Gå til innhold

Sunne interesser for en økonomistudent

LtdEdFred

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har nettopp begynt på økonomistudier. I den forbindelse innbiller jeg meg at det kan være lurt å følge med litt på hva som rører seg i samfunnet. Hittil har jeg aldri hatt noen spesiell interesse for politikk eller samfunnet generelt og har vært generelt dårlig til å følge med på nyheter ol.

Jeg valgte økonomistudier delvis fordi jeg sleit mye med å finne noe som jeg virkelig ville studere, men også fordi jeg er nysgjerrig på hvordan økonomi fungerer i husstanden og i samfunn på nasjonalt og internasjonalt nivå. Så økonomi var det som stemte mest med mine interesser innenfor et fremtidig arbeidsfelt. Det var litt om meg og mine hensikter med dette studiet. Nå over til spørsmålet mitt:

Er det noen kanaler/instanser/medier det kan være fordelaktig å ta en nærmere titt på ifb med studiet? Burde jeg f. eks prøve å få med meg nyhetene hver dag, lese DN eller i det minste DN.no, kanskje The Economist? Eller kommer jeg minst like greit ut av det ved bare å følge med i forelesninger og lese pensum?

Setter pris på alle svar :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alltid bra med engasjement. Skaff deg abonomment på DN i det minste. Kjøp deg et par bøker som er på siden av pensum. The Economist er bra, pleier å bla igjennom det mest interessante når jeg er på biblioteket. Fin avveksling, og egentlig veldig gøy å sette ting du kan i en større og mer aktuell sammenheng.

Går utifra at du studerer samf.øk? Hvor studerer du?

Lenke til kommentar

Å lese Economist på nett er en fantastisk kilde til å forstå samfunnsøkonomi i verdenssamfunnet samtidig som du studerer det. Det er min erfaring ihvertfall. I tillegg hadde jeg en foreleser som trakk inn aktuelle samf.øk-hendelser rundt om i hver forelesning, det hjalp selvfølgelig også. Vet ikke hvor mye du får ut av "se og hør"-økonomitidsskriftene fra Norge, som e24 og hegnar.no, men du får selvfølgelig mye igjen for å holde deg oppdatert på økonominyheter innenlands også.

Lenke til kommentar

- Les aviser i skolens bibliotek

- Følg med på nyhetssider og blogger på nett

- Selvfølgelig lære pensum

- Les bøker utenom pensum. Masse bøker!

- Bli med i relevante organisasjoner og klubber

- Finnes masse spennende videomateriale på nettet (fin avveksling hvis du leser mye relevant stoff)

Lenke til kommentar

Tja.. Hvordan ligger det an med Rotary, Rotaract, Lions på stedet der du bor? Gull verdt for nettverksbygging og formelle og "høytidelige" diskusjoner rundt økonomi og næringsliv. Flere har studenter på sine møter/samlinger.. Husker jeg var på et slikt "prøvemøte", men det var ikke noe for meg. Kanskje for deg?

EDIT: Lions er kanskje noe annet? Glem at ejg skrev det :p

www.rotaract.no

www.rotary.no

Endret av Aleksander-yo
Lenke til kommentar
- Les bøker utenom pensum. Masse bøker!

Mener du romaner/skjønnlitteratur eller annet fagstoff som ikke direkte er pensum?

Tusen takk for alle tipsene så langt.

Først og fremst at det er relevant. Les både faglitteratur og romaner som har en relevanse.

Eks: "Practitioner's guide to Investment Banking, Corporate Finance, Mergers & Acquisitions" fra Scoopsbook (faglitteratur) og "Liar's Poker" av Michael Lewis (roman).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...