Daxt3r Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 (endret) Fekk nettop svar fra elkjøp om at; "Det er 1 års garanti og 2 års reklamasjonsrett på spilkonsoll. Trygghetsavtale (forsikring) må man tegne utenom, og dette må skje ved kjøp av produktet. Det er ikke mulig å tegne trygghetsavtale etter 1 år." Derfor, gjelder ikkje den såkalte 5 års reklamasjonen som skal gjelde elektronikk, eller er det bare elkjøp? Any thoughts? Edit: meinte soklart reklamasjonsrett. Endret 2. september 2009 av Daxt3r Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Det finnes ikke noe som heter 5-års garanti, da garanti er noe produsenten setter selv. Dog vil jeg tro det er 5 års reklamasjon på spillkonsoller. Lenke til kommentar
Daxt3r Skrevet 2. september 2009 Forfatter Del Skrevet 2. september 2009 Meina bestemt eg har hørt om en 5 års garanti jo. Men kanskje det bare gjaldt mobila då. Den blei vedtatt pga. at mobila var laga for å vare i minst 5 år. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Du blander garanti og reklamasjon. Det er to forskjellige ting. Lenke til kommentar
HappyHerb Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 (endret) Slettet Endret 2. september 2009 av HappyHerb Lenke til kommentar
eught Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Det er fem års reklamasjonsrett på (stasjonære) spillkonsoller ja. Det var da merkelig at du skulle få et slikt svar fra Elkjøp, så vidt jeg vet er ikke Nordisk Film (importøren som Elkjøp sender konsoller til for rep/ombytte) vanskelige å ha med å gjøre så lenge konsollen er mindre enn fem år. Og da har ikke Elkjøp noe å tape på det, ettersom NF vil dekke dette. Lenke til kommentar
Kris Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 http://forbrukerportalen.no/faq/1125300714.59 Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Irriterende at store kjeder enten prøver å snike seg unna eller rett og slett ikke har peiling. Lenke til kommentar
Daxt3r Skrevet 2. september 2009 Forfatter Del Skrevet 2. september 2009 (endret) Vil vel absolutt påstå at PS3 kjem under kategorien "skal vari i 5 år" ja. Lest litt rundt det og fant litt meir info. http://www.dinside.no/784112/vet-ikke-at-v...eklamasjonsrett Edit: Derimot vil eg likevel tru at det kan bli en liten tvist viss du tar med din 2,5 år gamle PS3 ned der. MEN, dersom selger ikkje gjer beskjed, enten muntlig eller i brukermanual, blir dette sett på som mangel og du har dermed litt meir rett på di side. Leste også at man har KRAV på lånegjenstand dersom det tar butikken lengre enn 1 veke å reparere den. Endret 2. september 2009 av Daxt3r Lenke til kommentar
eught Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Leste også at man har KRAV på lånegjenstand dersom det tar butikken lengre enn 1 veke å reparere den. Jeg ville ikke forventet å få låne en konsoll i mellomtiden. Det står også i loven at det ikke skal medføre en urimelig kostnad for selger, noe som det vil være dersom du krever at de låner deg en splitter ny PS3. Dette med bakgrunn i at spillkonsoller er noe som butikkene tjener veldig lite, eller ingenting på. Men om de har en brukt konsoll/gammel utstillingsmodell etc. så er det jo ingenting i veien for å spørre om du kan få låne den. Lenke til kommentar
Daxt3r Skrevet 2. september 2009 Forfatter Del Skrevet 2. september 2009 Klart det, men likevel om du hadde hatt din splitter nye ps3 i 5-6 daga, for so å måtte levere den inn, ville eg nok spurt om lånekonsoll ja, ikkje urimeleig når du kjøper en defekt vare. Lenke til kommentar
eught Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Selvsagt, men lovmessig ville det ikke stilt seg annerledes. Men de fleste butikker har nok en DOA-ordning med leverandøren uansett, om det hadde vært snakk om så kort tid. Om de ikke har det, er det opp til dem om de vil ha rykte på seg som en butikk med god eller "kjip" kundeservice. Lenke til kommentar
raysv Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Tror nok ikke det er elkjøp som har prøvd å vri seg unna, kun at du har truffet en uviten medarbeider. Det er ihvertfall 100% sikkert at det er 5 års reklamasjon på konsoller. Lenke til kommentar
Svein_Jarle Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Japp, det tror jeg og. Det er overraskende mange butikkansatte som ikke aner hvilke rettigheter forbrukeren har. Det gjelder bare å vite hva man har rett på og stå på det. Lenke til kommentar
Jaekt Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Leste også at man har KRAV på lånegjenstand dersom det tar butikken lengre enn 1 veke å reparere den. Man har ikke krav på å låneprodukter hvis det er et såkalt "luksusprodukt" som en dvd-spiller, spillmaskin etc., men såklart verdt å spørre Klart det, men likevel om du hadde hatt din splitter nye ps3 i 5-6 daga, for so å måtte levere den inn, ville eg nok spurt om lånekonsoll ja, ikkje urimeleig når du kjøper en defekt vare. Hvis min ps3-konsoll eller et annet elektronikkprodukt måtte repareres etter 5-6 dager hadde jeg benyttet angreretten og krevd pengene tilbake. Bedre å kjøpe nytt da. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Angrerett gjelder bare ved fjernsalg. Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Angrerett gjelder bare ved fjernsalg. Elkjøp har en egen 30 dagers tur returett. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Ja, det stemmer, men nå snakket jeg generelt. Mange har en tendens til å tro at angrerett er noe man har i 14 dager uansett. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Og siden det er så stor forvirring her rundt hva som er hva, og hva det heter, så kan det være greit å kalle en spade for en spade. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå