Gå til innhold

Skatt - en form for tyveri?

Er skatt en form for tyveri?  

563 stemmer

1. 1. Er skatt en form for tyveri?

• Ja
      173
    • Nei
      414

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I såfall sikter du ikke til en sterk stat, men en ineffektiv stat.

Når Norge gang på gang blir kåret til verdens beste land å bo i er vel ikke staten helt ineffektiv.

Hvorfor skulle ikke folk ønske å betale for musikk, tv, litteratur? Snakker om hjernedøde sauer....

Det er ikke det som er problemet. For de av oss som hører på noe litt annet enn pop og rock, og ser på noe litt dypere og kvalitetsmessig enn amerikansk søppel, ser at et DLF-samfunn ikke skaper fremgang eller kvalitet i underholdningen, litteratur, etc. Det blir etterspørselen som leder an, og alle kanalene hvor dette er tilfelle finner man ikke noe som inneholder kvalitet eller dybde. Når man da blir sittende foran TV og se på søppel dagen lang, hjelper det lite på landets intellekt.

Noen av verdens mest kjente og beste sanger er tilgjengelig på det reklamefinansierte "Spotify", forsvant all kvalitet og dybde samtidig også da, eller?

Selv om en sang er verdenskjent betyr ikke det at den er bra, og de "beste" sangene er personlige meninger. Kommer man til kvalitet og dybde, skal man lete lenge i norske butikker. Det er sant at man finner musikk på spotify som er kvalitativt bra, men dessverre er det også mye som mangler.

Du beskriver sosialismens idyll helt perfekt. Hva med å begrunne denne påstanden litt? At barn indoktrineres gjennom skolen er det vel ingen tvil om. Bare start med å se deg selv i speilet.

Jeg ser virkelig ikke det negative med sosialdemokratiet i Norge. De fleste har det bra, vi har alt vi trenger, og staten passer på oss. Dette holder for meg, og tydeligvis over 99% av befolkningen. Indoktrineringen på skolen er fortsatt bare en konspirasjonsteori. Vi lærer alt fra matte til samfunnsfag til gym. Ja, vi lærer også at Einar Gerhardsen gjorde en god jobb for Norge, men dette er sant. Så jeg ser virkelig ikke hvordan man blir indoktrinert.

Lenke til kommentar
Du vet at staten behandler 100 000 flere enn under forrige regjering. Det er Nordmenn generelt som går oftere til lege. Før gikk man kun til legen når man virkelig var syk, i dag går man til legen hvis nesen begynner å renne. Det er ikke statens skyld, men Nordmenn som går mye oftere til legen, og dermed opptar viktig tid.
Gratis behandling fører til ubegrenset forespørseler. Staten bør derfor ikke ha ansvar for sykehus og i hvertfall ikke gi ut noe gratis!

Det du refererer til som kruseduller er kun en bitteliten del av kultur og kunstlivet, og er i mange tilfeller kunst, og ikke kamuflert. Dette er viktig, og er tilhører verdens kulturarv. Synes det er viktigere enn at DLF-ere sutrer over at de må betale skatt, og dermed sier de ikke er frie. Resultatet av det blir, som nevnt tidligere, en nasjon som har den fanatiske troen at den eneste veien til lykke er gjennom materielle goder.
Du må gjerne sponse kruseduller, men ikke av min lommebok takk. Da synes jeg det er viktigere å hjelpe fattige som dør av sult, men det bryr vel ikke du deg om bare du får krusedullene dine?

Hadde du hørt litt mer på folkemusikk hadde du oppdaget at det ikke er dritt musikk, og det er mer enn man kan si om rock, pop, techno, hip hop og lignende. Det er riktig at klassisk musikk ikke er skapt av staten, men den trenger i dag dens støtte. Grunnen til at jeg vil påtvinge NRK-lisens er rett og slett fordi det er den eneste kanalen som inneholder kvalitet og dybde, og det trenger man.
Hvis folk ikke lenger er interessert i klassisk musikk bør det ikke lages mer klassisk musikk. Musikk skapes ikke av staten, men av enkelt individer. Dersom disse trenger støtte for å skape noe er ikke det de skaper verdt det.

Du kan le så mye du vil, men du slipper ikke unna det faktum at lærere er veldig ofte beleste og kunnskapsrike personer, og har da et litt bedre grunnlag å basere sine påstander på, enn det visse andre mennesker har.
Dersom de var kunnskapsrike og beleste personer hadde de vært liberalister, ikke sosialister. Når vi er innepå hvor ødeleggende velferdsstaten er anbefaler jeg denne hjerteskjærende videoen om en som fikk livet ødelagt på grunn av velferdsstaten:
Lenke til kommentar
Gratis behandling fører til ubegrenset forespørseler. Staten bør derfor ikke ha ansvar for sykehus og i hvertfall ikke gi ut noe gratis!

Så du synes da at det er bedre å la lommeboken bestemme? Vi burde heller gjøre som Skottland og New Zealand hvor staten gikk inn og overtok hele helsesektoren og fjernet markedsmekanismene. Sykehusene holdt budsjettene og helsekøene gikk ned. Dette er mye tryggere enn å la rikfolk styre helsen til befolkningen.

Du må gjerne sponse kruseduller, men ikke av min lommebok takk. Da synes jeg det er viktigere å hjelpe fattige som dør av sult, men det bryr vel ikke du deg om bare du får krusedullene dine?

Tro meg, jeg bryr meg om fattige, men ser virkelig ikke hvorfor vi ikke skal sponse kulturen. Et DLF-samfunn vil heller ikke skape bedre kår for de fattige, tvert om. Alt koster penger i det samfunnet, men dette vil selvsagt frivillige ta seg av. Dette er en så søkt teori at det får kommunisme til å virke som en vanntett alternativ i forhold, noe det dessverre ikke er. I dag er det 2,5 mill. i Norge som tjener under 300 000 i året. Hvordan skal de kunne leve et godt liv når de må betale for skolegangen for sine barn, helseutgifter, forsikringer osv osv.

Hvis folk ikke lenger er interessert i klassisk musikk bør det ikke lages mer klassisk musikk. Musikk skapes ikke av staten, men av enkelt individer. Dersom disse trenger støtte for å skape noe er ikke det de skaper verdt det.

Ja, la oss heller høre på hjernedød musikk, og la en musikk og kulturarv som er mange hundre år gammel dø ut fordi vi heller vil høre på pop og hip hop. Klassisk musikk er musikk med høy kvalitet og er viktig i et samfunn, og skaper faktisk noen i samfunnet med et visst intellekt. Men for Guds skyld, la oss sitte å høre på pop og hip hop mens vi ser på amerikansk reality TV. snakker om fremskritt.

Dersom de var kunnskapsrike og beleste personer hadde de vært liberalister, ikke sosialister. Når vi er innepå hvor ødeleggende velferdsstaten er anbefaler jeg denne hjerteskjærende videoen om en som fikk livet ødelagt på grunn av velferdsstaten:

De fleste lærere er beleste og kunnskapsrike, og resultatet av dette er at de fleste er venstreorienterte. Dette er et faktum du ikke slipper unna.

Når det kommer til denne videoen så finnes det alltid enkelt tilfeller, men hvordan skal alenemoren med 3 barn som jobber som vaskekone klare seg i et DLF-samfunn. Det er alltid noen som ikke klarer seg, det er bare snakk om mengden.

Lenke til kommentar
Så du synes da at det er bedre å la lommeboken bestemme? Vi burde heller gjøre som Skottland og New Zealand hvor staten gikk inn og overtok hele helsesektoren og fjernet markedsmekanismene. Sykehusene holdt budsjettene og helsekøene gikk ned. Dette er mye tryggere enn å la rikfolk styre helsen til befolkningen.
Når lommeboken bestemmer går ikke folk til legen hver gang de må snyte nesen. De vil med andre ord gå når du virkelig trenger det. Slik som det er i dag er det bare å gå uansett, her gjelder det å grafse til seg så mye man kan av velferdskaken så lenge den serveres. Folk bør spare til små sykdommer og ha forsikring mot store/katastrofe sykdommer. Det vil sannsynligvis koste mindre enn 600 kroner per måned, noe som de aller fleste har råd til.

Tro meg, jeg bryr meg om fattige, men ser virkelig ikke hvorfor vi ikke skal sponse kulturen. Et DLF-samfunn vil heller ikke skape bedre kår for de fattige, tvert om. Alt koster penger i det samfunnet, men dette vil selvsagt frivillige ta seg av. Dette er en så søkt teori at det får kommunisme til å virke som en vanntett alternativ i forhold, noe det dessverre ikke er. I dag er det 2,5 mill. i Norge som tjener under 300 000 i året. Hvordan skal de kunne leve et godt liv når de må betale for skolegangen for sine barn, helseutgifter, forsikringer osv osv.
Mitt inntryk er at du gir fullstendig blaffen i fattige og at så lenge du får det DU vil ha er alt bra. Jeg vil ha NRK! Derfor må alle betale for det! Jeg vil ha søppel kunst! Derfor må alle betale for det! Jeg VIL JEG VIL JEG VIL!!!

Det bunner ut i en evig syting og ETT mål: Med nebb og klør grafse til seg så mye av velferdskaken som du bare klarer. Du bryr deg ikke om fattige, du bryr deg kun om deg selv og den forbanna kulturarven.

Ja, la oss heller høre på hjernedød musikk, og la en musikk og kulturarv som er mange hundre år gammel dø ut fordi vi heller vil høre på pop og hip hop. Klassisk musikk er musikk med høy kvalitet og er viktig i et samfunn, og skaper faktisk noen i samfunnet med et visst intellekt. Men for Guds skyld, la oss sitte å høre på pop og hip hop mens vi ser på amerikansk reality TV. snakker om fremskritt.
Jeg elsker masse av dagens musikk og kunne aldri i verden tenke meg å gå tilbake til steinalderen for å høre på musikk. Jeg hører på den musikken som jeg liker og har ingen behov for å like musikk skapt av en eller annen "kulturarv". Hva er galt med pop og hip hop? Det lages masse bra musikk også i dag. Hvis folk ikke vil høre på klassisk musikk så er dette noe folk velger. Vi skal ikke true dem til å høre klassisk musikk fordi det er noe som DU liker.

De fleste lærere er beleste og kunnskapsrike, og resultatet av dette er at de fleste er venstreorienterte. Dette er et faktum du ikke slipper unna.

Når det kommer til denne videoen så finnes det alltid enkelt tilfeller, men hvordan skal alenemoren med 3 barn som jobber som vaskekone klare seg i et DLF-samfunn. Det er alltid noen som ikke klarer seg, det er bare snakk om mengden.

Du vil heller bruke penger på kunst og gammel musikk enn å hjelpe sånne 3 barns alenemødre. Hvor setter det deg i skalaen av kunnskapsrike? De fleste lærere leser bøkene som er skrevet etter de sosialistiske prinsippene. De får støtte fra staten og er derfor ofte skeptisk til det private. Det er ingen hemmelighet at mange av de mest kunnskapsrike menneskene som har levd har vært for individet og preget av liberalismen. Ta f.eks Albert Einstein, en av de smarteste menneskene, som sa: "The hardest thing to understand in the world is the income tax."
Lenke til kommentar
Når lommeboken bestemmer går ikke folk til legen hver gang de må snyte nesen. De vil med andre ord gå når du virkelig trenger det. Slik som det er i dag er det bare å gå uansett, her gjelder det å grafse til seg så mye man kan av velferdskaken så lenge den serveres. Folk bør spare til små sykdommer og ha forsikring mot store/katastrofe sykdommer. Det vil sannsynligvis koste mindre enn 600 kroner per måned, noe som de aller fleste har råd til.

For det første aner man ingenting om prisene på forsikringer og priser i et DLF-samfunn. For det andre vil det være mange mennesker som havner utenfor dette systemet, og da spør jeg hvorfor vi ikke kan gjøre som Skottland og New-Zealand?

http://www.de-facto.no/bilder/095330NPM-Skottland.pdf

Mitt inntryk er at du gir fullstendig blaffen i fattige og at så lenge du får det DU vil ha er alt bra. Jeg vil ha NRK! Derfor må alle betale for det! Jeg vil ha søppel kunst! Derfor må alle betale for det! Jeg VIL JEG VIL JEG VIL

Det bunner ut i en evig syting og ETT mål: Med nebb og klør grafse til seg så mye av velferdskaken som du bare klarer. Du bryr deg ikke om fattige, du bryr deg kun om deg selv og den forbanna kulturarven.

Ta det litt med ro. Det går fint an for Norge å takle både kultur og fattige. Å beholde kulturarven er viktig. Jeg er ikke spesielt glad i klassisk musikk, men jeg vil forsvare dens støtte med nebb og klør på grunn av dens betydning i historien og enorme kvalitet. Grunnen til at jeg vil dette, er, som nevnt tidligere, at menneksene i et DLF samfunn vil bli sittende foran TV og glo på amerikansk søppel og høre på pop og hip hop.

Jeg elsker masse av dagens musikk og kunne aldri i verden tenke meg å gå tilbake til steinalderen for å høre på musikk. Jeg hører på den musikken som jeg liker og har ingen behov for å like musikk skapt av en eller annen "kulturarv". Hva er galt med pop og hip hop? Det lages masse bra musikk også i dag. Hvis folk ikke vil høre på klassisk musikk så er dette noe folk velger. Vi skal ikke true dem til å høre klassisk musikk fordi det er noe som DU liker.

Jeg sier ikke at vi skal true klassisk musikk på folk ,men at de skal ha tilbudet, og det er ganske ignorant å gjøre narr av noe så viktig som en kulturarv. Det er dette som viser hvor vi kommer fra, vår historie, våre feil og hva vi gjorde riktig. Dette er ikke noe å fnyse av. Når det kommer til hva som er dårlig med pop og hip hop kunne jeg sagt mye, men skal holde det kort. Pop og hip hop er noe alle kan lage, og artistene er i mange tilfeller ikke med på å lage sangene og har masse teknologi for å få stemmen til å høres bedre ut. De bruker ytterst sjeldent instrumenter og det er veldig monotont. Dette er kun noen få punkter. I klassisk musikk må man mestre et instrument eller sin egen stemme, og vier hele sitt liv til musikken, det er mer enn man kan si om Britney Spears og diverse andre pop artister.

Du vil heller bruke penger på kunst og gammel musikk enn å hjelpe sånne 3 barns alenemødre. Hvor setter det deg i skalaen av kunnskapsrike? De fleste lærere leser bøkene som er skrevet etter de sosialistiske prinsippene. De får støtte fra staten og er derfor ofte skeptisk til det private. Det er ingen hemmelighet at mange av de mest kunnskapsrike menneskene som har levd har vært for individet og preget av liberalismen. Ta f.eks Albert Einstein, en av de smarteste menneskene, som sa: "The hardest thing to understand in the world is the income tax."

Jeg sier ikke at jeg ikke vil hjelpe disse alenemødrene, men understreker bare viktigheten av å beholde kulturarven. Dette kan fint la seg gjøre. Når det kommer til lærere så leser de faktisk bøker av mange, ikke bare sosialister. Det er også mange smarte mennesker som støtter dagens modell. Merkelig at ikke DLF har tusenvis av Norges smarteste i sin velgerskare?

Lenke til kommentar
sant det, en må ha en motvekt for å motstå medieimperienes enorme "propagandaapparat" som kalles reklame.

Edit: For å sette det på spissen anbefales filmene Idiocracy og War Inc.

Det er godt å se at jeg ikke er helt alene om dette standpunktet. Problemet i et DLF-samfunn, forsåvidt flere av dagens samfunn også, er at det er kun etterspørselen som vinner frem. Dette skjuler mange gode filmer, serier, musikk og annet innenfor kulturen som ikke kommer frem. Dette er en av grunnene til at jeg liker Giske. Han har gjort mye for kulturlivet i Norge.

Lenke til kommentar
For det første aner man ingenting om prisene på forsikringer og priser i et DLF-samfunn. For det andre vil det være mange mennesker som havner utenfor dette systemet, og da spør jeg hvorfor vi ikke kan gjøre som Skottland og New-Zealand?

http://www.de-facto.no/bilder/095330NPM-Skottland.pdf

Vi kan ikke vite nøyaktig hva prisene vil ligge på, men dersom vi sammenligner med andre land kan vi komme fram til forsikringskostnader på rundt 6000 i året. Det kan bli noe fra eller til, men dette er i praksis ingen penger for folk flest, spesielt med tanke på 95% skattelette.

Jeg orker ikke å lese en over 60 siders lang pdf fil om sykehusene i New-Zealand og Skottland, men såvidt jeg forstår dreier det seg om offentlig sykehus noe som vil føre til dårlig tilbud og høyere skatt. Dersom det ikke stemmer må du gjerne oppsummere litt kort.

Ta det litt med ro. Det går fint an for Norge å takle både kultur og fattige. Å beholde kulturarven er viktig. Jeg er ikke spesielt glad i klassisk musikk, men jeg vil forsvare dens støtte med nebb og klør på grunn av dens betydning i historien og enorme kvalitet. Grunnen til at jeg vil dette, er, som nevnt tidligere, at menneksene i et DLF samfunn vil bli sittende foran TV og glo på amerikansk søppel og høre på pop og hip hop.
Nei nå må du skjerpe deg Minitrotsky! Tror du virkelig at alle menneskene under DLF vil sitte å glo på amerikansk "søppel" og høre på hip hop? Dette må være noe av det mest ignorante jeg har hørt. Hva det går ann å lire av seg!

Personlig har jeg ikke engang TV, makan til søppel skal du lete lenge etter.

Jeg sier ikke at vi skal true klassisk musikk på folk ,men at de skal ha tilbudet, og det er ganske ignorant å gjøre narr av noe så viktig som en kulturarv. Det er dette som viser hvor vi kommer fra, vår historie, våre feil og hva vi gjorde riktig. Dette er ikke noe å fnyse av.
Dersom du truer meg til å betale for klassisk musikk truer du på meg klassisk musikk. Alt som ingen vil ha, men som staten likevel opprettholder går utover lommeboken til folkene. De blir med andre ord truet til å betale for noe de ikke har noen som helst interesse av. Vi trenger ikke en stat for å ta vare på den klassiske musikken, eller historien for den slags skyld.

Når det kommer til hva som er dårlig med pop og hip hop kunne jeg sagt mye, men skal holde det kort. Pop og hip hop er noe alle kan lage, og artistene er i mange tilfeller ikke med på å lage sangene og har masse teknologi for å få stemmen til å høres bedre ut. De bruker ytterst sjeldent instrumenter og det er veldig monotont. Dette er kun noen få punkter. I klassisk musikk må man mestre et instrument eller sin egen stemme, og vier hele sitt liv til musikken, det er mer enn man kan si om Britney Spears og diverse andre pop artister.
Det er et problem, nemmelig hvordan du tenker.

Minitrotsky: "Jeg liker ikke pop og hip hop".

Minitrotsky: "Jeg liker at folk hører på klassisk musikk".

Minitrotsky: "Da stjeler jeg noen penger fra Warz".

Jeg sier ikke at jeg ikke vil hjelpe disse alenemødrene, men understreker bare viktigheten av å beholde kulturarven. Dette kan fint la seg gjøre.
Men du vil gladelig la barn i Afrika dø som fluer. De er det ikke så farlig med, det er den etnisk NORSKE kulturarven som virkelig betyr noe. "At man kan fnyse av noe sånt!" "Herrefred, den NORSKE kulturen!" "Den skal bevares om vi så må trå over tusen lik!"..............Forklar meg hvorfor vi må ha en stat for å bevare kulturarven og litt mer konkret rundt dette.

Når det kommer til lærere så leser de faktisk bøker av mange, ikke bare sosialister. Det er også mange smarte mennesker som støtter dagens modell. Merkelig at ikke DLF har tusenvis av Norges smarteste i sin velgerskare?
De smarteste menneskene er allerede medlemmer av DLF. Resten vet ikke om oss.
Lenke til kommentar
Vi kan ikke vite nøyaktig hva prisene vil ligge på, men dersom vi sammenligner med andre land kan vi komme fram til forsikringskostnader på rundt 6000 i året. Det kan bli noe fra eller til, men dette er i praksis ingen penger for folk flest, spesielt med tanke på 95% skattelette.

Jeg er enig i at dette høres veldig fint ut på papiret, men husk at man må betale regninger, skolegang for barna, og nå vet jeg ikke om de 6000 var for alle forsikringer eller bare sykehus, for hvis ikke er det også mange andre forsikringer. De som da tjener under 300 000 i året og mindre kommer fortsatt til å få et problem.

Jeg orker ikke å lese en over 60 siders lang pdf fil om sykehusene i New-Zealand og Skottland, men såvidt jeg forstår dreier det seg om offentlig sykehus noe som vil føre til dårlig tilbud og høyere skatt. Dersom det ikke stemmer må du gjerne oppsummere litt kort.

For å oppsummere kort. For noen år siden gikk staten inn og fjernet alt privat i helsesektoren, og fjernet markedsmekanismene i sykehusene. Resultatet ble mye mindre køer, som fortsatt minsker den dag i dag, og budsjettene ble holdt. Dette er resultatet av statlig innblanding i sykehusene. Tilbudet ble bedre, men skatten ble ikke hevet, ihvertfall ikke i Skottland, litt usikker på New Zealand, og mye av grunnen til det var enkelt og greit at staten allerede eide det meste fra før. Det virkelig store de gjorde var å fjerne markedsmekanismene.

Nei nå må du skjerpe deg Minitrotsky! Tror du virkelig at alle menneskene under DLF vil sitte å glo på amerikansk "søppel" og høre på hip hop? Dette må være noe av det mest ignorante jeg har hørt. Hva det går ann å lire av seg!

Ja, det tror jeg virkelig. I USA er det nesten kun reklamefinansiert TV. Der sender de kun b-serier og dårlig reality. De har nemlig ikke noe bedre tilbud, og blir dermed sittende å se på hjernedøde serier og programmer. Det samme går for musikken. Et DLF-samfunn vil jo ikke at staten blander seg inn i kulturlivet, og da er det etterspørselen som bestemmer, og per i dag sier den amerikansk tv og hip hop. Ser virkelig ikke hvofor det er så vanskelig å legge sammen.

Dersom du truer meg til å betale for klassisk musikk truer du på meg klassisk musikk. Alt som ingen vil ha, men som staten likevel opprettholder går utover lommeboken til folkene. De blir med andre ord truet til å betale for noe de ikke har noen som helst interesse av. Vi trenger ikke en stat for å ta vare på den klassiske musikken, eller historien for den slags skyld.

Historie er noe av det viktigste man har. Den viser oss hvor det gikk galt og vår utvikling, og viser ofte hva man burde gjøre videre for å videreutvikle samfunnet. Du må gjerne kalle det å true folk til å betale, men det synes jeg er helt greit. Folk har godt av noe annet enn amerikansk tv og popmusikk.

Det er et problem, nemmelig hvordan du tenker.

Minitrotsky: "Jeg liker ikke pop og hip hop".

Minitrotsky: "Jeg liker at folk hører på klassisk musikk".

Minitrotsky: "Da stjeler jeg noen penger fra Warz".

Jeg har ikke noe i mot at folk hører på hip hop og lignende, men jeg vil at folk skal ha et annet tilbud enn bare den kommersielle kulturen. Da synes jeg ikke det er så ille å ta dine penger.

Men du vil gladelig la barn i Afrika dø som fluer. De er det ikke så farlig med, det er den etnisk NORSKE kulturarven som virkelig betyr noe. "At man kan fnyse av noe sånt!" "Herrefred, den NORSKE kulturen!" "Den skal bevares om vi så må trå over tusen lik!"..............Forklar meg hvorfor vi må ha en stat for å bevare kulturarven og litt mer konkret rundt dette.

Jeg vil ikke at barn i Afrika skal dø, og det er det vel få som vil, og jeg har heller aldri sagt det. Jeg snakker heller ikke bare om den etnisk norske kulturarven, men verdens kulturarv også. Grunnen til at jeg vil beholde denne kulturen er ganske enkel. Den er blitt skapt gjennom tusener av år, og viser hvordan hele menneskeheten har utviklet seg. Deres feil og deres riktige avgjørelser. Den viser også at vi trenger en sterk stat, som den norske modellen, og det er kanskje derfor dere ikke liker historie og kultur, den sier imot deres ideologi.

De smarteste menneskene er allerede medlemmer av DLF. Resten vet ikke om oss.

Det er en drøy påstand. Jeg kjenner mange kloke mennesker, men ingen som er medlemmer av DLF, merkelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...