Gå til innhold

Klassisk startmeny savnes.

toreae

Anbefalte innlegg

Det har ingenting med det å være negativ å gjøre. Den gamle startmenyen fra MS sin side er død. Et faktum brukere bare må komme seg over.

Død er den no ikke da siden det kan fåes til win7 (link lengre oppe i posten). 

Hva bruker du da den egentlig til?

Programmer og spill jeg bruker. selv er jeg en person som liker å ha en clean desktop og startmeny. Dette kan jeg desverre ikke ha siden jeg ikke kommer overens med den nye startmenyen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den menyen lengre oppe er bare et program som etterligner.

Så du vil heller bruke 4 klikk på å nå det du skal enn bare 2?

Den gamle:

Start -> Programmer -> Hvilket program -mappe -> start program

Nye:

Start -> Velg program

Skjønner ikke helt hva som skal være så mye bedre her. For min del trenger jeg faktisk ikke lengre startmenyen for å være ærlig. Superbar og jumplist er stort sett nok nå. Menyen bruker jeg bare til å søke etter programmer/filer jeg ikke har låst fast til oppgavelinjen eller startmenyen.

Lenke til kommentar

Synes at startmenyen i Win7 er genial. Rask søk, legger til det jeg bruker ofte og fjerner det jeg ikke ønsker å bruke.

Spesiet genial med "stiftfunksjonen" for programmene som jeg har festet til startmenyen. Her kan jeg "stifte" fast dokumenter, websider, etc som jeg bruker ofte eller i en bestemt periode.

Raskt og effektiv!

Endret av HiSpeed
Lenke til kommentar
Hva bruker du da den egentlig til?

tekniske ting. enkelte små programmer, men helst bare kontrollpanel, systemgjennoppretting etc.

Om du bare bruker så simple ting der, hvorfor ikke bare låse disse programmene til oppgavelinjen? Også ta en titt på jumplists. Spesielt siden du kan også låse system restore inn på jumplisten for kontrollpanelet.

stort problem er det ikke, men jeg vil gjerne ha muligheten.. det krever ikke mye å ha den der akkurat..

Det krever at MS må støtte begge menyene. De har gjort i de årene det har vart for å få folk gradvis over til den nye. Toget har nok gått.

Lenke til kommentar

Jeg misliker sterkt at de fjerner den gode gamle startmenyen, kan ikke fordra den nye(vet ikke om w7 sin er no forskjellig fra server2008r2beta som overlevde på maskina i mindre enn 24timer).

Muligens er jeg erke-konservativ når det kommer til slikt, men jeg vil absolutt ha den gamle gode tilbake.

Lenke til kommentar

Forstår ikke helt hva som er problemet med den nye startmenyen? Dere som "sliter" med den, vet dere hvordan den kan brukes og eventuelt forandres? Man skal ha sykt mange applikasjoner som man bruker ofte før dagens meny ikke fungerer.

Skal du åpne word, så er sjansene gode for at du allerede har hendene på tastaturet. Trykk på <windowsknappen>, skriv wo og trykk <enter>. Dette kan du gjøre med alle applikasjoner, selv små programsnutter du har laget selv. Skriv inn de første bokstavene, og dermed har du applikasjonen markert og kan trykke <enter> for å starte applikasjonen.

Og har du først kjørt applikasjonen, så ligger den klar til "klikking" i startmenyen. Da er det bare å klikke på startknappen og så på applikasjonen. Hvorfor et ønske om å rote rundt i et menyhierarki for å kunne åpne applikasjonen? Har du mange applikasjoner du ønsker å ha synlig med én gang du klikker startknappen, kan dette lett stilles inn. Høyreklikk på startknappen, velg properties, customize og velg et større antall under "number of recent programs to display". Default er vel ti applikasjoner, mens maks er tredve, om jeg ikke husker feil. Og noe særlig mer enn 30 applikasjoner er det de færreste som bruker hyppig.

Hva er egentlig problemet? Dette er jo ikke vanskelig, lærekurven er på ett minutt hvis man er veldig utfordret. Og det nye menysystemet er utvilsomt enklere og kjappere enn det gamle.

Lenke til kommentar

Det handler vel om at man var/er veldig fornøyd med den gamle, uansett hvor god den nye er. Jeg skal innrømme at det er ikke ofte jeg bruker startmenyen, går for det meste på quicklaunch(har to linjers taskbar der øverste feltet er snarveier).

Jeg blir nok å holde meg på server2008 enda en stund, forhåpentligvis så får vi valget tilbake, men det ser dystert ut.

Må innrømme at jeg føler meg gammel når jeg oppfører meg så konservativt i slike sammenhenger, blir nesten som (beste)foreldre som ikke liker nymotens teknologi :p

Lenke til kommentar
Verden går videre
Ja, den kommer aldri tilbake. Og det er en god ting.
Forandring fryder. :)
Den gamle startmenyen var fail.

Deal with it.

Det har ingenting med det å være negativ å gjøre. Den gamle startmenyen fra MS sin side er død. Et faktum brukere bare må komme seg over.

Takk for GODE svar. :roll:

Skjønner fremdeles ikke hvorfor noe som har vært med siden 1994 må fases ut 2009. Problemer i koden burde antageligvis være løst for lengst. Dårlig med plass på DVDen kanskje.

