Gå til innhold

Skatt - en form for tyveri?

Er skatt en form for tyveri?  

563 stemmer

1. 1. Er skatt en form for tyveri?

• Ja
      173
    • Nei
      414

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dere som virkelig tror at liberalisme er den beste løsningen på fattigdomsproblemer er nødt til å komme inn på verdiarenaen. Før det skjer vil folk bare avvise ideen som egoistisk.

Jeg har oppholdt meg på verdiarenaen helt fra åpningsinnlegget. Jeg mener det er galt å ta andres eiendom. Dersom du vil argumentere mot liberalismen må du argumentere for tyveri.

Lenke til kommentar
Jeg har oppholdt meg på verdiarenaen helt fra åpningsinnlegget. Jeg mener det er galt å ta andres eiendom. Dersom du vil argumentere mot liberalismen må du argumentere for tyveri.

Men, for Liberalismens skyld, kan du ikke i det minste late som om du har empati? Det skal helst være apetittvekkende for resten av oss... Å snakke om skattetyveri er så feilspor som det kan bli, hvis du ønsker å nå gjennom med et budskap.

Endret av sokkrygeren
Lenke til kommentar
Jøssenavn, hvor gir jeg inntrykk av ikke å ha empati?

Sånn ca. over alt? Det lyser gjennom av hovedfokuset fra innlegg #1 at det er din ubegrensede frihet til f.eks. å grabbe til deg av ressurser etter beste evne - som er målet - ikke å gjøre samfunnet bedre for andre enn deg selv (Selv om du kanskje egentlig tenker på de fattige og uheldige?). Du må være klar over default posisjonen for de som leser ytringene i denne tråden. Hvis noen vil snakke om å endre samfunnet, så må det være med mål om å gjøre det bedre for alle, ikke bare for en økonomisk elite. Selv om du ikke anerkjenner flertallsdiktaturet, så vil det alltid uansett være sånn at beslutninger tas i grupper med motstridende interesser. Det er square one. Hva med å fokusere mer på hva økonomisk frihet faktisk betyr for de mindre heldige av oss?

De fleste vil ha en innlært regel om at liberalisme lar disse menneskene råtne i rennesteinen, helst fordi de er født inn i en lav klasse og hadde lite muligheter til å begynne med. Det er disse menneskene som mange synes det er viktig å ta hensyn til. I hvilken grad tar liberalister høyde for denne virkeligheten?

Lenke til kommentar
det er din ubegrensede frihet til f.eks. å grabbe til deg av ressurser etter beste evne

Hvis du ennå ikke har skjønt det: Jeg er mot grabbing og tyvery.

Hvis noen vil snakke om å endre samfunnet, så må det være med mål om å gjøre det bedre for alle, ikke bare for en økonomisk elite.

Jeg foreslår at du setter i gang med selvstudiene slik du lovet.

Endret av klatreren
Lenke til kommentar

Klatreren: Som kjent er alt du baserer deg på at du er "imot tvang" (herunder tyveri). Men bare det å puste medfører nødvendigvis at du påfører andre tvang. Det er altså umulig å eksistere i universet uten å føre tvang mot andre. Det at du mener at vi ikke skal utøve tvang med skatter og stat osv er mao bare en unaturlig vilkårlig grense du har valgt da du uansett i dagliglivet utøver tvang mot alle og enhver rundt deg. Ditt standpunkt er mao ikke holdbart.

Lenke til kommentar
det er din ubegrensede frihet til f.eks. å grabbe til deg av ressurser etter beste evne

Hvis du ennå ikke har skjønt det: Jeg er mot grabbing og tyvery.

Det som kanskje er selvinnlysende for deg, må nok forklares bedre for at folk ikke skal misforstå deg. Hva er grunnen til at du ikke vil ta et aktivt standpunkt for å redusere fattigdom? Det virker som om det ikke plager deg at idealsamfunnet i realiteten kan få dramatiske følger for de som havner nederst på rangstigen.

Redigert: For å si det på en annen måte, så forstyrrer det meg at du er så forsiktig med å gi garantier.

Endret av sokkrygeren
Lenke til kommentar

Det er 100% fullstendig irrelevant, og det er ikke fordi andre kan komme i mangel på luft at du utøver tvang. Det er fordi molekylene du spruter ut og som du også setter i bevegelse når du selv beveger deg en brøkdel av en nanometer vil påvirke alle molekyler i nærheten og videre i alle retninger som en dominoeffekt. Kraften andre blir påvirket av er ekstremt liten, men det har selvsagt heller ingenting å si da vi er ute etter prinsipper. Jeg har vist at "jeg er imot tvang"-prinsippet ikke holder, konsentrer deg.

Lenke til kommentar
Hva er grunnen til at du ikke vil ta et aktivt standpunkt for å redusere fattigdom?

Jeg stilte deg et retorisk spørsmål: hvorfor ikke bare gi de fattige en pengetrykker?

Libertarianeren Peter Schiff forutser finanskrisen. Ingen tvil om hvilke økonomer som har mest peiling!

Endret av klatreren
Lenke til kommentar
Jeg foreslår at du setter i gang med selvstudiene slik du lovet.

Foreslår at personen i videoen leser boka han viser. Der står det tydelig at Keynes anbefaler at staten sparer i gode tider! Noe USA ikke har gjort. Så i dårlige tider har staten reserver som kan brukes til å sette fart i økonomien ved å stimulere private eller kutte skattene. Dermed bygges statens reserver ned i dårlige tider og tar seg opp med aktivitetsnivået igjen. Det antydes at låne penger kan gi samme effekt. Men det er en sekundær løsning.

Vekten ligger på å spare i gode tider og bruke i dårlige. Samme som østerrikerne ville kalle logisk.

Eks. Norge idag bruker Keynes metodene vi bruker vår overskudd til å jevne ut økonomien og få en myk landing. Og unngå en deflasjons spiral.

Endret av investor
Lenke til kommentar

Ja, enkelte av oss er bare så overfladiske at vi kun ser den tvang som skjer i direkte overgrep fra staten, ikke den tvang du finner gjennom arveforutsetninger og miljø i et "liberalt" helvete.

Et fritt land er et land som gir like muligheter for alle og enhver.

Et fritt land er et land som ikke konsekvent skaper tapere/vinnere, som ikke styres av en frihetsmessig engangsgaranti du aldri fikk smake på. En engangsgaranti forfedrene dine spilte vekk, og gjorde deg en arveslave til.

U$A, U$A, U$A :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...