pansergutt Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 hei! skal inn i garden i oktober og lurte på om noen har noen erfaring med jegertroppen der? åssen er nivået der?er tjenesten ganske lik kavesk i panserbataljonen? er det noen fysiske krav? mvh Lenke til kommentar
pansergutt Skrevet 4. september 2009 Forfatter Del Skrevet 4. september 2009 ingen som har noen erfaring med jegertroppen? Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Jegertroppen regnes som kompaniets beste. Vet ikke hvordan alle kompaniene har det men garden sine jeger gjorde det bra under.bla. Cold Response. Et godt valg hvis du vil ha mest mulig ut av tjenesten i garden. Lenke til kommentar
-tia- Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Jegertroppene i garden har fysiske krav på lik linje med resten av bataljonen. Jegertjenesten har en del fokus på å lage akserek til eskortetroppen, og ellers mye op-tjænest. Lenke til kommentar
xSamuraix Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Jeg skal inn i Garden i januar selv og har lyst vurdert jegertroppen. Men hvordan er det med UB-kurs i Garden.. Er det i hele tatt mulig? Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 UB blir du vell kun ved å søke UB. er ikke det HV? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Du kan gjennomføre plikthalvåret som UB-korp i garden, men utdanningen tar du via Heimevernet. Det finnes også UB i sjø og luft, men ingen i hæren (Men som nevnt, de som tar HVUB har muligheten til å gjennomføre plikttiden i ymse hæravdelinger). Lenke til kommentar
pansergutt Skrevet 8. september 2009 Forfatter Del Skrevet 8. september 2009 når velger man åssen tjeneste man skal ha?velger man med en gang eller etter rekruttskolen? Lenke til kommentar
nls Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 som alt annet, de beste etter utdanning får velge og har alle muligheter åpene Lenke til kommentar
covah Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Jasså? Kan man velge selv nå for tiden? Har det endret seg såpass siden jeg var inne (midten av 90-tallet, og riktignok i hæren ikke garden)? Da hadde man svært få valgmuligheter, og ble plassert rundt på måfå. Bodde på rom med en utdannet kokk og en yrkessjåfør. Han som var kokk ble plassert ut som sjåfør, og sjåføren ble plassert på kjøkkenet som kokk. Logikken var totalt fraværende. Kjenner folk som har vært inne både før og etter meg som har lignende historier. Men kanskje garden er spesiell i denne sammenhengen (selv om jeg har mine tvil)? Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 som alt annet, de beste etter utdanning får velge og har alle muligheter åpene Tja det stemmer da ikke helt, man får lov å søke, men er troppsjefen som til syvende og sist bestemmer. Er værtfall det jeg fikk vite på rekrutten (Jan->Mars 09). Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Tror de prøver å la folk velge ved de fleste avdelinger, gjorde ihvertfall det her. Satte opp 3 prioriteter, de som har gjort det best fikk sitt førstevalg, de som har gjort det dårligst fikk ikke noen av sine valg, fair og greit. Lenke til kommentar
Fisha Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 (endret) Tjenestegjør i Jeger kp4 i hmkg atm, som speider/vognfører for patruljen min. På slutten av fikk vi søke på den troppen vi ville tilbringe de 10 siste månedene av tjenestetiden i, jeg søkte jeger da dette skulle være mest fysisk og psykisk kvrevende. Og kom lykkelig inn. I felt har jegertroppen det helt klart hardest. Mens geværtroppene og eskortetroppen sover i lagstelt(med egen f34ovn!), må jegerne ty til jervenduk under grantrær, kneppeduker, og evt OP(dvs grave seg ned unnder mose og trær for å recce feks ett veikryss). Jegerne har også i motsetning til de andre troppene allt sitt utstyr med seg til enhver tid i sine reaconpacks innkludert vann og forsyninger) som medfører 50 kilo rygglast på gode dager. Noe som kan tære på både bein og motivasjon, på marsjer som gjerne varer i 5-10 timer gjennom trang skog midt på natten på truger. På vei hjem fra øvelser er det uten tvil Jegerne som føler seg mest som menn av kompaniets 4 tropper. 50 % av tjenestetiden i garden tilbringes på vakt uansett hvilken tropp du er i, dette er helt klart noe av det værste med garden. Hadde jeg på forhånd vist hvor kjedelig dette var ville jeg helt klart søkt om på en annen tjeneste. Totalt har jeg nå på slutten av året stått 35 vaktdøgn. Dette tilsvarer 280 timer stilleståing uten å røre en muskel utenfor kongelige residenser. EKSTREMT kjedelig uansett hvordan man vrir og vender på det. I løpet av ett vaktdøgn på slottet får en gardist i gjennomsnitt 2,5 timer søvn, pga vasking og kjeft fra befal. Med all SLO treningen og vaskingen på leir blir det liten tid til å øve på feltstuff. Noe som medfører at garden helt klart ligger på ett dårligere nivå i felt enn andre bataljoner. Så om du vil bli en proff jeger så join FSK ellerno. En siste ting må nevnes i og med at du skal inn i garden i Oktober, du har kanskje blitt lovet skoleDIMM av vernepliktsverket. Dette er en skrøne, jeg kom inn på NTNU i Trondheim og gledet meg til å skoledimmitere i august for å starte på ett krevende studie. Kompanisjef bestemte seg plutselig for at ingen skulle få skoledimmitere men derimot skolepermitere, dvs kun få være på skolen på obligatoriske skoledager og, pendle frem og tilbake fra oslo for å stå vakt. Har pga dette hatt seriøse problemer med å studere pga ekstrem søvnmangel fra togturer og vaktdøgn. God vakt;D 67 timer og 48 min til dimm btw;p Endret 21. september 2009 av Fisha Lenke til kommentar
Mistenksomme Mads Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 (endret) hei!skal inn i garden i oktober og lurte på om noen har noen erfaring med jegertroppen der? åssen er nivået der?er tjenesten ganske lik kavesk i panserbataljonen? er det noen fysiske krav? mvh Hei sann. Jeg dimma i sommer og var en del av jægertroppen For det første så må vi ikke glemme at garden sitt hovedoppdrag er vakthold ved kongelige residenser (som forøvring er 80% hat, men det er en annen sak). For å få det litt i perspektiv var det tilnærmet to uker med vakt, for hver uke med opplæring i militære ferdigheter og andre adm. ting. Så det er unødvendig å si at det ble lite jæger-aktivitet. Hvis du ønsker mye tradisjonell militær action ute i skogen blir du nok skuffet, og burde heller søke deg et annet sted. (Dette gjelder da når man kommer til Huseby leir og er ferdig med gardeperioden. Gardeperioden er ca. 5-6 uker hvor det nesten utelukkende går i sluttet orden) Når det kommer til nivået er det ikke skremmende, men vi var nok hakket vassere enn de andre troppene (1, 2 og eskorte). Er du i grei form burde det ikke være noe problem, men vær klar for å jogge noen turer opp til holmenkollen med reconpacken på rygg =). Personlig likte jeg meg mye bedre på Terningmoen(Rekrutten) enn på Huseby. Vakt og parade samt omstendighetene rundt dette tar rett og slett knekken på de fleste, og det er derfor mistrivselsprosenten er høyest blandt alle militære avdelinger i landet. Edit: Spelling Endret 21. september 2009 av PCnewbie301 Lenke til kommentar
fedtcreme Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Vakt og parade samt omstendighetene rundt dette tar rett og slett knekken på de fleste, og det er derfor mistrivselsprosenten er høyest blandt alle militære avdelinger i landet. Artig at du sier dette. Stemmer dårlig overens med alle disse som skryter Garden opp i skyene. Fint at noen bringer på bane de harde realiteter. Kjedelige stunder får man nok overalt, bare så det er sagt. Så istedet for jegertroppen i Garden, bør altså håpefulle jomfruer søke seg til f eks til manøveravdelingene 2bn eller panser(både infanteri/jæger-tjenest) eller til Finnmark og GSV der man får MYE av det PCnewbie301 sier han savner i garden pluss meget lite fokus på slo/spitt/vask. Lenke til kommentar
Mistenksomme Mads Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 (endret) Artig at du sier dette. Stemmer dårlig overens med alle disse som skryter Garden opp i skyene. Fint at noen bringer på bane de harde realiteter. Kjedelige stunder får man nok overalt, bare så det er sagt. Så istedet for jegertroppen i Garden, bør altså håpefulle jomfruer søke seg til f eks til manøveravdelingene 2bn eller panser(både infanteri/jæger-tjenest) eller til Finnmark og GSV der man får MYE av det PCnewbie301 sier han savner i garden pluss meget lite fokus på slo/spitt/vask. Jeg henviser til tittel og trådstarters innlegg. Det er her snakk om Gardens Jægertropper i et av vaktkompaniene. Det er viktig å diffransiere denne delen av garden med kompanier som Musikk & Drill og Stabskompaniet. Jeg fikk inntrykk av at mange av personene i disse kompaniene var tilfredse. Befal har det også godt i HMKG. Ingen av disse står vakt vel å merke (KP. 5 står kanskje en skjelden gang). Du finner få personer som ville valgt å tjenestegjøre i et av gardens vaktkompanier hvis de på forhånd visste hva de gikk til. Ja, kjedelige stunder er det over alt, men det er ekstremt i gardens vaktkompanier, prøv 45 + vaktdøgn (Fisha summerer opp en vaktdøgn godt, btw. så er slottet bare et av vaktstedene) hvor man står ute i all slags vær samt en hel del parader. Trådstarter virker opptatt av å bli en god soldat når det kommer til grønn tjeneste (stridsteknikk ol.) og nevner ingenting om den sorte tjenesten (parade-delen), hvis dette er tilfellet, og jeg har tolket dette riktig, så er det neppe den beste løsningen å velge HMKG. F.eks. kan ikke Kavesk sidestilles med den opplevelsen gardens jægertropp tilbyr. Ser man utelukkende på den grønne tjenesten vil man få bedre og mer omfattende opplæring andre steder. Endret 22. september 2009 av PCnewbie301 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå