LtdEdFred Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Heisann. Som dere sikkert forstod utifra topic så er jeg student og vurderer muligheten for å kjøpe bil. Tanken er å kjøpe en nokså billig bil (<20.000,- ) og kun ha ansvarsforsikring på den. Hovedbruksmålet blir å komme seg til og fra skolen, men den vil jo også bidra til at det blir lettere å komme seg rundt på fritiden også. Det jeg nå lurer på er om noen av dere har erfaring med å ha bil mens man er/var student? Hadde du ekstrajobb for å hjelpe til å finansiere den og bruken? Hvor mye brukte du den (ca. kjørelengde i uka)? Sett bort i fra driftskostnader og evt verkstedsbesøk er det noen flere utgifter ved å ha bil som jeg har glemt utover: Årsavgift (ca. 2900,- ? ) Forskringspremie Bombrikke Lenke til kommentar
~~Undertaker~~ Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Er selv student med bil. Verdt å nevne at jeg kjøpte bilen i lag med dama. Men den kostet 69 000 som er litt over ditt budsjett. Vi kjøpte også hos forhandler som ga oss 3 måneders garanti. Og den garantien brukte vi til å fikse småting. Det er ganske mange kostnader ved å ha en bil. Du må regne med at bensin blir en av største utgiftsposter i løpet av et år. Andre ting som svir er når noe går galt og det må fikses. Vi måtte svi av 13 000 når styringsenheten tok kvelden. Og bilen er 10 år gammel. Annet enn det så har det bare vært vanlige driftskostnader. En bil under 20 000 kommer til å være en del år eldre, men samtidig ofte enklere å fikse. Det hjelper dersom du kjøper en bil som det fantes av mange i norge for da kan du ofte finne deler hos knoksen, samt verkstedene vet ofte hvordan de skal fikse dem kjapt. Men du må som regel styre unna de merkene/modellene som er kjente for masse feil. Både meg og damen måtte ha en deltidsjobb ved siden av i tillegg til studielånet for at vi kunne ha en bil uten at det går utover andre ting. Vi kjørte bilen ca 12 000 km i året. Og har hatt den i 2 år. Det har kostet oss en god del penger, men vi fikk et mye lettere fritidsliv og så var vi uavhengige av det elendige kollektivtilbudet i området. Mange fordeler med bil, men det koster en god del mer enn du ofte tror! Så du bør ha en del penger og gå på og alltid ha en reservebeholdning som du kun bruker i nødstilfellene (og de kommer garantert). På gamle biler er driftskostnadene ofte større i løpet av ett år enn selve bilen koster. Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Slik jeg ser det er du nesten nødt å ha ekstrajobb om du skal ha bil, samtidig som du er student og bor på hybel. Jeg vet ikke helt hvor i Norge du bor, men det skal vel godt gjøres å få en hybel til under 2500. Du får ca utbetalt 6000 kr i måneden som student. Mat kommer fort opp i 2000 kr, og så er det jo bøker, sosialt samvære og slike ting. Jeg begynte å studere igjen for 5 år siden. Jeg hadde en ferdig nedbetalt bil som jeg hadde brukt. Grunnen til at den var nedbetalt var at jeg kjøpte den for 10 000. Du må kanskje ta opp et lån for å få kjøpe deg bil også, og da blir det fort ekstrautgifter med tanke på lån og renter. Bensin koster en del penger, samtidig som du har en forsikring. Forsikringen er ofte dyr på billige biler. Jeg antar at du kun har 20% avslag, så da kan du vel regne med årlig utgift på en 5000 eller mer, med mindre du får satt forsikringen på foreldrene dine. I tillegg kommer årsavgiften. Det du bør tenke etter er om du faktisk TRENGER denne bilen. Klart det er gjevt å kjøre til skolen, men om du bor noenlunde greit til kan du få deg et ungdomskort eller noe og dermed være mer fleksibel. 10 år før dette igjen tok jeg allmenfaglig påbygging. Jeg bodde fremdeles hos foreldrene mine, og tok derfor kun opp et studielån for å kjøpe en bil. For å betjene bilen måtte jeg da jobbe ved siden av. Jeg hadde en månedslønn på ca 5000 kr, og med mitt pengeforbruk (kaffe på skolen, mat på jobb, bensin, forsikring, dill og dall) var det akkurat godt nok. Det var på en måte greit for min del siden jeg bodde litt avsides til og dermed ikke hadde verdens største kollektivtilbud. Men jeg kunne nok ha klart meg uten... Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Et moment som kan være greit å huske er at å studere i storby og ha bil er verre enn om du velger et mindre studiested. Parkeringsplaser er dyre i storbyer; enten må man leie seperat, ellers så må man betale ekstra for hybel med parkeringsplass. Sistnevnte gjør at man ofte lander litt utenom sentrum. I en større by er også busskort et fullgodt alternativ, litt ekstra venting men så lenge det går busser fra tidlig morgen til sent på kveld så går det overraskende greit å ta bussen. Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 2. september 2009 Forfatter Del Skrevet 2. september 2009 Jeg skal innrømme at det er lathet som gir meg lyst på bil. Jeg har hatt bil tidligere, men da jobbet jeg en del og utgiftene var da ikke noe problem. De som har hatt egen bil får et ganske annet forhold til det å ha bil enn de som ikke har eid en selv. Man blir litt "avhengig" (kall det gjerne bortskjemt). Jeg har nokså lang vei til skolen. For langt til å gå (med mindre man har veldig god tid), greit å sykle, men sykling fører til såpass mye kroppsvarme at man blir rimelig ufresh innen man er fremme. Buss fungerer selvfølgelig, men dette er jo også en ekstra kostnad. Riktignok mye lavere enn med egen bil, men bilen er jo så vanvittig mye mer fleksibel. Den går når DU vil og også AKKURAT dit du vil. Jeg bor i Trondheim så for de som er kjent så er kjøring til sentrum bortimot håpløst (å kjøre gjennom går fint, men det er slankt med parkeringsplasser der). Parkering ville jeg løst ved å parkere den litt unna der jeg bor så den får stå gratis. Jeg har oppsparte penger, så jeg slipper lån, men jeg vil nødig bruke for mye av de pengene på en luksugode. Det er noe av grunnen til at jeg lurer på hvor mye ekstra en må/bør jobbe for å kunne ha en bil som student. Bensin vet jeg er en stor utgift (ettersom jeg som sagt har eid bil tidligere), men hvis jeg bestemmer meg 100% for å kjøpe en bil så er bensin en utgift man kan kontrollere. Har man ikke penger får man ikke bensin og bilen må stå Takk for at dere har delt erfaringene deres. Det gjør meg klokere, men om flere har noe de vil se om emnet så kom gjerne med det. Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Studer i et par måneder og se an hvor god råd du føler at du har. Er egentlig umulig å uttale seg om, da forbruk varierer helt vanvittig fra person til person. I trondheim må du også betale piggdekkavgift dersom du ønsker å kjøre på pigg. Ellers er det litt variabel i forhold til studiested om det er noe vits i å kjøre bil eller ikke. Eneste plassen jeg kommer på som egentlig tilbyr gratis parkering (hvis ikke dette har endret seg) i umiddelbar nærhet er Dragvoll. På gløshaugen må du parkere langt unna, og da kunne du like gjerne tatt buss. På BI og HIST må du regne med å betale i overkant av en 1000 lapp i måneden for parkering. Det er jo en god grunn til at scooter er såpass populært som fremkomstmiddel for studentene i byen. Da kommer man seg nesten gratis fra dør til dør, og så får man heller ta buss om vinteren. Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Hagfors har et godt poeng. Scooter kan være gode ting. Nå har jeg ikke vært i Trondhjem, slik at jeg ikke er sikker på hvor knallharde vintrene er der, men en scooter har flere fordeler. Billigere i drift, billigere forsikring, billigere parkering. Det som ikke er like gjevt er jo at den kan være enklere å herpe på forskjellige måter enn en bil. Du kan vel få piggdekk til scootere også? Som jeg nevnte var jeg godt vant med bil før jeg begynte å studere i Narvik. Det første halve året var en lidelse der, da man måtte stole på kompiser og lignende. Men etterhvert ble man vant til at man rett og slett måtte ta apostlenes hester fatt. Bonus: bedre kondis og få forbrukt litt av energien man lagrer ved å kun sitte ved benken hele tiden. Hvor langt er nokså langt? Bor du 10 km fra skolen? 5 km, kanskje? Det beste tipset du har fått er nok å vente et par måneder for å se hvordan det utarter seg. Ved å være "tvunget" til å vente på buss kan du plutselig ende opp med en time eller så ekstra du kan bruke til sosiale ting, lekser eller noe annet. JEg vet selv hvor lite interessert man er i å arbeide med fagene når man kommer hjem etter skolen. Da frister det mest med å bare synke ned i godstolen, klikke på kopeboksen og bare vegetere resten av dagen. Jeg endte jo med å ta meg en ekstra jobb selv når jeg bodde i Narvik, fordi at økonomien ikke strakk til for det jeg hadde lyst til å drive med. Hadde jeg hatt en bil hadde jeg mistet ytterligere fleksibilitet... Så av den grunn tror jeg ikke at jeg hadde kjøpt meg bil om jeg skulle leve på studentlån i noen år... Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 2. september 2009 Forfatter Del Skrevet 2. september 2009 (endret) Jeg har studert et år, så jeg har grei føling med hvor mye penger som blir til overs. Ekstrajobb ser jeg på som en nødvendighet, men hvor mye penger jeg har til overs etter at alt til bilen er betalt er det jeg er mest spent på. Skal prøve å skaffe meg jobb uansett om det blir bil eller ikke. Piggdekk har jeg aldri hatt og begynner neppe med det som fattig student På HiST koster det faktisk ikke mer enn 200,- i semesteret (eller var det året?) så det er ikke noen betydelig utgift. Hadde jeg vært barsk og kjørt scooter på snø så hadde det vært en god løsning, men siden jeg ikke har planer om å ta sjansen på det så føler jeg at scooter blir litt unødvendig. Og siden det fjerner litt av "frihet til å dra hvor som helst"-aspektet som også er noe av argumentet for at jeg har lyst på bil blir det enda et minus i margen for scooter/moped. "Nokså langt" er forøvrig ca. 4.5km. Endret 2. september 2009 av Baltazar Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Er det treningsanlegg i forbindelse med studiestedet? I tilfelle kan du sykle til studiet, dusje/skifte når du kommer frem og på den måten både spare penger og få gratis trening. Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 2. september 2009 Forfatter Del Skrevet 2. september 2009 Er det treningsanlegg i forbindelse med studiestedet? I tilfelle kan du sykle til studiet, dusje/skifte når du kommer frem og på den måten både spare penger og få gratis trening. Kunne vært en ide om jeg hadde vært litt kvikkere om morgenen. Det går ganske fort å sykle, men blir så varm i toppen og det er dessverre ingen dusjmulighet på skolen. Dessuten hadde det fort tatt 30-40min (inkludert syklingen) og da kunne jeg like gjerne gått. Hadde jeg hatt bil kunne jeg dratt 10 min før jeg begynte Jeg høres nok veldig lat ut nå, men mosjon får jeg på andre måter, både i form av treningsstudio, jogging og sykling så det er ikke det at jeg er redd for å bevege meg. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Jeg har bil, men sykler for det meste de kilometrene jeg har til jobben. Det er bare å sykle litt saktere, så unngår du å bli svett. Tar bare et par minutter ekstra. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Mythos: greit nok så lenge man ikke har større oppoverbakker på vei dit man skal; og i Trondheim er det vanskelig å unngå det. Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 3. september 2009 Forfatter Del Skrevet 3. september 2009 Jeg har bil, men sykler for det meste de kilometrene jeg har til jobben. Det er bare å sykle litt saktere, så unngår du å bli svett. Tar bare et par minutter ekstra. Det er stort sett bare oppover og selv om jeg sykler i et meget lett gir så blir jeg fortsatt varm. Jeg kunne selvfølgelig dratt et kvarter tidligere enn jeg må for å rekke skolen og så vente ute i kjølig luft til kroppen roer ned temperaturen litt, men da forsvinner jo hele poenget med sykkel og jeg kan like gjerne ta buss eller gå. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Spørs litt hvor du bor i tr.heim, men stort sett er jo hovedveiene snøfrie. Det er ikke mange dagene du ikke kan bruke scooteren. De dagene tar du bare bussen. Scooter er genialt egentlig, ganske undervurdert! Jeg har vurdert det selv, men per dags dato er faktisk buss et godt alternativ for meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå