Gå til innhold

Skatt - en form for tyveri?

Er skatt en form for tyveri?  

563 stemmer

1. 1. Er skatt en form for tyveri?

• Ja
      173
    • Nei
      414

Anbefalte innlegg

Ord brukes til å kommunisere. Liberalister bruker ordet "frihet" på en bestemt måte. Hvis du lager din egen definisjon av frihet må du gjerne det, men problemet er at du deretter triumferende anklager liberalistene for å være dumme og inkonsekvente fordi du etter å ha byttet ut deres definisjon med din ikke får argumentene til å stemme. Dette er ikke kommunikasjon. Det er meningsløs kverulering.

Frihet er da et ord som betyr mye forskjellig for mange. Det at gamle filosofer forsøkte å finne definisjoner viser i bunn og grunn at det aldri har vært noen enighet om hva begrepet frihet egentlig betyr for noe.

Hvilken verdi har liberalistisk frihet? Hvorfor er fravær av tvang et nyttigere fenomen enn valgfrihet?

Ingen av eksemplene dine ignorerer arbeidsdeling eller seksualdrift. Siden du forutsigbart nok ikke forklarte "hvorfor", slik jeg ba om, kan jeg ikke utdype.

Kort og godt at liberalistene mener at en person som foretar valg A over valg B når dette er de to eneste alternativene og valg B betyr store smerter mener at personen er fri vil å foreta frie valg. Om man sulter om man ikke tar en jobb til en bestemt lønn så har man slettes ingen valgfrihet.

Det hele bunner egentlig ut i at DLFere ikke forstår et vanlig menneskelig følelsesliv. Det er jo bare å se på medlemmene i DLF gruppene på nettet. Man kan se på bildene at de enten er psykopater, bortskjemte pappagutter eller bitre nerder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi alle ikke har samme verdi på arbeidsmarkedet og dermed ikke står fritt til å velge akkurat den jobben de vil? Og hva er det som er galt med lykkemaksimering for flest mulig mennesker? Er det fordi det går på tvers av DLFs ordkløveri og oppdiktede definisjoner på frihet?

Endret av Løve
Lenke til kommentar
Fordi alle ikke har samme verdi på arbeidsmarkedet og dermed ikke står fritt til å velge akkurat den jobben de vil? Og hva er det som er galt med lykkemaksimering for flest mulig mennesker? Er det fordi det går på tvers av DLFs ordkløveri og oppdiktede definisjoner på frihet?

Det er fordi DLFere kun ønsker lykke for seg selv, og derfor støtter den politikken som tjener den øvre middelklassen sine særinteresser. DLFere tror at de skal bli rike bare staten slutter å ta dem bak.

Lenke til kommentar
Verken dame eller venner er rettigheter.

Hvorfor er det i det hele tatt relevant å fokusere på rettigheter

Hva er det du fokuserer på, når du syter over at det er vanskelig å få dame og venner som jeger?

hvorfor finnes rettigheter? Det å danne familie og ihvertfall det å ha venner er helt nødvendige behov for et vanlig menneske.

Så drit i å bli jeger.

Lenke til kommentar

Det er fordi DLFere kun ønsker lykke for seg selv, og derfor støtter den politikken som tjener den øvre middelklassen sine særinteresser. DLFere tror at de skal bli rike bare staten slutter å ta dem bak.

Vel, det er ganske opplagt at de er løpegutter for storkapitalen. :)

Det som også er rart er at siden alle DLFere tydeligvis er gjeng med ustoppelige entrepenører, så klarer de fortsatt ikke, i mangel av et bedre uttrykk, oppnå "the American dream" i Norge.

Lenke til kommentar
Fordi alle ikke har samme verdi på arbeidsmarkedet og dermed ikke står fritt til å velge akkurat den jobben de vil?

Du kan velge akkurat den jobben du vil så lenge du ikke initierer tvang. Du kan for eksempel ikke tvinge andre til å oppette en arbeidsplass for deg.

Og hva er det som er galt med lykkemaksimering for flest mulig mennesker?

At utilitarister ikke anerkjenner individuelle rettigheter.

Lenke til kommentar
Bevis at individuelle rettigheter eksisterer.

A mathematical proof?

Og hvordan kan du si at noen fritt kan velge jobb ut i fra hva de vil gjøre? Gå ned på NAV, finn den jobben du helst vil ha her i verden, og vis meg at du får den.

Det er ingen rettighet å FÅ en jobb. Men du kan selv opprette din egen jobb.

Endret av Marxisten
Lenke til kommentar
Bevis at individuelle rettigheter eksisterer.

A matmematical proof?

Og hvordan kan du si at noen fritt kan velge jobb ut i fra hva de vil gjøre? Gå ned på NAV, finn den jobben du helst vil ha her i verden, og vis meg at du får den.

Det er ingen rettighet å FÅ en jobb. Men du kan selv opprette din egen jobb.

Hvis meg at du kan sette deg ned nå, gjøre det du helst vil, og klare å overleve på det.

Det er samme for meg hvordan du beviser eksistensen av rettigheter, bare du klarer å gjøre det.

Endret av Løve
Lenke til kommentar
Du eier deg selv når du kan gjøre frie valg uten negativ tvang.

You own yourself when you can do anything?

Hvis meg at du kan sette deg ned nå, gjøre det du helst vil, og klare å overleve på det.

I can't. Do you find that "unfair"?

Det er samme for meg hvordan du beviser eksistensen av rettigheter, bare du klarer å gjøre det.

Have you ever touched a right? Of course they don't exist. They are concepts of the human mind, just like colors.

Endret av Marxisten
Lenke til kommentar

Nei, når du kan velge hvordan du vil leve livet ditt basert på frie valg av konsekvenser som ikke påvirker andre mennesker negativt.

I can't. Do you find that "unfair"?

Have you ever touched a right? Of course they don't exist. They are concepts of the human mind, just like colors.

Akkurat, så du påstår at det finnes naturgitte rettigheter, som du nå sier at egentlig ikke finnes? Bestemme deg da, mann.

Hvordan kan du påstå at du er fri hvis du ikke kan gjøre akkurat det du vil hele tiden?

Lenke til kommentar
Hvordan kan du påstå at du er fri hvis du ikke kan gjøre akkurat det du vil hele tiden?

Fri fra initiering av tvang fra andre mennesker. Positiv vs negativ frihet, vettu.

Akkurat, så hvis meg hvordan du kan unngå å bli påvirket av andre mennesker.

Positiv frihet er jo faktisk verdt noe i forhold til den negative friheten som libertanere ønsker. Hvordan mener du at jeg er fri hvis det bare er dårlige valg jeg kan velge?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...