Lenke til kommentar
Fordi den er utdatert og er ikke designet for dagens nyvinninger.

Tror neppe at det er noe problem å få den gammle på win7 så at det ikke er designet for dagens nyvinninger er bare bullshit. Valgmuligheter er alltid fint samme hva "enkelte" sier. En av tingene jeg synest er tungvindt med den nye er at jeg må "scrolle" for å få tak i den snarveien jeg vil ha og at katalogene er plassert nederst isteden for øverst som før.

Lenke til kommentar
Det finnes mange eldre som må lære dette på nytt. Mange som ikke har lyst til å lære dette på nytt. Hvis koden finnes er det bare dumt å fjerne denne. Hvorfor reparere på det som virker?

Det må man forvente når man bytter Operativsystem.

Om man er fornøyd med slik det er, kjøper man ikke nytt operativsystem heller. :)

Lenke til kommentar
Tror neppe at det er noe problem å få den gammle på win7 så at det ikke er designet for dagens nyvinninger er bare bullshit. Valgmuligheter er alltid fint samme hva "enkelte" sier. En av tingene jeg synest er tungvindt med den nye er at jeg må "scrolle" for å få tak i den snarveien jeg vil ha og at katalogene er plassert nederst isteden for øverst som før.

Det er det vel ingen som har sagt. Den gamle er fjernet, som nevnt flere ganger, at MS ikke vil fortsette å støtte den gamle. Grunnen til at den ikke har blitt fjernet før var å få folk sakte over til den nye. Dere har hatt 8 år på å lære den nye varianten (XP kom med den første varianten).

Hvorfor låser du ikke fast det du bruker ofte på hovedmenyen? Du trenger ikke drive å skrolle etter de programmene du bruker. Høyreklikk på programmet og velg "pin to start menu". Og er det et program som du ikke bruker like ofte, bare klikk på Win-knappen og skriv det du vil ha. På under 1s vil den finne forslag til det du skrev. Derfor er mapper nå flyttet nederst. Å drive å rote seg nedover programmer er ineffektivt og unødvendig.

En annen større nyhet nå er at du kan få tak i oppgaver inn i programmene via startmenyen (om du låser programmet til hovedmenyen). Altså trenger du ikke en gang å åpne programmet for å finne funksjoner i det. F.eks. filer du åpnet sist i programmet o.l. Nok en tidsbesparelse.

Om dette ikke er nyvinninger så vet ikke jeg. Den gamle menyen har ingen funksjoner utenom å lage snarveier og åpne programmer. Den nye lar deg søke etter filer på maskinen, lagre dine favoritter, vise de mest brukte programmene og få opp funksjoner inne i programmer uten å åpne dem.

Problemet her tror jeg at dere bruker den nye som den gamle og møter veggen. Bruk bare noen få minutter og du vil lære deg den nye. Mer skal det ikke til.

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Ok mange klager i ett sett at MS fornyer seg for lite fra OS til OS. Men når de endelig gjør det til de bedre, så blir folk sure for det også.

Sånn som start menyen er nå er genialt, du trykker windows tasten på tastaturet, skriver ca 3bokstaver av programmet du vil starte, så trykker du enter, wips så er programmet startet. Det gjør det mye lettere å jobbe effektivt.

En ting jeg savner på Windows 7 er en tutorial på enkel bruk av funksjonene. Selv vet jeg hvor omtrent alt er, hvordan jeg bruker alt osv, men det er fordi jeg jobber med IT og har kjørt W7 siden Beta.

Tenker på nye brukere, alt er rett forran deg, men en del har forandret seg. Hadde nettopp en venn som har fått seg W7 så har holdt på med det en stund, og var litt "sur" for at MS hadde fjernet knappen for å vise desktoppen/legge ned alle programmene.

Men så fortalte jeg han at han måtte flytte musen ned i det høyre hjørne, og han ble storfornøyd. Så en tutorial første gang du starter opp etter installasjonen hadde vert fint, og da tenker jeg en kort, lett tutorial, ikke en manual med ca 800siders lesestoff.

Men tilbake ontopic, at menyen som har vert der siden windows 3.1 har forsvunnet ser jeg på som positivit, og ikke negativt. MS må få fornye seg, og ikke henge igjen i fortiden. Ja jeg vet noen liker gamle biler bedre enn nye, men det betyr ikke at de nye ikke er bedre.

Selvfølgelig er ikke de nye bedre i alle tilfeller, men i dette tilfelle vil jeg påstå at den nye windows startmenyen er bedre en den gamle.

Lenke til kommentar
Jaha, ja. Da prøver jeg på nytt:

Den gamle startmenyen var tungvint, stygg og kunne bli alt for stor til slutt. Bruker selv Vista nå, og er overlykkelig over å kunne søke meg frem til hva enn jeg måtte trenge av programmer eller filer på en så enkel måte. I tillegg bruker jeg RocketDock på skrivebordet til snarveier, og Stacks Docklet (til RocketDock) og Fences, som gjør at jeg kan skjule alle ikoner på skrivebordet, hvor jeg har mindre brukte mapper/snarveier.

På denne måten har jeg erstattet den gamle startmenyen, MED MER.

Happy now?

Jeg er enig med deg når det gjelder det med at du kan søke etter programmene i stedet.

Det er mye bedre å gjøre det på den måten. Men resten liker jeg bare ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...