Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hydraulisk trykk og tid

Anbefalte innlegg

Hei,

se på figur 2 her. Det jeg lurer på er hvordan kan man beregne tiden det tar fra første stempel er trykket ned til det andre stemplet er kommet opp tilssvarende.

Problemet jeg har er tisvarende, men med litt ekstra komponenter. Bl.a. er det et burdon rør i ene enden, hydraulikk slange og et stempel. I slangekoblingene er det jo mindre tverrsnitt så her får man vel en faktor.

Jeg er ganske blank på dette, så jeg håper noen med litt kunnskap kan hjelpe meg i gang...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal ikke si at jeg er noe ekspert på emnet, men det er VEL en del faktorer som spiller inn.

-Arealet på flaten til stempelet man presser opp trykket med, samt volumet i sylinder.

-Arealet på flaten i det andre stempelet samt volumet i sylinderen.

-Reduksjon/struping i rør forhold til sylinderene.

-Kraft man presser ned stempelet med.

-Hvor mye trykk/kraft trengs for å løfte det andre stempelet.

-Hvor mye kraft tilføres stempelet som skal trykke opp hydraulikken.

Lenke til kommentar
-Arealet på flaten til stempelet man presser opp trykket med, samt volumet i sylinder.

-Arealet på flaten i det andre stempelet samt volumet i sylinderen.

-Reduksjon/struping i rør forhold til sylinderene.

-Kraft man presser ned stempelet med.

-Hvor mye trykk/kraft trengs for å løfte det andre stempelet.

-Hvor mye kraft tilføres stempelet som skal trykke opp hydraulikken.

Du har så rett. Jeg har det meste av verdier, men jeg trenger formler/opplæring.

Kraften er omtrent 67kN. Arealet er rundt 645mm2. Det andre 'stempelet' er et burdon rør inni et manometer.

Jeg trenger nemlig å bevise at det ikke er forsinkelse i det hydraulisk lukkede systemet.

Lenke til kommentar

Nå har jeg desverre ikke kommet til Hydraulikk faget enda, så har ikke noe annet enn praktisk oppfattelse av det i jobb sammenheng.

Når du tenker på forsinkelse så mener du at du presser ned stempelet for å øke trykket i rørene, så tar det en viss tid før bourdon røret "ekspanderer/strekker" på seg ? Når du presser ned stempelet så komprimerer du en væske på x-volum. Når det er snakk om så små volum så vil jeg tippe at evt forsinkelser ligger i treghet på mekaniske deler (f.eks manometer) eller treghet på elektroniske måleinstrumenter.

Du kan vel si at Hydraulikk gir en direkte overføring av kraft, men kraften trenger nødvendigvis ikke ha direkte utslag på bevegelige deler da faktorer som mottrykk på sylinder, kraften du bruker for å trykke opp osv spiller inn.

Er det skolesammenheng eller av privat interesse ?

PS: Igjen, ikke ta dette for god fisk. Det er bare dette inntrykket jeg har dannet meg utifra litt arbeid med det.

*Kan se om jeg finner noe om hydraulikk i formelboken min, ser i løpet av de kommende dagene

Endret av Rosemount
Lenke til kommentar

Privat interresse, med bakgrunn i jobb...

Saken begynte med en kollega som påstod en elektronisk trykkmåler er raskere enn et manometer. Ok, det var ikke særlig vanskelig å overbevise vedkommende om at de fleste sensorer er treige, og at overføring i et lukket hydraulisk system er omtrent som å dytte snusboksen min over pulten; bevegelsen er momentant på begge sider.

Men, hydraulikk er ikke fast, og er mer komprimerbar enn snusboksen min. Derfor har jeg fått det for meg at det må være en forsinkelse, om enn så liten.

Jeg bare MÅ vite... :|

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...