bios for å se om det har blitt flyttet, men entry'en er

ikke der. Jeg har kontrollert at det er rette bioser. Det lyser "link" på nettverksporten.

 

Viss det er noen som har noen tips vil jeg VELDIG gjerne har hjelp.

 

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra http://www.8rdafaq.com/8RDA/index.php

 

Onboard LAN / Network not working after flashing bios

 

If you just flashed to a new bios and your onboard LAN isn't working, I have a fix for you. Go to the command prompt and type "ipconfig /all". Here is an image of what should come up (a couple of things have been removed for privacy reasons) . Take a piece of paper and write down the numbers that are highlighted.

 

 

 

 

Now restart your system, and enter the "Integrated Peripherals" section in the bios. Enable "Machine MAC(NV) Address" and Input a mac address. You will only be putting in the first half of the number above, so in our example we would be using "000661".

 

 

 

And that's it! Save the settings and reboot and see if this fixes the problem. If it doesn't then you might want to make sure all your drivers are up to date, and in the worst case, go back to a previous bios version.

Lenke til kommentar

Ok. Takk for svarene folkens!

Som dere ser dersom dere leser dette enda en gang så vil dere se at jeg har forsøkt disse tingene. Jeg har klokket ned og flashet, jeg har har flashet tilbake til den gamle biosen, og ja, jeg har prøvd å legge inn MAC adressen, men som sagt: det er ingen entry i bios hvor jeg kan legge det inn lenger. Altså: der hvor det førs stod no sånt som "Onboard LAN (nVidia)" Enable / Disable. står det alstå INGENTING. Dette valget finnes overhodet ikke lenger i BIOS. Det valget som stod under "Onboard LAN MAC address" er også bortevekk.

 

Det kan være at jeg har flashet bios i overklokket tilstand, men i så fall tror jeg det var etter at dette uhellet skjedde. Jeg prøvde nemlig alt jeg kunne komme på for å få orden på det og i desperasjon kan det være at jeg glemte å klokke ned en gang. Kan dette ha ødelagt den uprogrammerbare delen av BIOS?

Lenke til kommentar

Hei, har du prøvd å legge inn de nyeste nforce driverene fra www.nvidia.com ?Hvis du bruker de som fulgte med kan kanskje de nye fikse problemet for deg.

 

Sjekk også om kortet ligger i system. Eventuelt boot til safemode og sjekk der. Noen ganger vises enheter der men ikke i selve windows. Hvis du ser kortet, fjern det fra system og reboot maskinen.

 

Håper dette hjelper.

Lenke til kommentar

For meg høres det ut som du ved ett uhell har flasha med 8rda bios og ikke 8rda+

 

Sjekk at den bios du har lasta ned er til 8rda+

 

Uansett vil du ikke ha noe å tape på å laste ned en bios som er garantert for 8rda+ og flashe med den. Om ikke annet er det verd ett forsøk... (if all else fail Read the manual :p).

Lenke til kommentar

Hei,

 

Du må si hvilken BIOS har du flashet? Fant på Epox BIOS side følgende info:

"

Model: EP-8RDA+

BIOS: 8RDA3402.BIN (A000)

Fixed:

1) Fixed NVLAN MAC address and 1394 GUID erased after BIOS updated on C17/C18D universal BIOS.

2) Fixed motherboard resource conflict on legacy free system.

3) Fixed unreported memory fail for AK2001 device.

4) Fixed adapted SCSI array AAC-364 boot fail postcode 8B

 

Så hvis du har flashet BIOS eldre enn 3402 kan det hende at det er der problemet ligger.

 

Opdater BIOS til denne versjon.

 

Staljin

Lenke til kommentar

Det skulle jeg gjerne gjort, men dessverre funker ikke linken. Det ser ut som om det er samme versjon som jeg har brukt, nemlig den nyeste. Har også prøvd de fleste versjoner som er eldre.

 

Edit: Nå fikk jeg lastet ned denne biosen også.

 

Har også prøvd med den eldste biosen jeg kunne finne. Da kom valget MAC Lan (nVidia) tilbake i bios, men Windows XP kunne fremdeles ikke finne noe nettverkskort. Jeg har prøvd å scanne for å se om det er noen hardware forandringer til ingen nytte. Har sjekket, og dobbeltsjekket, at MAC lan står på "enabled" i bios. Har også kjørt IPCONFIG /ALL i windows XP men får bare opp setningen "windows xp ip configuration" og ikke noe mer enn det. Jeg fatter ingenting.

 

Hvis jeg flasher tilbake til siste bios versjon så forsvinnner "MAC lan" valget fra bios igjen, og ja dette er bios for 8RDA+ jeg har sjekket readme'en.

Lenke til kommentar

Hei folkens.

 

Nå funker det igjen. Dette måtte jeg gjøre.

 

Ta ut kontakten, fjerne batteriet på HK. Vente 5 min. Restarte maskinen. Legge inn MAC adressen under dette valget i bios (som nå var kommet tilbake) Flashe bios med siste versjon.

 

Håper dette kan hjelpe andre med samme problem for nå har jeg brukt havle 17. mai på dette => nerd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...